محمد زینالی مدرس دانشگاه و پژوهشگر؛

توان افزایی زنان منجر به بهبود کیفیت زندگی شهری می شود

1400/03/22 - 13:17 - کد خبر: 45496 نسخه چاپی

نصر: محمد زینالی مدرس دانشگاه و پژوهشگر اشاره کرد: از شورای شهر و مجموعه شهرداری انتظار میرود تا با اجرای طرحهای توانافزایی میزان مشارکت و تاثیرگذاری زنان را در جامعه و شهر افزایش دهد.

به گزارش نصر، این کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز افزود: امروزه راهبرد توانافزایی بهعنوان کارآمدترین روش برای تحقق توسعه پایدار مطرح است که سه عنصر اصلی دارد. در عنصر منابع، متغیرهای آموزش و اشتغال بهعنوان یکی از عوامل تسریعکننده توسعه پایدار مطرحند، در عنصر عاملیت، زنان به عنوان بازیگران اصلی در فرآیند تغییر جامعه به ویژه در تدوین و تصویب انتخابهای و تصمیمات مهم و موثر زندگی و کنترل منابع شناخته میشوند و در نهایت در عنصر دستاوردهای فرآیند توانمندسازی، از برآوردن نیازهای اساسی تا دستاوردهای پیچیدهای چون رضایت و خشنودی زنان، عزت نفس، مشارکت در زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه است.
وی در ادامه افزود: در بحث توانافزایی اقتصادی زنان نیز می توان از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی بهره برد و با ارائه آموزشهایی رایگان برای مهارت آموزی و اشتغال و فراهمسازی مواد اولیه و ایجاد محیطی ایمن، مناسب و زنانه به مشارکت زنان را افزایش داد. از طرفی هم احداث بازارچه های خوداشتغالی صنایعدستی می تواند محل مناسبی باشد برای فروش آثار صنایع دستی زنان تا با استفاده از ظرفیت آن، بتوان زمینه مناسبی را برای کمک به اقتصاد خانوار رقم زد.
وی ادامه داد: ما در حوزه مطالبات رفاهی، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی بانوان برای رفع نابرابری باید دست به یکسری از اقدامات اساسی بزنیم. باید با توجه به مولفه امنیت و آرامش تعداد پارکهای مخصوص بانوان در تبریز افزایش یابد، ساخت سالنهای ورزشی مختص بانوان باید بیشتر مورد اهتمام قرار بگیرد و میزان مشارکت آنها در ورزش همگانی افزایش یابد.
زینالی تاکید کرد: برای تشویق زنان به تاثیرگذاری در جامعه و معرفی الگوهای موفق زنان باید جشنوارههای فرهنگی با محوریت زنان ترتیب داد. مثلاً میتوان با ترتیب دادن برنامه هایی از مقام بانوان شهید، بانوان نخبه، بانوان قهرمان در رشته های مختلف ورزشی، بانوان خیر، بانوان حافظ و قاری قرآن تجلیل به عمل آورد.
وی در پایان افزود: واقعیت این است که امروزه در بسیاری از فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اداری و مدیریتی، بانوان به دلیل دقت نظر و به کارگیری عناصر نظم و ترتیب در انجام امور، همپای مردان و در برخی از موارد توانستند از مردان پیشی بگیرند، پس باید بستر به گونهای مهیا شود که اثرگذاری نقش بانوان در تمام فعالیتهای اجتماعی و امور شهری ارتقا یابد.
انتهای پیام/
توان افزایی زنان منجر به بهبود کیفیت زندگی شهری می شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار