نماینده ناشران آذربایجان ‌شرقی؛

همیشه صندلی آخر برای فرهنگ است

1398/07/29 - 18:12 - کد خبر: 4536 نسخه چاپی

نصر: نماینده ناشران آذربایجان ‌شرقی گفت: در دولت بی پولی نباید منتظر اعتبارات باشیم چرا که همیشه صندلی آخر برای فرهنگ است.

به گزارش نصر، "سعید جلالی" درادامه آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تبریز که در سالن شمس تبریز برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نشر و چاپ وارد سومین قرن خود شده است.
وی با بیان اینکه تبریز دارای شرایط خاصی است و به قول رئیس ایران‌ شناسی یکی از دانشگاه ‌های اروپایی مبنی بر اینکه اگر نام تبریز از ایران بگیرید، چیزی برای ایران نمی ‌ماند، گفت: تبریز از قرن ‌ها پیش در زمینه تشر و کتاب و چاپ اول بوده و باید این اول بودن حفظ و حراست شود.
نماینده ناشران آذربایجان ‌شرقی با اشاره به مشکلات نشر، گفت: نشر از موضوع تمرکز رنج می ‌برد و البته خانه کتاب این راه را شروع کرده است.
وی ابراز کرد: ۸۵ درصد تولید کتاب در مرکز است ولی ۱۱/۶ درصد مخاطب دارد و از این ‌رو مشکل نشر یک مشکل تمرکز است.
جلالی متذکر شد: در هیچ کشوری کتاب‌ ها فقط در یک شهر تولید نمی ‌شود و مابقی سرشان بی ‌کلاه بماند.
وی به اجتماعی کردن صنعت نشر اشاره کرد و گفت: این یک نوش دارو برای نشر است ولی به قول خود وزیر نمی ‌توان فرهنگ را از اقتصاد جدا کرد ولی آنچه مهم است این است که راه بردن فرهنگ به سر سفره ببریم.
جلالی با تاکید بر اینکه راهی جزء اینکه سرمایه اجتماعی را وارد کار کنیم، چاره‌ ای نیست. گفت: در دولت بی ‌پول نباید منتظر اعتبارات باشیم زیرا همیشه صندلی آخر برای فرهنگ است.
وی با بیان اینکه باید در فرهنگ و کتاب و نشر از ظرفیت سرمایه اجتماعی و گروه‌ های مرجع بهره بگیریم، گفت: چند هفته پیش امام جمعه از تریبون نماز جمعه روز حافظ را مطرح کرد که چندین ناشر با بنده تماس گرفته و گفتند که در تبریز چه اتفاقی افتاده است که همه کتاب حافظ را می‌ خواهند.

 

بوی کتاب و بوی کاغذ به هیچ وجه از لب تاپ و فضای مجازی به مشام نمی‌رسد
"حبیب ماهوتی" مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز در ادامه آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: امروز هفدهمین نمایشگاه کتاب را با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد را به صورت رسمی آغاز می‌ کنیم و البته پنج نمایشگاه دیگر در کنار آن نیز منجر به تشکیل بیست و دومین نمایشگاه کتاب در تبریز می‌ شود.
وی با بیان اینکه ۱۷ نمایشگاه را پشت سرهم برگزار کردیم و چند سالی البته این نمایشگاه تعطیل بود، گفت: نمایشگاه کتاب باید دارای تقویم باشد و هر چند مشکلات تامین هزینه داریم ولی باید همه ساله ‌ها این نمایشگاه در تاریخ مقرر برگزار شود.
ماهوتی تصریح کرد: خوشبختانه بازدیدکننده ‌های تبریز نسبت به جمعیت بیشتر از بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران است.
وی ابراز کرد: بوی کتاب و بوی کاغذ به هیچ وجه از لب تاپ و فضای مجازی به مشام نمی‌رسد و کتاب جایگاه خود را دارد.
ماهوتی با تاکید بر حمایت از ناشران، گفت: باید به این عزیزان توجه کرد تا آنها نیز با انگیزه پیش رود.
وی با عرض خیرمقدم به سرکنسول دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه گفت: حضور آنها از دیگر دستاوردهای نمایشگاه است که می ‌تواند سبب خیر و گسترش در کشورهای دیگر باشد.
وی یادآور شد: بیش از ۹۰۰ ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه حاضر هستند و از امروز تا چهارم آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.

 

متاسفانه در آئین افتتاح نمایشگاه جای صاحبان مسائل فرهنگی خالی است
"مسعود پزشکیان"، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: سال گذشته گلایه از نبود وزیر فرهنگ و ارشاد در گشایش نمایشگاه کردیم ولی امسال حضور دارند ولی متاسفانه جای صاحبان مسائل فرهنگی خالی است.
وی با استناد به آیه شریفه قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند به ملائکه انتخاب خلیفه کرد ولی فرشتگان اعتراض کردند که شما فردی را خلیفه می‌ کنید که در زمین خون می ‌ریزد و پروردگار می ‌فرماید شما نمی ‌دانید، آنچه را که من می ‌دانم، تصریح کرد: خرد آن چیزی است که انسان را بقیه مخلوقات جدا می ‌کند چراکه خداوند اسماء را به انسان یاد داده است و باعث شده تا ملائک به انسان سجده کرد.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قرار است تا به جایی که خداوند ما را به خاطر آن آفریده است باید در آن راه برویم و بخوانیم و یاد بگیریم.
وی ادامه داد: باید با نوشتن و یاد دادن و یادگیری عجین شویم زیرا جایی که مشکل نداریم آن را عالمان و دانشمندان حل می‌کند ولی اگر مشکلات داریم به خاطر جهالت و ندانستن است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ابراز کرد: باید کاری کنیم تا علم و دانش را با زندگی عجین کنیم و هر آن چیزی که در هستی است را مسجود خود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون‌ رفت دانستن و انگیزه و یادگیری است، گفت: اگر با این تفکر پیش رویم و نمایشگاه برگزار کنیم قطعا موفق خواهیم شد.
انتهای پیام/

همیشه صندلی آخر برای فرهنگ است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار