رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی:

عدم احیای دریاچه اورمیه زندگی ۱۵ میلیون ایرانی را تهدید می کند

1397/12/18 - 15:57 - کد خبر: 452 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: عدم احیای دریاچه اورمیه زندگی 15 میلیون نفررا در سطح کشوربا تهدید مواجه خواهد کرد و معیشت کشاورزان منطقه را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.

به گزارش نصر، رسول جلیلی با اشاره به اینکه احیای دریاچه اورمیه مهمترین اولویت اجرایی سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: برنامه‌های تدوین شده این سازمان در راستای برنامه‌های ستاد ملی احیای دریاچه اورمیه است و رویکرد آن انسجام سازمانی ، کشاورزی پایدار، ارتقا راندمان تولید و بهره وری مصرف آب در جهت  کمک به احیای دریاچه اورمیه است.

وی ادامه داد: احیای دریاچه از دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و نجات دریاچه نیازمند همراهی و مشارکت عمومی است، تا زمانی که آگاهی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار همراهی را داشت.

جلیلی با بیان اینکه اقتصاد استان بر پایه بخش کشاورزی است ، خاطر نشان کرد: با وجود همه چالش ها و مشکلات، اجرای برنامه های مصوب ستاد احیای دریاچه اورمیه  در بخش کشاورزی تا کنون رضایت بخش بوده است، اما برای دستیابی به هدف نهایی که احیای دریاچه اورمیه است، مستلزم حرکت جهادی مضاعف و هماهنگی سایر دستگاههایی اجرایی و مشارکت مردم در این زمینه هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: با اجرای سیستم های آبیاری نوین به طور میانگین سالانه ۵۵  میلیون متر مکعب در مصرف آب  صرفه جوئی شده است.

جلیلی ادامه داد: این سازمان با اجرای طرحهای مصوب ستاد احیای دریاچه اورمیه تا کنون موفق شده در ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه اورمیه از سال ۱۳۹۳ تا کنون در سطح ۱۴هزار و ۶۰۰ هکتارازاراضی کشاورزی را به سیستم  آبیاری تحت فشارتجهیز کند و این عملیات همچنان تداوم دارد.

وی اظهار داشت: ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر محصولاتی مانند چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی ،استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر مانند زعفران و پسته، کلزا و … در استان، از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه اورمیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است.

انتهای پیام/

عدم احیای دریاچه اورمیه زندگی ۱۵ میلیون ایرانی را تهدید می کند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار