کارشناس، مشاور و طراح بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت و گو با نصر تشریح کرد:

ریز و درشت تولید ارز دیجیتال

1400/03/19 - 13:44 - کد خبر: 45334 نسخه چاپی

نصر: افزایش بی‌سابقه قیمت رمزارزها باعث افزایش طرفدارهای ماینینگ صنعتی و خانگی، شده است، در پی این امر، از طرفی نگاه ها به سمت چگونگی عملکرد "ماینرها" چرخید و از طرفی گرانی سخت افزارها و نایاب شدن کارت‌های گرافیکی، مادربوردها به دنبال داشت، اکنون یک بحران در ایران و کشورهای دیگر به وجود آمده است.

به گزارش نصر، تکنولوژی بلاکچین، موضوع استخراج ارز دیجیتال و ماینرهای صنعتی و خانگی  به بحث داغ این روزها در کشورمان تبدیل شده است و اصطلاحاتی هستند که در هرجایی ممکن است به گوشمان بخورند، بنابراین در گفتگویی با جوان فعال تبریزی که کارشناس، مشاور و طراح بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات است به بررسی نحوه شکل‌گیری و فلسفه وجودی این ارز رمزنگاری شده و فناوری بلاک‌چین به زبانی ساده پرداختیم.
سالار صداقتی در گفتگو با آژانس خبری تحلیلی نصر از ریز تا درشت تولید ارز دیجیتال و ارتباط گرانی سخت افزار کامپیوتری با افزایش ماینرها به زبانی ساده بیان کرد.
وی گفت: مشکلی که در بحث زیر ساخت شبکه داریم این است که این سرویس ها نیاز به یک کنترل کننده مرکزی دارند، برای مثال هر نرم افزاری که استفاده می کنیم توسط یک سرور مدیریت می شود و اگر این سرور از دسترس خارج شود و یا مورد حمله سایبری قرار گیرد کل زیرساخت از کار می افتد، از این رو تکنولوژی با عنوان "بلاک چین" ایجاد شد تا پردازش های لازم را از حالت متمرکز خارج کند و به تعدادی گره تقسیم کند تا در صورت بروز هر مشکلی کل سیستم از کار نیافتد.
وی افزود: "بلاک‌چین" به معنای واقعی کلمه یک زنجیره از بلوک‌های دیجیتالی است، وقتی ما از کلمات "بلوک" و "زنجیره" در این زمینه صحبت می‌کنیم، در واقع به اطلاعات دیجیتال (بلوک) ذخیره شده در پایگاه داده عمومی (زنجیره) اشاره می کنیم.


 
وی ضمن اشاره به ارتباط "بلاک چین" با "ارز دیجیتال" گفت: هدف بلاک‌چین فراهم کردن امکان ثبت و توزیع اطلاعات دیجیتال اما بدون امکان ویرایش است، در مثال ساده فرص کنید هنگامی که پای پول چاپی وسط باشد، استفاده از آن توسط یک سازمان مرکزی، معمولاً یک بانک مرکزی یا دولت تأیید می‌شود، اما ارز دیجیتال توسط هیچ کسی کنترل نمی‌شود.


 
وی ادامه داد: هنگامی که یک شخص برای کالایی که خریداری کرده است از حساب  ارز دیجیتال خود پرداخت انجام دهد، رایانه‌ها در شبکه رقابت می‌کنند تا تراکنش را تأیید کنند، به منظور انجام این کار، کاربران بر روی رایانه خود یک برنامه اجرا می‌کنند تا  یک مسئله پیچیده ریاضی را حل شود.
این مدرس دانشگاه در حوزه شبکه و امنیت، اضافه کرد: به اصطلاحی عامیانه هر تراکنش دست یک نفر است و هیچکس دیگری امکان کنترل و دستکاری آن را ندارد یعنی خودمان ارز را تولید می کنیم و اینجا جایی است که "ماینرها" وارد عمل می شوند.
وی افزود: "ماینر" سخت افزاری است که کل ذنجیره این تراکنش ها را با استفاده از ساختار بلاکچین انجام می دهند، "ماینرها" در ازا تراکنش هایی که انجام می دهند حق الزحمه ای می گیرد که نسبت به نوع آن متفاوت است و نوع ارزی که در اختیار آن قرار می دهند را مشخص می کند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معایب و مزایای رشد سریع "ماینرها" و بحث "تولید ارز دیجیتال" پرداخت و گفت: مزیت اصلی این تکنولوژی ها آن این است که هیچ کشوری و یا فردی نمی تواند در روند تولید ارز دیجیتال دخالت داشته باشد، یعنی تراکنش و واریز توسط کاربر بسیار ساده و سریع انجام می شود و یک مبلغ مشخص بین دو کیف پول جابجا می شود اما هیچ فردی و یا شرکتی به نحوه اجرای عملیات تراکنش دسترسی ندارد چرا که بسیار پیچیده و رمز شده است
اما عیب اصلی "ماینر" چیست و رشد سریع آن چه مشکلاتی را به همراه آورده است؟!
صداقتی در این خصوص گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت رمزارزها باعث افزایش ماینینگ صنعتی و خانگی، نایاب شدن کارت‌های گرافیکی، مادربوردها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند شده است، به همین‌خاطر هجوم بی‌سابقه‌ای در جهان برای خرید سخت‌افزارهای قدرتمند کامپیوتری شکل گرفته که باعث یک بحران در ایران و کشورهای دیگر شده است.
وی افزود: اگر اخیرا برای خرید کارت گرافیک و سخت افزار کامپیوتری به بازار سر زده باشید حتما در چند ‌متوجه قیمت سر به فلک کشیده این تجهیزات شده اید،  البته کار فقط به کارت گرافیک ختم نمی‌شود و به‌علت هجوم ماینرها به بازار قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاورهای ۱۴۰۰ وات به بالا یا مادربوردهای سری BTC هم در بازار دچار قحطی شده‌اند.


 
این کارشناس جوان، ادامه داد: کل این بحث ها باعث شده است نه تنها گرانی را تجربه کرده این بلکه این روند باعث ایجاد وقفه در توسعه تکنولوژی های جدید کامپیوتری شده است.
وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند بالطبع این امر تاثیر بزرگ و منفی در رشد تکنولوژی سخت افزاری خواهد گذاشت و درست که مشکل بین المللی است اما مشکل تامین قطعات و قیمت بالا در ایران چندین برابر کشورهای دیگر شده است و بازار سخت افزار غیر قابل کنترل شده است.
صداقتی اضافه کرد: از نگاه کارشناسی شرکت هایی که سازنده قطعات کامپیوتری هستند باید این مشکل را حل کنند و شرکت های دانش بنیان باید به فکر راهکارهایی برای حل این مشکلات باشند تا ساختار ماینرها از ساختار کامپیوتری جدا شود و بازار سخت افزار به حالت سکون برسد.
وی در ادامه به بحث پر تب و تاپ برق مصرفی ماینرها اشاره کرد و گفت: مصرف برق ماینرها بالاست و دستگاه هایی که کار ماینینگ انجام می دهند برق با ولتاژ بالا نیاز دارند، در این فصل از سال که همواره مشکل برق بود، با ورود ماینرها به عرصه چندین برابر شده است و قطعی برق اجتناب ناپذیر است اما قطعا ماینرها متهم اصلی خاموشی ها نیستند.
وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: این مشکلات جهانی است اما چون این تکنولوژی ها  در ایران جدیدا پر طرفدار شده است و اصول کافی و مدیریت از طرف مراکزی که مجوز می دهند رعایت نمی شود، با مشکلات جدی تری مواجه هستیم‌.
انتهای پیام/
ریز و درشت تولید ارز دیجیتال گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار