دکتر ملک زاده در گفتگو با نصر تاکید کرد:

ریسک بالای وقوع زلزله در تبریز/ لزوم هوشیاری مسئولان برای مقاوم سازی تبریز در مقابل زلزله

1400/03/22 - 13:05 - کد خبر: 45493 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص ژئوفیزیک و لرزه شناسی با بیان ریسک بالای وقوع زلزله در تبریز، گفت: به نظر می آید گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد و تحمل فشار تکتونیکی آن در حد بالایی است که متاسفانه این امر هم به وقوع زلزله ای پرقدرت کمک خواهد کرد.

به گزارش نصر، دکتر توحید ملک زاده با اشاره به زمین ارزه اخیر در گسل تبریز، افزود: زلزله صبحگاه روز ۱۸ خرداد با بزرگی قابل تامل ۴.۲ درجه در عمق ۸ کیلومتری سرآغازی بود برای چندین زلزله بزرگ و کوچک دیگر در محدوه تبریز و مخصوصا گسل بنیادی شمال تبریز که ضرورت توجه بیشتر به این موضوع را گوشزد کرد.

وی ادامه داد: شهر تبریز از معدود شهرهایی است که از بخت بدش در منطقه گسلی ساخته شده و در حال گسترش است. طول فعالیت گسل تبریز در حدود صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن پارامترهای دیگر تا دویست کیلومتر نیز می رسد.

دکتر ملک زاده اظهار داشت: طویل بودن این گسل به همراه زون بودنش بر پیچیدگی مکانیزم عمل آن افزوده است. محاسبات زلزله شناسی دوره بازگشت زلزله های بزرگ بالای هفت ریشتر در تبریز را حداکثر دویست سال نشان می دهد. بنابراین با توجه به اینکه از آخرین زلزله بزرگ و مخربی که در سال ۱۷۸۰ میلادی در تبریز رخ داده بیش از دویست سال گذشته و با علم به شواهد و قراینی چون زلزله های بزرگ قطور (ماکو)، میانه- سراب، اهر- ورزقان و خرده زلزله های اطراف میشو و خوی که اکتیو بودن منطقه را نشان می دهد، ریسک وقوع زلزله بزرگ در منطقه تبریز  را افزایش می دهد.

وی گفت: به نظر می آید گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد و تحمل فشار تکتونیکی آن در حد بالایی است که متاسفانه این امر هم به وقوع زلزله ای پرقدرت کمک خواهد کرد.

این متخصص ژئوفیزیک و لرزه شناسی ادامه داد: اگر طول گسل تبریز را ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم که متاسفانه قسمت عمده آن در پهنه شمالی شهر تبریز قرار دارد، انتظار وقوع زلزله حداکثر ۷.۶ درجه را خواهیم داشت.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: در ماه های قبل مناطق شرق و غرب تبریز به کرات لرزیده اند. فعالیت در غرب تبریز محدوه گسل‌های شمال و جنوب میشو حتی تا قطور (آذربایجان غربی) زنگ خطری برای این موضوع بوده است.

وی تاکید کرد: تنها راه خلاصی از زلزله اهمیت دادن به اصول مهندسی و علمی است. به طور مستقیم معاونت عمرانی استانداری، مسکن و شهرسازی، شهرداری تبریز و نظام مهندسی متولی مستحکم سازی تبریز هستند. درباره مقاومت در برابر زلزله تبریز چه کرده اند، حتما به عنوان متولی پاسخگو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: انجام عملیات‌های ایمنی در شریان‌های حیاتی شهری، مستحکم سازی لرزه ای سازه های مسکونی، اعمال مطالعات ریزپهنه بندی لرزه ای شهر تبریز توسط شهرداری و نظام مهندسی و همچنین آگاه سازی مردم برای مشارکت در کاهش خسارات حتما می تواند از تلفات و خسارات احتمالی زلزله های آینده بکاهد.

انتهای پیام/
ریسک بالای وقوع زلزله در تبریز/ لزوم هوشیاری مسئولان برای مقاوم سازی تبریز در مقابل زلزله محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار