حاشیه صندوق رای نیست که هر چهارسال یاد آن بیفتید!

1400/03/19 - 20:11 - کد خبر: 45369 نسخه چاپی

نصر: رفع معضل حاشیه نشینی در تبریز باید در صدرِ لیست برنامههای شوراهای شهر بعدی قرار بگیرد. وقتی که آمار حکایت از آن دارد که نزدیک به 055 هزار نفر از اهالی تبریز در بافت فرسوده و حاشیه بسر میبرند و این شهر نزدیک به 2 هزار و 055 هکتار بافت فرسوده دارد چه معضلی بیشتر از این میتواند اهمیت داشته باشد؟!

به گزارش نصر، محمد زینالی پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: واقعاً جای سئوال است که چرا تاکنون مسئولین استانی و شهری ما از حل این معضل عاجز ماندهاند تا در سایهی کمکاری و بیتوجهی آنها کار به جایی برسد که تبریز از نظر تراکم جمعیت جاشیهنشی در ایران حائز رتبه دوم باشد. امروز همان کسانی که در دوره مدیریت خود در شورای شهر نتوانستهاند اقدامی برای رفع این معضل انجام دهند طلبکارانه به میدان آمده و سنگ حاشیهنشینان را به سینه میزنند. باید به این افراد گفت گوش حاشیه از شعار و وعدههای توخالی پر است، حاشیه اقدام جهادی میخواهد و به دنبال رسمیت است، حاشیه صندوق رای شما نیست که هر 4 سال یاد آن بیفتید.
وی در ادامه افزود: تبریز بیش از 81 منطقه حاشیهنشین دارد و هر گوشه از تبریز را که نگاه کنیم این بافتهای فرسوده و حاشیه خودنمایی میکند که نشان از گستردگی و وسعت این معضل دارد. اگرچه تمرکز اصلی مناطق حاشیهنشین تبریز در بخش شمالی و جنوبی شهر است که از قضا هر دو به عنوان مبادی ورودی شهر در معرض دید مسافران داخلی و خارجی قرار دارند که از این منظر در نگاه اول جلوه مناسب و زیبایی از شهر تبریز را به نمایش نمیگذارد و واقعیت توسعه نامتوازن این شهر را برملاء میکند. از طرفی هم بار اصلی صنعت و تولید در تبریز بر دوش مردم حاشیهنشین است، در حالیکه آنها بهرغم این سهم بالا در تولید از کمترین امکانات شهری نظیر راه، آب، برق و خانه محروماند و این واقعاً مایهی شرمساری است محلاتی که بیشترین شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم از آن برخاستهاند چنین حال و روزی
دارند.
زینالی تاکید کرد: امروز رفع معضل حاشیهنشینی در تبریز یک عزم ملی میخواهد و در این زمینه نیازمند اقدامات جهادی زیربنایی و بلندمدت هستیم. اینکه حاشیههای شمالی شهر که تراکم اصلی جمعیت حاشیهنشین تبریز در آنها متمرکز است بر روی خط گسل معروف و خطرناک زلزله تبریز قرار دارد، چیزی نیست که بتوان به سادگی بر آن چشم پوشید. در طی چندسال گذشته با هر بارش بارانی در این مناطق شاهد رانش زمین و تخریب و ریزش سقف خانههای غیراستاندارد این مردم شریف بودهایم، حال فرض کنید که اگر خدای ناکرده زلزله بیاید، چه فاجعه انسانی رخ خواهد داد؟! با توجه به این وضعیت به نظر من در وهلهی نخست باید طرحهایی جهادی در جهت اصلاح، ترمیم، نوسازی و ساماندهی صورت بگیرد، از جمله برنامهریزی صحیح و رایزنیهای لازم در جهت اعطای وامهای بلندمدت بدون بهره یا کم بهره و متناسب با توان درآمدی خانواده برای بهسازی واحدهای مسکونی و تسهیل روند اخذ پروانه ساخت با موکول نمودن پرداخت عوارض ساخت به زمان ارائه پایان کار و اقدام برای رسمی کردن حق مالکیت در این مناطق با اعطاء سند به واحدهای مسکونی تا حدی جلوی این خطر را گرفت.
این مدرس دانشگاه گفت: البته برای تسریع در روند این اقدامات طرح جهادی میتوان با رایزنیهای لازم با سازمان نظام مهندسی و اعطاء برخی از امتیازات از جمله برخورداری از سهمیه ویژه، از توان جامعه مهندسی در ساخت مسکن ارزانقیمت و تخفیف برای طراحی و نظارت واحدهای مسکونی بافت فرسوده و حاشیه بهره برد و تا حد زیادی بر موانع نوسازی مسکن حاشیهنشیان غلبه کرد. البته در کنار آن باید در بلندمدت باید برنامهای جامع برای زیباسازی و ایمنسازی حاشیه شهر تبریز در جهت طراحی و ساخت مسکن حاشیهنشیان بهصورت استاندارد، زیبا و ایمن و برخوردار از تمام امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی و معابر و مسیرهای استاندارد و مطلوب فراهم شود. وی در پایان گفت: در کنار این اقدامات عمرانی ما نباید از برنامههای فرهنگی و اقتصادی در راستای توانمندسازی مردم حاشیهنشین غافل باشیم و در این راستا میتوان با ایجاد بازارچههای خودگران و مراکز خود اشتغالی و مراکز فرهنگی کوچک مقیاس، نابرابری را تا حدی کاهش داد. برای یک مثال در همین زمینه میتوان به سماندهی و اتمام پروژه ساخت و طراحی پارک جنگلی پاسداران اشاره کرد که میتواند تبدیل به زیباترین
و مدرنترین پارک خانواده تبریز شود و مطمئناً افتتاح این پارک تحولی عظیم در سیمای فرهنگی و اقتصادی بافت حاشیه شمال تبریز ایجاد میکند.

محمد زینالی
انتهای پیام/
حاشیه صندوق رای نیست که هر چهارسال یاد آن بیفتید! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار