دبیر انجمن دیجیتال مارکتینگ ایران مطرح کرد:

شهر هوشمند تبریز، تنها نسخه‌ای روی کاغذ

1400/03/18 - 09:48 - کد خبر: 45245 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن دیجیتال مارکتینگ ایران گفت: در سال‌های اخیر که شهرهای بزرگ دنیا به سوی شهر هوشمند (Smart City) گام برمی‌دارند، در تبریز فقط به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها بسنده شده و هوشمندسازی این شهر تنها بر روی کاغذ انجام می‌گیرد.

به گزارش نصر، مرتضی مختاری اظهار کرد: بارها صورت جلسات اعضای شورای شهر تبریز و مدیران شهری را مطالعه کرده‌ام و در نهایت به این نتیجه رسیدم که IT و ICT جزو ضروریات بوده ولی اراده‌ای برای اجرای آن در شهر وجود ندارد.
وی در خصوص ویژگی‌های شهر هوشمند، گفت: هوشمندسازی شهر با استفاده از سیستم‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف شهری امکانپذیر است و هوشمند کردن هرکدام از این حوزه‌ها می‌تواند زمینه را برای رشد و توسعه در سایر بخش‌ها فراهم کند.
وی ادامه داد: شهر هوشمند شهری است که زیرساخت‌های IT و فناوری اطلاعات و ICT را داشته باشد. اینترنت پرسرعت، بحث‌های استفاده از تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های بلاک چینی و ... نیز همگی لازمه استقرار آیتم‌های شهر هوشمند است.
مختاری هم‌چنین گفت: بحث اینترنت اشیا  و انجام فرایندها و امورات شهری از طریق اینترنت یکی دیگر از مولفه‌های شهر هوشمند است.
وی در خصوص مزایای هوشمندسازی شهر، اظهار کرد: اغلب فرایندهای شهری باید به شکل اینترنتی و هوشمند انجام شود، به عنوان مثال آتش سوزی در یک نقطه، با استفاده از تکنولوژِی اینترنت اشیا سریعتر اطلاع رسانی می‌شود، تا این‌که کسی متوجه آتش سوزی شده و با آتش نشانی تماس بگیرد و آتش اطفا شود.
وی در تشریح وضعیت شهرهای کشور در زمینه شهر هوشمند، گفت: موضوع شهر هوشمند در کشور ما، بیشتر بحثی روی کاغذ است و هیچ کار اجرایی به چشم نمی‌خورد، حتی در شهر تهران هم که دبیرخانه دائمی در این خصوص وجود دارد، به صورت عملی کار شاخصی انجام نگرفته است.
این کارشناس حوزه آی تی و هوش مصنوعی ادامه داد: شهر تهران از فاز مطالعاتی خارج شده و مشهد در نیمه راه مطالعاتی و شیراز در ابتدای این مسیر است. این در حالی است که این مبحث در تبریز در حد چند جلسه بی نتیجه و بحث‌های روی کاغذ است.
وی با اشاره به خیز شهرهای بزرگ دنیا برای استقرار آیتم‌های شهر هوشمند (Smart Cit) گفت: در شهر آمستردام هلند در حوزه شهر هوشمند کارهای بسیار شاخصی انجام گرفته است؛ هم‌چنین در پرتغال شهرک هوشمندی در کنار شهر لیسبون به صورت پایلوت آغاز به کار کرده است، 
وی ادامه داد: پارکینگ‌های هوشمند، چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند، فضای سبز هوشمند، تبدیل تلفن همراه به کارت شناسایی هوشمند و ... از جمله آیتم‌های شهر هوشمند است.
احساس تغییر در بعضی فرایندهای شهری نداریم
مختاری با بیان این‌که در بعضی فرایندهای شهری احساس تغییر نداریم، گفت: اراده کافی برای هوشمندسازی شهر تبریز وجود ندارد.
وی اضافه کرد: زیر ساخت‌های اصلی بحث شهر هوشمند، فقط به شهرداری ارتباط ندارد، فیبر نوری و یا اینترنت ۵G یکی از ضروریات بحث اسمارت سیتی یا شهر هوشمند است که متولی آن سازمان‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.
وی گفت: در ۱۲ الی ۱۵ درصد از شهر تبریز از فیبر نوری استفاده می‌شود، این آمار در تهران بیش از ۳۵ درصد است، در تهران ۱۰۰ درصد سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی از فیبر نوری استفاده می‌کنند، در تبریز ۶۵ درصد ارگان‌ها به فیبر نوری دسترسی دارد.
دبیر انجمن دیجیتال مارکتینگ ایران بیان کرد: با توجه به کمبودهای سخت افزاری، باز هم می‌شد که در حوزه زیرساخت‌های نرم افزاری کارهای ساده‌ای انجام بگیرد، شارژ اینترنتی کارت‌های اعتباری اتوبوس‌های شهری، اپلیکیشن مترو و ...کارهای ساده‌ای است که هنوز انجام نشده است که نشان می‌دهد چقدر با ایده آل‌های شهر هوشمند فاصله داریم.
وی گفت: حداقل ویژگی‌ شهر هوشمند این بود که دریافتی تاکسی‌ها اپلیکیشنی باشد اما حتی چنین کارهایی هم انجام نشده است.
وی ادامه داد: متولی شهر هوشمند شهرداری است، اما سازمان‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات یار کمکی شهرداری‌ها خواهد بود.‌
مختاری گفت: در خصوص مباحث مربوط به شهروند الکترونیک نیز صرفا به برگزاری چند دوره بسنده کردیم، بعد دیگر هیچ خبری نشد. جامعه باید آماده باشد و برای آن آگاهی اولیه لازم است. 
وی با بیان این‌که شهرداری تهران کارخانه فناوری دارد، گفت: شهرداری تبریز نیز می‌توانست چنین مجموعه‌ای ترتیب دهد و از فعالیت نیروهای جوان فعال در حوزه آی تی استقبال کرده و به عنوان شتاب‌دهنده برای چنین طرح‌هایی باشد.
وی عدم اطلاعات برخی از مدیران و عدم به روز بودن در مسائل فناوری اطلاعات، پرمشغله بودن مدیران شهری و عدم اولویت موضوعات فناوری را از جمله دلایل عقب ماندن توسعه شهر تبریز در مسیر هوشمندسازی برشمرد.
این کارشناس حوزه آی تی و هوش مصنوعی ابراز امیدواری کرد که در آینده با انتخاب آگاهانه مردم، افرادی بر مسند کرسی شورای شهر بنشینند که برای این حوزه برنامه داشته باشند و از مدیرانی حمایت کنند که در راستای تحقق شهر هوشمند تبریز تلاش کنند.
وی تاکید کرد: باید از تجربیات داخل و خارج از کشور و از خرد جمعی برای پیاده سازی شهر هوشمند در شهر تبریز بهره ببریم.
انتهای پیام/
 شهر هوشمند تبریز، تنها نسخه‌ای روی کاغذ خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار