مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی استان اردبیل؛

صحن جدید فرهنگی در عرصه جمعه مسجد اردبیل ایجاد می‌شود

1400/03/19 - 11:56 - کد خبر: 45335 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل با اشاره به کاوش باستان‌ شناسی و ایجاد سایت ‌موزه در جمعه مسجد اردبیل در سال گذشته گفت: در کنار این اقدامات، عملیات عمرانی ایجاد صحن جدید فرهنگی در عرصه جمعه مسجد نیز آغاز شد.

به گزارش نصر، نادر فلاحی در بازدید از عملیات عمرانی در عرصه مسجد جامع عتیق اردبیل (جمعه مسجد) اظهارکرد: با هدف احیا ، مرمت و ساماندهی بافت و ابنیه تاریخی جمعه مسجد در سال ۹۹ عملیات کاوش باستان‌شناسی و ایجاد سایت‌موزه در این بنای تاریخی انجام شد.
او افزود: در راستای تکمیل این مجموعه در حال حاضر عملیات عمرانی ایجاد صحن جدید فرهنگی با قوت در حال انجام است تا عرصه جمعه مسجد کامل شود.
وی همچنین با اشاره به رویکرد و اهداف راه‌اندازی صحن فرهنگی در عرصه مسجد جامع عتیق بیان کرد: از این محل برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهای آیینی و فرهنگی در راستای حفظ میراث معنوی بهره‌برداری خواهد شد.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ساماندهی جمعه مسجد را از مهم‌ترین مطالبات مردم این محله دانست و افزود: تلاش می‌کنیم با همت همکاران معاونت میراث‌فرهنگی و دفتر فنی این اداره‌کل، عملیات ایجاد صحن جدید در کمترین زمان ممکن و در نیمسال اول امسال تکمیل شده و در اختیار اهالی و حسینیان منطقه قرار گیرد.
'جمعه مسجد' اردبیل در شمال شرقی شهر بر روی تپه باستانی قرار گرفته و بازمانده مسجد عظیم ، گسترده و کم‌نظیری است که در دوره‌های مختلف اسلامی بویژه دوره سلجوقی شکل گرفته و تا اوایل صفوی معمور و آباد بوده است.
کاوش‌های باستان‌شناسی ردپای مسجد را در قرون اولیه اسلامی به وضوح تشخیص داده است. مسجد در دوره سلجوقی و ایلخانی بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از بنای مکعبی فعلی بوده و بنای سرپای موجود صرفا گنبدخانه و ایوان مسجد بزرگ را تشکیل داده است.
این مسجد گنبد آجری بزرگی داشته است که ۲ پوش ساخته شده و حوادث ایام هر ۲ پوش گنبد این مسجد را فرو ریخته و تنها ۲ قسمت قوسی شکل ناقص از گنبد خارجی و قسمت محدودی از گچ‌بری‌های گنبد داخلی در چهار گوشه فوقانی دیواره‌های شبستان اصلی برای نمایش عظمت تاریخی آن باقی مانده است.
ماذنه مسجد اثر دیگری است که به صورت گلدسته استوانه‌ای شکل در ضلع غربی شبستان اصلی مسجد و به فاصله تقریبی ۱۵ متری قرار دارد ، ایوان مسجد نیز متصل به گنبدخانه
می‌باشد در قسمت شمالی آن واقع شده و در حال حاضر با تیرهای چوبی پوشانده شده و نمازخانه فعلی را به وجود آورده است.
انتهای پیام/
صحن جدید فرهنگی در عرصه جمعه مسجد اردبیل ایجاد می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار