نیکو خصلت؛ دبیر شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد:

تبریز در آستانه پیوستن به شهرهای خلاق ادبیات یونسکو

1400/03/16 - 10:22 - کد خبر: 45142 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: پیوستن تبریز به شهرهای خلاق ادبیات یونسکو، جایگاه بین‌المللی تبریز از لحاظ گردشگری و مطرح شدن در بین کشورهای جهان ارتقاء خواهد یافت.

به گزارش نصر، سعید نیکوخصلت در حاشیه برگزاری نشستی با حضور  دکتر صباغ معاون اجرایی یونسکو، بهشتی عضور شورای شهر، شهین باهر شهردار تبریز،حمیدی معاون فرهنگی شهرداری گفت: لایحه شهرداری در این زمینه طی این هفته مورد تصویب کمیسیون فرهنگی و نهایتاً شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.
وی ادامه داد: کاری شبانه روز و نفس‌گیر برای مدت کوتاه باقی‌مانده از عمر شورای پنجم پیش‌روست. بر این اساس متخصصین امر برای مدت یک هفته از سوی دبیر کل یونسکو در سطح کشور در معاونت شهرداری تبریز مستقر خواهند شد تا در خصوص تکمیل فرم‌های یونسکو بر اساس ظرفیت فرهنگی و تاریخی این شهر در زمینه ادبیات اقدامات لازم و تخصصی به‌عمل آورند.
نیکو خصلت تصریح کرد: پس از تکمیل پرونده مذکور بر اساس استانداردهای یونسکو موضوع باید با نظر موافق دبیر کل یونسکو و شورای مرکزی در کشور به مرکز بین المللی مستقر در پاریس ارسال شوند. زمان اعلان نهایی احراز این عنوان ارزشمند بهمن ماه سال جاری خواهد بود.
این گزارش حاکی است، یونسکو به عنوان سازمان تخصصی در زمینه آموزشی، علمی و فرهنگی در سازمان ملل متحد، عنوان شهر خلاق را در هفت زمینه‌ی ادبیات، فیلم، طراحی، هنرهای صنایع دستی، هنرهای مدیا یا رسانه، موزیک و غذا با به دست آوردن امتیازهای مرتبط بر اساس استانداردهای تعریف شدهی یونسکو اعطاء می‌کند. تا کنون چهار شهر اصفهان (خلاق صنایع دستی)، بندرعباس (هنر)، سنندج (موسیقی) و رشت (غذا) توانسته اند این عنوان را به دست آورند. اعطای این عنوان هر دو سال یک بار برای کشورهای عضو کنفدراسیون شهرهای خلاق صورت می‌گیرد.
بر اساس اطلاعات موجود حدود 75 میلیون گردشگر فرهنگی در جهان موجود است. بررسی‌های انجام شده در یونسکو نشان می‌دهد که حدود هفتاد درصد از این گردشگران تمایل دارند تا از کشور ایران به عنوان کشوری تاریخی فرهنگی بازدید کنند. تبریز در دور قبلی شورا درخواست شهر خلاق در زمینه هنرها و صنایع دستی شده بود که به دلیل پیشگام شدن اصفهان در این زمینه این درخواست رد شده بود. اکنون در پایان دور پنجم شورای شهر، مجدداً با توجه به این که باید پرونده درخواست شهر خلاق در یونسکو به ثبت برسد ابتدا این رویکرد در شورای شهر به تصویب رسید. دبیر کل یونسکو در ایران آقای ایوبی نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. 
مهمترین شهرهای خلاق در زمینه ادبیات می‌توان به ملبورن، منچستر، ادینبورگ، کبک کانادا، سیاتل، لیلهامر، میلان هستند.
تبریز با توجه به عنوان شمس تبریز به میزان بیش از هزار بار در دیوان شمس، وجود مقبره الشعراء و همچنین جایگاه دو زبانه استاد شهریار در کشورهای فارسی زبان و ترکیه و آذربایجان پتانسیل بالایی را در اخذ این عنوان دارد.
این گزارش حاکی است، با این انتخاب تبریز موظف می‌شود تا برنامه‌های بیشتر ادبی تدارک ببیند که فستیوال کتابخانه‌ها، تاسیس مرکز نویسندگان جدید برای حمایت از نویسندگان جدید و برنامه‌هایی برای ترجمه، جشنواره کتاب سال، ترانه‌نویسی و تشویق نویسندگی در میان شهروندان شهر از جمله آنهاست. این انتخاب شهر را عاملی برای بارور شدن بیشتر غنای ادبی ومیراث فرهنگی شهر دانسته‌اند که شهر را به صحنه زنده ادبی بدل می‌کند و سطحی جهانی برای آن فراهم می‌آورد. در این راستا تبریز می تواند میزبان رویدادی جهانی به شکل سالانه در زمینه ادبیات شود و بدین طریق مراودات فرهنگی خود را در سطح ملی و بین المللی افزایش دهند.
انتهای پیام/
تبریز در آستانه پیوستن به شهرهای خلاق ادبیات یونسکو نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار