سیدعباس عراقچی؛

در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست / هیچ تغییری در مواضع خود نداده‌ایم

1400/03/13 - 09:28 - کد خبر: 45070 نسخه چاپی

نصر: رئیس تیم ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه منطقا دور آینده مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد ولی در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست، درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات گفت: هنوز زمان قطعی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نکردیم ولی بصورت کلی تصمیم بر این گرفته شد که حدود یک هفته تنفس داده شود و مشورت‌های بیشتری صورت گیرد و بعد از آن مجدد ملاقات کنیم.

به گزارش نصر، سیدعباس عراقچی پس از پایان دور پنجم مذاکرات برجام در وین تصریح کرد: امروز بعد از تقریبا ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.
وی افزود: خیلی از هیأت‌ها امید داشتند که این نشست، دور آخر مذاکرات باشد. همانطور که قبلا گفته‌ بودم، حدس می‌زدم که ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع‌بندی کنیم، فاصله‌ داریم؛ البته دور هم نیستیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه تصمیم بر این گرفته شد که چند روزی - حداکثر یک هفته - فرصت داده شود و مشورت‌ها در پایتخت‌ها صورت بگیرد و سپس به مذاکرات برگردیم، افزود: در حقیقت این دور از مذاکرات، متوقف نشده بلکه چند روزی حالت تنفس خواهد داشت تا بشود به جمع‌بندی‌های بهتری درباره مسائلی که هنوز مورد اختلاف است و راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، بپردازیم.
عراقچی با بیان اینکه مهم این است که درباره مسائل اصلی مورد اختلاف، بحث‌های بسیار زیادی کردیم و درباره هر کدام از آنها راه‌حل‌هایی وجود دارد که این راه‌حل‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و بهترین آنها انتخاب شود، تاکید کرد: مواضع ما، مواضع قطعی نظام است که همچنان پابرجاست. ما هیچ تغییری در مواضع خود نداده‌ایم. مهم این است که تنظیمات اجرایی بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهداتش و نحوه راستی‌آزمایی و بعد از آن بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، بتواند به شکلی که مورد توافق دو طرف و تامین‌کننده منافع ما باشد، صورت بگیرد.
وی ادامه داد: این کار جزئیات و کلیاتی دارد. درباره جزئیات پیشرفت‌های خوبی کردیم. بعضی از مسائل کلی هنوز مانده است. همانطور که عرض کردم راه‌حل‌هایی برای هر مشکل الان پیدا شده است. می‌ماند اینکه ما بتوانیم به یک جمع‌بندی داخلی بین خودمان برسیم.
رئیس تیم ایران در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: هیأت‌های دیگر هم باید به جمع‌بندی خودشان برسند. بعضی از موضوعات وجود دارد که شدنی نیست و باید این را درک کنند و بفهمند. برخی از موضوعات هست که از نظر آنها شدنی نیست. همه اینها باید در قالب یک بسته کلی مورد تفاهم قرار گیرد.
عراقچی در بخش دیگری از اظهارات خود  با تاکید بر اینکه  تا آنجا که مواضع خودمان را بتوانیم تامین کنیم و مواضع قطعی نظام تامین شود، طبیعی است این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به سرانجام برسیم، تصریح کرد: در هر جلسه پیشرفت‌های جدیدتری را داشتیم. در بعضی جلسات سرعت پیشرفت کار بیشتر بوده و در بعضی‌ها کمتر بوده است. در برخی از موضوعات پیشرفت بهتری صورت گرفته و در برخی موضوعات عقب‌تر هستیم.
وی با بیان اینکه  در مجموع پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتیم ولی موضوعاتی که مانده کماکان موضوعاتی است که بدون آنها نمی‌توان به توافق رسید و باید درباره آنها تصمیم‌گیری شود، اظهار کرد: متونی که مربوط به بخش‌های مختلف مذاکرات است، الان نوشته شده و کامل است و تقریبا در اکثر متون به پیشرفتی برای رسیدن به متون واحد، نزدیک شدیم. از این جهت پیشرفت داشتیم ولی چند موضوع کلیدی است که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. راه‌حل‌هایی درباره هر کدام پیشنهاد و بحث شده ولی تصمیم‌گیری درباره آنها نیاز به سطوح بالاتر دارد.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه همانطور که بارها عرض کردم تصمیم‌گیری در خصوص این توافق در وین اتخاذ نمی‌شود بلکه در تهران اتخاذ می‌شود، یادآور شد: نمی‌شود به صورت صددرصد هیچ چیزی را در هیچ مذاکره‌ای پیش‌بینی کرد. به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع‌بندی‌ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می‌توانیم دور آینده را به دور پایانی تبدیل کنیم. نه ما بلکه دیگران و کشورهای دیگر عضو برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند.
عراقچی افزود: اگر چنین شود، طبیعی است ما توافق خواهیم داشت و اگر صورت نگیرد یا توافق نخواهیم داشت یا باز هم مذاکرات بیشتری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه اصلا دنبال مذاکرات فرسایشی نیستیم و در عین حال عجله هم نمی‌کنیم که خدای نکرده منافع کشور فدای شتاب در کار شود، خاطرنشان کرد: به هیچ عامل بیرونی‌ای توجه نداریم. هیچ کدام از مسائل دیگری که در کشور و جامعه بین‌الملل است به کار ما ارتباطی پیدا نمی‌کند. ما اینجا بر منافع ملی کشور و مواضع نظام متمرکز شدیم و تا وقتی که آنها تامین نشود به کار خود ادامه خواهیم داد.
رئیس تیم ایران در مذاکرات وین درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز گفت: هنوز زمان قطعی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نکرده‌ایم ولی به صورت کلی تصمیم بر این گرفته شد که حدود یک هفته تنفس داده شود و مشورت‌های بیشتری صورت گیرد و بعد از آن مجدد ملاقات کنیم. تاریخ آن توسط هماهنگ‌کننده برجام آقای مورا بین اعضای مختلف مشورت و تصمیم گرفته و اطلاع داده می‌شود.
انتهای پیام/
در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست / هیچ تغییری در مواضع خود نداده‌ایم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار