وزیر انرژی جمهوری آذربایجان خبر داد:

امکان سنجی پروژه ایجاد پل انرژی میان ایران، آذربایجان و روسیه/ سد مشترک ارس، نماد دوستی و برادری ایران و جمهوری آذربایجان است

1400/03/10 - 23:27 - کد خبر: 44935 نسخه چاپی

نصر: وزیر انرژی جمهوری آذربایجان به تنش آبی در میان برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورها با تنش آبی و آسیب به تعادل آب و محیط زیست مواجهند، اما افتخار می کنیم که ایران و آذربایجان کشورهایی هستند از ظرفیت های منابع آب مرزی با بهره برداری عادلانه به نفع توسعه دو کشور استفاده کرده اند.

به گزارش خبرنگار نصر، "پرویز شهبازوف" ظهر امروز در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد همکاری های بخش آب و انرژی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی دو کشور، افزود: آذربایجان و ایران کشورهایی هستند که با موفقیت توانسته اند مرزهای خود را به فرصتی برابر برای توسعه پایدار کشورهایشان کنند. این موفقیت مشترک را به مردم ایران و آذربایجان تبریک می گویم.
 
وی ادامه داد: سدهای مشترک ساخته شده میان دو کشور از اجزاء مهم توسعه پایدار ما هستند و نیروگاه های برقآبی مشترک دو کشور نمونه موفق سیاست های توسعه پایدار هستند.
 
این مقام دولت جمهوری آذربایجان به برنامه این کشور برای توسعه صنعت برق اشاره کرد و افزود: طی سال های اخیر آذربایجان از یک کشور واردکننده برق به صادرکننده برق تبدیل شده است.
 
شهبازوف از سد مشترک ارس به عنوان نماد دوستی و برادری ایران و جمهوری آذربایجان یاد کرد و افزود: سد ارس جایگاه ویژه ای در توسعه مناسبات دو کشور داشته و بهره برداری از آن برای توسعه بخش های مختلف دو طرف به طور مساوی انجام می شود.
 
وی به تنش آبی در میان برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورها با تنش آبی و آسیب به تعادل آب و محیط زیست مواجهند، اما افتخار می کنیم که ایران و آذربایجان کشورهایی هستند از ظرفیت های منابع آب مرزی با بهره برداری عادلانه به نفع توسعه دو کشور استفاده کرده اند.
 
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان به آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان طی جنگ 44 روزه اشاره کرد و افزود: ما در اراضی آزاد شده نیز همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف آب و انرژی خواهیم داشت، چرا که آرامش و امنیت مرزهای دو کشور فرصت های بیشتری برای همکاری های دو طرف ایجاد کرده است، به طوری که رئیس جمهوری آذربایجان از مرز دو کشور به عنوان مرز دوستی، از سد خداآفرین به عنوان ثروت مشترک و از پل خداآفرین به عنوان نماد برادری و دوستی ایران و آذربایجان یاد کرده است.
 
شهبازوف ادامه داد: کارهای اصلی عمرانی در سد خداآفرین به پایان رسیده و انشاالله بزودی شاهد بهره برداری از سد و نیروگاه برقآبی خداآفرین خواهیم بود.
 
وی از سد و نیروگاه برقآبی اردوباد و مارازاد به عنوان دو طرح در دست اجرای دیگر مشترک بخش آب و انرژی فی ما بین این و جمهوری آذربایجان یاد کرد که با همکاری دو طرف عملیات ساخت آن ها پیگیری می شود.
 
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از توافق دو شرکت آذرانرژی آذربایجان و توانیر ایران برای تبادل برق خبر داد و افزود: جمهوری آذربایجان آماده تبادل انرژی با جمهوری اسلامی ایران و تقویت زیرساخت های مورد نیاز است.
 
شهبازوف از بررسی مدل پل انرژی میان ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد و گفت: در حال بررسی و امکان سنجی این طرح با همکاری ایران و روسیه هستیم.
 
وی در پایان از نقش موثر ایران در تامین و تبادل گاز نخجوان تقدیر کرد و افزود: با شرکت ملی نفت ایران در میدان نفتی شاه دنیز نیز همکاری موثری داریم و آذربایجان و ایران به عنوان دو کشور دوست و برادر و بر اساس اصل اعتماد و همکاری برد-برد به همکاری های نزدیک خود در بخش های مختلف انرژی مانند برق، نفت و گاز ادامه می دهند.
 
نخست‌وزیر جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این مراسم گفت: در توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف روابط محکم، دوستانه و برادرانه داریم.
 
صبوحی محمداف با ابراز علاقه‌مندی در خصوص توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، افزود: این روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه انرژی، حمل و نقل و تجارت همواره در حال توسعه و طی روند صعودی است.
 
وی اظهار داشت: از سال‌های طولانی و از حدود ۱۹۹۲ میلادی بر اساس علاقه‌مندی‌ها و روابط بین دو کشور توسعه همکاری‌ها ادامه دارد، به طوری‌که بارها روسای جمهور دو کشور سفرهای متقابلی انجام داده‌اند.
 
نخست وزیر نخجوان در ادامه از اجرای طرح های سد اردوباد به عنوان ثمره همکاری موفق پنجاه ساله با جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.
 
انتهای پیام/
 
امکان سنجی پروژه ایجاد پل انرژی میان ایران، آذربایجان و روسیه/ سد مشترک ارس، نماد دوستی و برادری ایران و جمهوری آذربایجان است محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار