رئیس سازمان جهادکشاورزی:

چهار هزار و 500 تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی برداشت می‌شود

1400/03/16 - 12:14 - کد خبر: 45147 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آغاز برداشت گل‌محمدی از یکهزار و ۴۴۷ هکتار از باغ‌های زیرکشت این محصول در استان، گفت: امسال بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در سطح استان برداشت می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز شنبه در جمع خبرنگاران از افزایش ۱۵درصدی تولید گل‌محمدی در استان خبر داد و افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی چهار تن در هکتار است که ۷۰ درصد محصول تولیدی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ واحد کارگاهی استان در زمینه فرآوری گل‌محمدی از جمله تولید گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: بخش زیادی از محصول فرآوری‌شده گل‌محمدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.
«فتحی» بیشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی آذربایجان‌شرقی را مربوط به شهرستان‌های اسکو و آذرشهر دانست و اضافه کرد: این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌رود و شهرستان‌های مرند، شبستر، مراغه، عجب‌شیر و تبریز نیز از دیگر مناطقی است که این گیاه در آن‌ها کشت می‌شود.
به گفته وی ۹۰ درصد سطح زیرکشت گل‌محمدی در استان به ارقام بومی اختصاص دارد و در پنج درصد دیگر ارقام اصلاح‌شده به صورت بافتی کشت می‌شود.
«فتحی» با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴ هزار هکتار باغ گل‌محمدی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغ‌های گل‌محمدی را در اختیار دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا ایران بیشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی در جهان را دارد اما سهمی تقریبا معادل صفر از بازار جهانی نهایی‌ترین فرآورده‌های زنجیره ارزش گل‌محمدی شامل اسانس تام، ابسلوت، کانکریت، عطر و ادکلن و خوشبوکننده‌ها، مکمل‌ها و داروها را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/
چهار هزار و 500 تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی برداشت می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار