مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی:

12 هزار نفر در تبریز تحت تاثیر خطرات بافت حاشیه‌نشین و فرسوده هستند

1400/03/22 - 16:46 - کد خبر: 45515 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۲ هزار نفر در این شهر تحت تاثیر خطرات بافت حاشیه‌نشین و فرسوده قرار دارند و باید اقدامات پیشگیرانه برای کاستن از این خطرات انجام شود.

به گزارش نصر، محمدباقر هنربر، روز شنبه در مراسم افتتاح دو پروژه عمرانی، خدماتی و ایمنی شهری منطقه ۲ شهرداری تبریز افزود: ۲ هزار هکتار از اراضی حاشیه‌نشین تبریز در وضعیت پرخطر قرار دارد که ۴۸ هکتار از این اراضی پرخطر هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته در اثر غفلت مسوولان، برخی افراد در زمین‌های منابع ملی ساخت و ساز کرده و در نقاط حاشیه شهر ساکن شده اند، اظهار داشت: طرح جابجایی ساکنان مناطق حاشیه نشین در «اسدگولی» و «اندیشه» توسط شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: کشور و استان ما همواره در معرض خطر حواث طبیعی از قبیل سیل و زلزله بوده و حادثه‌خیز است و زلزله ورزقان و سیل آذرشهر نمونه‌هایی از این حوادث هستند و زلزله هفته گذشته تبریز نیز زنگ خطری برای مردم و مسوولان است.
هنربر، ادامه داد: مجموعه شهرداری تبریز، اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن آذربایجان شرقی اقدامات خوبی در راستای پیشگیری انجام دادند ولی با توجه به حادثه خیز بودن منطقه، این اقدامات کافی نیست.
وی یادآوری کرد: باید تمامی دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای در حوزه بحران داشته باشند و اجازه ساخت و ساز در نقاط زلزله خیز را به هیچ وجه ندهند چرا که دغدغه اصلی مسوولان استان، شهرداری و شهروندان، مناطق حاشیه‌نشین شهر است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با قدردانی از اقدامات شهرداری تبریز در احداث و راه‌اندازی مراکز چندمنظوره و پدهای هلی‌کوپتر برای مواقع بحرانی گفت: اقدامات شهرداری در راستای پیشگیری از بحران، قابل توجه است.
هنربر، افزود: همه ما باید دست در دست هم دهیم تا در حوزه پیشگیری از حوادث عملکرد بهتری حاصل شود و با ارایه آموزش های لازم در این زمینه آمادگی خود را در برابر حوادث افزایش دهیم.
شهردار تبریز هم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ساماندهی حاشیه نشینی، اضافه کرد: در این دوره با بیش از ۲۰ کیلومتر پله گذاری در سکونت گاه های غیررسمی، اجرای چندین مسیرگشایی توانستیم گام های خوبی در این حوزه برداریم.
ایرج شهین باهر همچنین گفت: طرح کلید به کلید یکی از مهم ترین طرح ها در بحث ساماندهی حاشیه نشینان است که پس از سه سال دوندگی، تفاهم نامه اجرای آن با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضا رسید و تا چند هفته دیگر کلنگ زنی می شود.
عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: در زمان کنونی بحران آب در کل کشور و در شهر تبریز به یک معضل مهم تبدیل شده و سرانه مصرف آب در دنیا ۱۳۰ لیتر و در کشور ما ۲۲۰ لیتر بوده و این رقم در تبریز ۲۶۰ لیتر و بالاتر از سرانه کشور و دنیا است.
عبدالله تقی پور، با اشاره به معضل هدررفت آب در کشور و تبریز، افزود: استفاده بی رویه‌ از سفره‌های زیرزمینی موجب فرونشست ۱۶ متر از آب‌های زیرزمینی شده و این میزان فرونشست آب عدد خیلی بزرگی است.
وی اظهار داشت: سالانه ۸.۵ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و سالانه پنج میلیون مترمکعب از سفره‌های زیرزمینی برای آبیاری چمن‌کاری ها استفاده می شود.
تقی پور، خواستار تبدیل چمن‌کاری ها به درخت و درختچه شد تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود.  
همزمان با خجسته میلاد با سعادت حضرت معصومه (س)، ۲ پروژه شهرداری منطقه ۲ تبریز شامل مجموعه خدماتی چندمنظوره بحران و مسیرگشایی جاده باسمنج به دروازه تهران به بهره برداری رسید.
مجموعه خدماتی چندمنظوره بحران در محوطه کارگاه امانی این شهرداری در سالنی با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع و ساختمان اداری با زیربنای ۳۰۰ مترمربع برای استفاده های مختلف، خصوصا بهره گیری در مواقع بحرانی احداث شده است.
مسیرگشایی جاده باسمنج به دروازه تهران بطول ۶۰۰ متر و به عرض ۱۲ و ۱۸ متری افتتاح شد و با احداث این مسیر در حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضای عمومی شهر افزوده شده است.
این مسیر در کمترین زمان ممکن جاده باسمنج را از طریق خیابان خورشید به مسیر دروازه تهران متصل می کند.
بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشین این شهر سکونت دارند.
در حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از وسعت این شهر ناکارآمد تشخیص داده شده است.
انتهای پیام/
12 هزار نفر در تبریز تحت تاثیر خطرات بافت حاشیه‌نشین و فرسوده هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار