ایران در گرجستان و آذربایجان کشت فراسرزمینی می کند

1400/03/24 - 09:44 - کد خبر: 45594 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به سرمایه گذاری کشورمان در حوزه کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منتظر تفاهم نهایی با جمهوری آذربایجان و گرجستان در این زمینه هستیم.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز دوشنبه در یک گفت و گوی خبری افزود:  رفع مشکل کوچک بودن قطعات زمین های کشاورزی و اقتصادی نبودن واحدهای تولیدی کشاورزی، در گرو یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است که می تواند هزینه تولید را کاهش داده و ارائه خدمات فنی و مهندسی را آسان‌تر کند.
وی افزود: به دلیل عدم امکان پذیری یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در ساختار موجود، پیشنهادی تحت عنوان کشاورزی قراردادی به کشاورزان ارائه می شود که طبق آن، دغدغه بازرگانی کشاورزان با ایجاد تشکل و یا بستن قرارداد با پشتیبانی که نهاده های تولید را تامین و محصول تولید شده را هم در زمان برداشت خریداری می‌کند، مرتفع می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به محدویت منابع در حوضه های آبریز استان گفت: سه حوضه اصلی آبریز استان که ۵۶ درصد سطح زیر کشت را شامل می شود، در حوزه دریاچه ارومیه واقع شده که متاسفانه با کم آبی و شوری خاک حوضه های آبریز مواجه است و به کاهش تولید منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: از طرفی جمعیت حوضه آبریز رو به رشد بوده که باید محصولات بیشتری برای تامین امنیت غذایی جامعه تولید شود و از این رو لازم است کشت فراسرزمینی موضوعی مهم تلقی شود و برنامه ریزی ها در راستای تولید فراسرزمینی انجام شود.
 وی با تشریح اینکه کشت فراسرزمینی با واردات محصول از کشورهای دیگر متفاوت است، افزود: برخی ممالک پتانسیل بالقوه برای تولید محصولات کشاورزی دارند اما دانش و ابزارهای لازم برای تولید ندارند که می توان با شناسایی ظرفیت این کشورها برای تولید محصول مورد نیاز خود استفاده کرد.
فتحی با بیان درجه اهمیت کشت محصولات استراتژیک در داخل کشور گفت: همواره باید محصولات استراتژیک و ضروری در داخل کشور تولید شوند، زیرا که روابط خارجی و اتقاقات غیر مترقبه مثل بیماری کرونا می تواند باعث قطع ارتباط با دیگر کشورها شده و کشت فراسرزمینی با مشکل مواجه شود.
وی با اشاره به اجرای این طرح توسط جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت فراسرزمینی با برنامه ریزی های سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تفاهم با کشور گرجستان در تولید محصول ذرت اجرا شده و نتایج خوبی به دست آمده است.
 وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح کشت فراسرزمینی فعالان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی حضور نداشته و استقبال چندانی نشد، گفت: برغم آن وزارت جهاد کشاورزی پروژه های متعددی را در قالب این طرح برنامه ریزی و اجرا خواهد کرد.
فتحی  با تاکید بر کشت فراسرزمینی افزود:  هر سال به طور میانگین حدود ۱۴ میلیون تن نهاده های دامی به داخل کشور وارد می شود که اگر بتوان این نیاز را از طریق کشور های مجاور و به صورت کشت فراسرزمینی تامین کرد، از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به سرمایه گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منتظر تفاهم نهایی با کشور جمهوری آذربایجان و گرجستان انجام شده و زمین هایی برای تولید محصول اجاره شده است که سرمایه گذاران با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان می توانند اقدامات لازم برای سرمایه گذاری را انجام دهند و جهاد کشاورزی تمهیدات لازم برای سرمایه گذاران را انجام خواهد داد.
انتهای پیام/
ایران در گرجستان و آذربایجان کشت فراسرزمینی می کند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار