مدیر پرستاری دانشگاه علوم پرشکی تبریز:

29 مرکز مراقبت پرستاری منزل در آذربایجان‌شرقی فعال است

1400/03/22 - 09:25 - کد خبر: 45468 نسخه چاپی

نصر: مدیر پرستاری دانشگاه علوم پرشکی تبریز گفت: هم اکنون تعداد ۲۹ مرکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل تحت پوشش و نظارت این مجموعه در استان فعال است که از این تعداد ۲۲ مرکز در تبریز و هفت مرکز در دیگر شهرستان ها قرار دارند.

به گزارش نصر، عبدالله صفری در نشست مدیران پرستاری و کارشناسان مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل آذربایجان شرقی با بیان این‌که موضوع بیمه و تعرفه یکی از چالش‌های مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل است، اظهار داشت: تعرفه هایی که برای این مراکز اختصاص یافته، به هیچ عنوان با وضعیت کنونی جامعه هم‌خوانی نداشته و در نتیجه در برخی مواقع مراکز مشاوره پرستاری بحث تعرفه را رعایت نمی کنند که این امر خلاف قانون بوده و دانشگاه علوم پزشکی باید وارد میدان شود.
صفری خواستار رفع مشکلات مربوط به موضوع تعرفه‌ها و نظارت بر این مراکز به صورت ریشه‌ای شد و ادامه داد: یکی از چالش های اساسی ما عدم شناخت عمومی از مراکز بوده و برخی مردم از خدمات مراکز  مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل اطلاع کافی ندارند که باید در این خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیاست‌هایی را تدوین کند تا ضمن شناسایی مراکز مجاز، مردم بتوانند از خدمات این مراکز به صورت ارزان بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به لزوم شناسایی مراکز غیرمجاز خدمات پرستاری در منزل، یادآوری کرد: در این ارتباط با انجام نظارت‌های دانشگاهی و صنفی مراکز غیرمجاز شناخته ‌شده اند. 
صفری گفت: در بحث کرونا مشاهده کردیم که اگر نظارت واقعی بر مراکز خدمات پرستاری در منزل وجود نداشته باشد، سوء استفاده هایی می‌شود، هرچند که در شرایط کرونا خلاء بحث مراکز خدمات پرستاری در منزل را به طول کامل لمس کردیم، چون مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل می توانستند یار و یاور دانشگاه‌های علوم پرشکی و بیمارستان‌ها در بحران کرونا باشند.
وی با بیان این‌که هر یک از مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل می توانند برای چندین نفر در حوزه‌های زخم، نوزادان، درد، سرطان، قلب و سایر امراض به صورت تخصصصی خدمات ارائه دهند، افزود: با توجه به این‌که یکی از چالش های اساسی کشور ما بحث بیکاری و عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها است، از این رو این مراکز می‌توانند یکی از ظرفیت های کشور باشد که پرستاران تنها منتظر استخدام در بیمارستان های دولتی نباشد و اگر استخدامی از سوی وزارت بهداشت صورت نگیرد، بیکار نمانند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی نیز در این نشست، گفت: در ایام کرونا موضوع خدمات پرستاری در منزل  اهمیت بیشتری پیدا کرده و خلاء  این نوع پرستاری به طور کامل مشاهده شد که از این رو باید در راستای ساماندهی این بخش گام برداریم.
رجایی با اشاره به ضرورت ساماندهی خدمات پرستاری در منزل، اظهار کرد: متاسفانه به رغم این‌که این مراکز در شرایط کرونا نیز خدمات ارائه می‌کردند، اما شاهد فرصت طلبی برخی افراد بودیم و سوء استفاده‌هایی انجام می‌گرفت و آنطور که باید و شاید ساماندهی در این خصوص انجام نشده است.
وی گفت: موضوع سوء استفاده گری و فرصت طلبی را در حوزه‌های مختلف  از جمله مراقبت پوستی و طب سنتی نیز شاهد هستیم و شرایطی ایجاد شده است که افراد غیرعلمی نیز در این زمینه فعالیت کنند.
رجایی ابراز امیدواری کرد خروجی چنین نشست هایی ساماندهی این مراکز و سوف دادن آنها به سمت عملیاتی و اقدامات فنی و کارشناسانه باشد.
انتهای پیام/
29 مرکز مراقبت پرستاری منزل در آذربایجان‌شرقی فعال است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار