وزیر نیرو خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی پل انرژی ایران، آذربایجان و روسیه تا پایان سال/ فعال شدن قرارداد تبادل انرژی ایران و جمهوری آذربایجان

1400/03/11 - 12:13 - کد خبر: 44967 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو درباره ایجاد پل انرژی میان ایران، آذربایجان و روسیه، گفت: سرعت دادن به پروژه سنکرون کردن سیستم برق ایران، آذربایجان و روسیه مورد توافق ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و خوشبختانه مشاور ایرانی این پروژه کار خود را به سرعت انجام می دهد و مشخص شد که تا قبل از پایان امسال عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نصر، نشست مشترک خبری وزرای نیروی ایران و انرژی آذربایجان در حاشیه مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد همکاری های دو کشور در بخش آب و انرژی، در نقطه صفر مرزی دو کشور و بر روی تاج سد ارس برگزار شد.
 
وزیر نیرو در این نشست با موفق ارزیابی کردن مذاکرات دو طرف در خصوص توسعه مناسبات دو کشور در بخش آب و انرژی، گفت: امروز مروری بر توافقات قبلی و پیشرفت کار کردیم و سرعت دادن به پروژه سنکرون کردن سیستم برق ایران، آذربایجان و روسیه مورد توافق طرفین قرار گرفت و خوشبختانه مشاور ایرانی این پروژه کار خود را به سرعت انجام می دهد و مشخص شد که تا قبل از پایان امسال عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
 
رضا اردکانیان ادامه داد: موضوع سوم که این روزها برای ما حائز اهمیت است، فعال کردن قرارداد واردات انرژی از آذربایجان است و طرف آذربایجانی به طرفیت شرکت آذرانرژی برای اجرای این قرارداد و واردات انرژی الکتریکی به ایران اعلام آمادگی کرده است.
 
وی افزود: همچنین ما در دیدار با آقای شهبازوف بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در بازسازی و سرمایه گذاری بخش های انرژی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان اعلام کردیم که با موافقت و استقبال ایشان مواجه شد.
 
وزیر نیرو گفت: ما از مدت ها قبل در سطوح مختلف برای مشارکت در پروژه های مختلف مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان ابراز علاقه کردیم و منتظر هستیم از طریق نمایندگی های دو کشور، مکانیزم حضور شرکت های ایرانی در پروژه های مختلف جمهوری آذربایجان اعلام شود.
 
ساخت نیروگاه گازی در نخجوان با سرمایه گذاری ایران
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت: امروز یک روز تاریخی در روابط دو کشور است و پنجاهمین سالگرد تاسیس سد ارس و میل مغان را جشن می گیریم. حقیقتاً این از موارد نادر همکاری های موفق دو کشور در جهان است و افق های همکاری های آتی بین ایران و آذربایجان را امروز ترسیم کردیم.
 
پرویز شهبازوف افزود: همکار من جناب آقای اردکانیان هم تاکید کردند که ما برای توسعه همکاری های ایران و آذربایجان در بخش انرژی بیشتر تلاش خواهیم کرد. از هفته آینده پروژه سد و نیروگاه آبی اردوباد با موافقت و همکاری ایران ادامه خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: کارهای سد خداآفرین با سرعت دوام پیدا می کند و در حال حاضر ما در مورد پروتکل های بهره برداری از سد خداآفرین و قیز قلعه سی گفتگو می کنیم و مبنای ما استفاده برابر از منابع آب و برق حاصل است.
 
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: ساخت نیروگاه گازی در نخجوان با سرمایه گذاری ایران از جمله توافقات آتی مابین جمهوری آذربایجان و ایران است که کمک شایانی به تامین انرژی دو کشور خواهد داشت.
 
شهبازوف گفت: تبادل انرژی میان دو کشور ادامه خواهد داشت و همچنین پل انرژی میان ایران، آذربایجان و روسیه در ادامه این پروژه انجام خواهد شد.
 
وی در پایان از برنامه دولت جهوری آذربایجان برای تبدیل قره باغ به مرکز انرژی های نو خبر داد و افزود: موضوع دیگر مورد توافق ایران و آذربایجان، همکاری در بخش های انرژی های تجدیدپذیر است که در آینده جزئیات بیشتری از این همکاری ها اعلام خواهد شد.
 
انتهای پیام/
آغاز عملیات اجرایی پل انرژی ایران، آذربایجان و روسیه تا پایان سال/ فعال شدن قرارداد تبادل انرژی ایران و جمهوری آذربایجان محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار