آرزو مبصر/

"شهر الکترونیک" و "شهرداری شیشه ای"، بستر اعتماد و کاهش فساد

1400/03/17 - 16:37 - کد خبر: 45222 نسخه چاپی

نصر: "شهر هوشمند" در مباحث شهر انسان محور، به عنوان موضوع داغ این روزهای کلان شهرهای دنیا مطرح است و مدیران شهری سعی می‌کنند که بیش از پیش این مفهوم را به زندگی روزمره شهروندان خود تسری دهند.

از دیگر سو، تلاش برای تحقق "شهرداری شیشه ای" و اجرای سیاست های استقرار "شهر الکترونیک" از جمله موضوعاتی است که علی رغم پی گیری های نصفه و نیمه در ادوار گذشته شورا و شهرداری، آنگونه که باید و شاید در شهرداری تبریز نهادینه نشده تا از این بستر، گامی بلند در راستای اعتمادسازی متقابل میان شهروندان و شهرداری و نیز کاهش زمینه ها و بسترهای انحراف و فساد فراهم گردد.
در این میان و در راستای تحقق این هدف، انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان، انتشار عمومی اطلاعات پروانه‌های صادره در سطح شهر، انتشار اطلاعات مدیران و کارکنان به همراه اطلاعات سفرهای خارجی انجام‌شده در مجموعه شهرداری، انتشار استاندارد سند بودجه و گزارش عملکرد آن، انتشار عمومی پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری از جمله ضرورت ها و الزامات دستیابی و استقرار شهرداری شیشه ای و شهر الکترونیک می تواند به شمار آید.
در کنار این، انتشار طرح های جامع و تفضیلی، شرایط و مقررات صدور پروانه های ساختمانی، میزان و نحوه پرداخت عوارض، اعلام عمومی قوانین و مقررات شهرسازی و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به بسترهای تعاملی شهروندان با شهرداری از جمله ضرورت هایی است که باید در بستر شهر و شهرداری الکترونیک مورد توجه قرار گیرد.
این هدف در صورت تحقق و نهادینه شدن کامل و در قالب طرح جامع و مصوب، خواهد توانست علاوه بر ایجاد شفافیت و اعتماد نزد شهروندان، زمینه های احتمالی فساد و انحراف را در بدنه مدیریت شهری فراهم کرده و به شفافیت واقعی و موثر بینجامد.
انتهای پیام/
نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار