وزیر بهداشت خبر داد:

آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده

1400/03/10 - 13:02 - کد خبر: 44892 نسخه چاپی

نصر: وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی و در مرحله اول به صورت داوطلبانه (به دلیل رعایت برخی پروتکلها)، از هفته آینده خبر داد.

به گزارش نصر، دکتر سعید نمکی در ستاد کرونای استان گیلان، گفت: از ستاد استانی مدیریت کرونا در گیلان تشکر می‌کنم. از استاندار دلسوز، پیگیر و صبور که از اولین روزهای مدیریت یکی از سخت‌ترین هجمه‌های بیولوژیک تاریخ این مملکت در ۱۵۰ سال گذشته آن هم در استانی که شاید از اولین پایگاه‌ های هجمه این ویروس بود، حضور داشتند، تشکر می‌کنم. همچنین از مقامات نظامی و انتظامی و عزیزان سپاه و بسیج به خصوص که در ایام مبارزه با کرونا در قالب طرحی مزین به نام شهید قاسم سلیمانی با ما همراهی کردند و نیروی انتظامی که همیشه در کنار ما بود، رسانه‌ها اعم از صدا وسیما و... از همه مهمتر کسبه و مردم شریفی که در این ایام صبوری کردند و همه عزیزانی که تا امروز افتخار همراهی‌شان را در مدیریت یکی از سنگین‌ترین اتفاقات ۱۵۰ ساله تاریخ اپیدمی‌های جهان را داشتیم، تشکر می‌کنم. همچنین به روح بلند همه شهدا اعم از دفاع مقدس، مدافع حرم و به خصوص مدافع سلامت درود می‌فرستم و آرزوی صبر و اجر برای همه خانواده‌هایی که این عزیزان یگانه نازنین را از دست دادند، دارم.
وی افزود: گیلان سرزمین بزرگ و ارزشمندی است و کسی نیست که نام گیلان را شنیده باشد و گیلان را  اندکی شناخته باشد و گیلان را با تمام وجود دوست نداشته باشد. گیلان علاوه بر طبیعت زیبا و یگانه ای که دارد، سرزمین مردان و زنان بزرگ و علمای ارجمند، دانشمندان عالی مقام، شهدای نازنین و قطعه مهمی از فرهنگ و تاریخ سرزمین ماست و من درود می فرستم به همه مردمان گیلان به دلیل نقش آفرینی تاریخی چه قبل و چه بعد از انقلاب در تاریخ ارزشمند ایران زمین.
وی ادامه داد: امروز وقتی مقابل جایگاه بزرگداشت شهدای سلامت ایستاده بودم، چند اتفاق بزرگ در ذهنم مرور شد؛ اول اینکه احساس کردم چه عظمتی دراین سرزمین برپاست و این فرهنگ شهادت که روزی ما در جبهه های دفاع مقدس تجربه کردیم، چگونه همراه با ایدئولوژی و نگاه اعتقادی ما جاری است و چه پشتوانه‌ای است برای برپا ماندن فرهنگ استقامت و پایداری دراین سرزمین. ازطرف دیگر احساس شرمساری کردم، وقتی به چهره فرزند شهید مدافع سلامت نگاه کردم. اولین روزهایی بود که گرفتار این موج سهمگین شدیم و خیلی وقت‌ها تنها نشسته بودم و داشتم این قرارگاه سنگین را اداره می‌کردم. من تجربه حضور در کنار عزیزانم را در روزهای نخست دفاع مقدس هم داشتم، اما تفاوت‌های فاحشی بین آن روزها و این روزها بود.
وی افزود: در دفاع مقدس هنوز همه راه‌ها به ما بسته نبود، روزنه‌هایی برای عبور و مرور برخی موارد مهیا بود. در دفاع مقدس، مسیر حمله دشمن را می‌شناختیم و می‌دانستیم از کجا می‌آید، اما اینجا همه راه‌ها بر ما بسته بود. من دلخوش بودم که قرار است ساعت دو بامداد سه محموله از فلان کشور برای حفاظت از سربازان خط مقدم دفاع سلامت ما ارسال شود، اما ساعت ۲.۳۰ با یاس و ناامیدی و خجالت زندگ زدگی اعلام میشد که نشد و آمریکایی‌ها در فلان جا راه را بر ما بستند؛ همان ناجوانمردان بی مروتی که به دروغ ادعا می‌کردند که ما برای تجهیزات و دارو منعی نداریم. تروریست بین المللی راه را بر حداقل ماسک N۹۵ می‌بستند که من شرمنده دخترم نرجس خانعلی‌زاده (فرزند یکی از شهدای مدافع سلامت در گیلان) شوم و سربازان را بی حفاظ بفرستم وسط آتش بلا.
نمکی گفت: این نکته شرمساری من مقابل تمثال نازنین این عزیزان بود که روزهای اول چه سختی بزرگی در رابطه با تهیه حداقل‌های مایحتاج یک مبارزه داشتیم. سربازی که نشسته بود در اتاق فرماندهی و می‌خواست برای سربازانش تجهیزات و فشنگ تهیه کند و این دنیای بی مروت نمی‌گذاشت. کاری که امروز در حوزه واکسن انجام می‌دهند.
وی گفت: نکته دیگری که در برابر این عزیزان مرا به دنیای دیگری برد، مقایسه امروز با روزهای اول بود. در این ایام نسبتا کوتاه که گرچه بر همه ما بسیار سخت گذشت، اما اتفاقات عجیبی در این مدت رقم خورد. گیلان و قم دو نقطه اولیه و اپی‌سنتر بیماری بودند. باورمان هم نمی‌شد از قم ناگهان بیماری سر از گیلان درآورد و فکر می کردیم وقتی قم اتفاق افتاد، باید کاشان، اراک، خمین و ... را مراقبت کنیم؛ چراکه ما لحظه به لحظه رصد می کردیم. تا اینکه در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ دکتر مختاری آزاد به من گفت دو مورد از قم مشکوک هستند. آن زمان ما خودمان تست می‌کردیم. در آن زمان کسی به ما کیت نمی‌داد که خودمان طراحی کیت کردیم. تازه وقتی بیماری از قم و گیلان گذشت، یکی از دوستانمان تعداد محدودی کیت با ساک دستی برای ما آورد. ما خودمان طراحی کیت کردیم.
وی افزود: وقتی از ووهان خبر بیماری را دادند، من به همکارانم گفتم با توجه به ماهیت آنتی ژنی که از این ویروس می‌بینم، خودتان را آماده کنید برای یکی از سخت‌ترین هجمه‌هایی که دارد اتفاق می افتد.  در عین حال ویروس هم نیاز به پاسپورت ندارد. همانطور که ویروس ووهان از ووهان چین خودش را به قطب رساند و ویروس هندی زیر گوش ما دارد زمزمه می‌کند.
نمکی گفت: بنابراین خودمان را آماده کردیم و همکاران را جمع کردیم برای طراحی کیت جهت شناخت بیماری و تمام مواردی که از خارج می آمدند یا  ۵۷ دانشجویی که از ووهان آوردیم را خودمان تست کردیم. از نخست این تنهایی و غربت را می شناختیم و می‌دانستیم که باید روی پای خودمان بایستیم و کسی به ما کمک نخواهد کرد و اگر لگدی بر ما لب این چاه نزنند، دستی نخواهند گرفت.
وی ادامه داد: بنابراین در ۲۹ بهمن ماه تست کردند و گفتند که دو نفر مشکوک داریم که من در روز ۳۰ بهمن ماه در دولت اعلام کردم که دو مورد مشکوک پیدا شده که به نظر می‌رسد بالای ۹۰ درصد مشکوک به کرونا بوده و شاید به عنوان اولین موارد کرونا در کشور تایید شوند. از دولت بیرون آمدم که دکتر مختاری آزاد به من زنگ زدند و گفتند هر دو مورد تایید شد. از دکتر بیگلری انستیتو پاستور هم خواستم مجددا چک کنند. زیرا برایمان بسیار سنگین بود که اعلام کنیم اولین موارد پیدا شده است. به هر حال تایید شد و قم اولین کانون گرفتاری‌مان شد. معاون درمان به اتفاق دکتر گویا شبانه عازم قم شدند.
وی گفت: در آن زمان همه می ترسیدند. عکس‌ها و فیلم‌هایی از ووهان نشان داده بودند که مردم کنار خیابان به یکباره می میرند و ذهنیت وحشتناکی ایجاد شده بود. معاون درمان و دکتر گویا رفتند قم، آمدند گزارش دادند و واهمه نکردند. هرچند که خیلی ها در پشت دیوارهای شیشه‌ای نشستند که من هر روز این موارد را یادداشت کردم و روزی منتشر خواهم کرد که چه کسانی مردانه به صحنه آمدند و چه کسانی از دور گفتند کاری ندارند و  چه کسانی لگد زدند، اما امروز روز وحدت، مهربانی، همدلی و مشارکت در انتخابات ملی است. امروز روز گلایه و شکایت و گسست نیست، بلکه روز پیوست و همدلی است، اما عده ای ما را لگد هم زدند.
وزیر بهداشت گفت: عده ای گفتند این ویروس از آذر و دی هم بود و اینها نمی‌گفتند. در حالی که ما تک تک اینها را رصد کرده بودیم. ما از ۲۳ بهمن به بعد در میان کیس‌های مبتلا به آنفلوآنزا دو یا سه مورد مشکوک به کووید داشتیم و قبل از آن مطلقا کیس مربوط به کووید نداشتیم.
تنمکی ادامه داد: به هر ترتیب ما در دفترمان نشسته بودیم که ناگهان گفتند گیلان آتش گرفت. فرماندهان ما یکی یکی مریض شدند. همه آمدند و کار کردند و واقعا یکبار دیگر آن تجربه ارجمند دفاع مقدس زنده شد. حال سرباز کوچک شما در اتاق فرماندهی نشسته و سربازانش یکی یکی دارند بیمار می‌شوند. دکتر جان‌بابایی گرفتار شد، دکتر کولیوند گرفتار شد. یک روز به پزشک معالج دکتر کولیوند زنگ زدم که گفت متاسفانه نمی‌شود کاری کرد که تمام زندگی‌ام آتش گرفت. تنهایی، گرفتاری، مشکلات، بی پولی، بی ارزی آن هم در سخت‌ترین سال اقتصادی دولت، تحریم‌های به شدت ظالمانه و در آن شرایط یک آدم خودخواه و ظالم و عاری از حداقل انصاف، معرفت و انسانیت به ریاست جمهوری آمریکا رسید که به هر حال کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به ما کمک نکنند و همه این‌ها درست مقارن شد با یک اپیدمی بسیار وحشتناک. اما، شاعر می‌گوید «مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما، غافل آنکه خدا هست در اندیشه ما». ما در میان همه این سختی‌ها و گرفتاری‌ها گفتیم حسبنا الله و نعم الوکیل و لطف الهی رسید تا در کمتر از ۶۰ روز از وارد کننده ملتمس ونتیلاتور، کیت، ماسک و گان تبدیل به تولید کننده آنها شویم که این هم به همت فرزندان ارزشمند و رشید این سرزمین رخ داد و پیک وحشتناک با زیبایی مدیریت شد.
نمکی در توضیح تفاوت پیک سوم و چهارم کرونا نیز گفت: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری نه تنها ما بلکه دنیا هیچ چیزی از ویروس نمی‌دانست و امروز هم خیلی از ابعاد این ویروس نهفته است و اگر کسی بگوید آینده ویروس را پیش بینی کردم بدانید که مجموعه‌اش از نادانی است. کما اینکه در روزهای اول شیوع کرونا عده‌ای گفتند با سارس و مرس هم خانواده است و با شروع گرما تمام می‌شود و من به همکارانم می گفتم این موارد را قبول ندارم. برخیها می گفتند ویروس به سمت خموشی می‌رود اما من می‌گفتم می رود به سمت چموشی. در مجموع پیک چهارم کرونا با ویروس انگلیسی بود که قدرت سرایت، بیماری زایی و کشندگی بیشتر داشت. انگلیس از قوی ترین زیرساختهای سلامت کشورها را دارد. همینطور فرانسه و آمریکا را نگاه کنید؛ اتفاقاتی که در این کشورها افتاد همه را به زانو درآورد و مرگ‌های بالای دو هزار در اروپا و بالاتر از چهار یا پنج هزار در آمریکا نشانه از قدرت ویروس بود، اما خوشبختانه در این سرزمین با لطف خداوند علیرغم اینکه 250 تا 300هزار روزانه بیمار داشتیم اما توانستیم با برنامه ها و اقداماتی که انجام شده، روزانه از بستری شدن 150هزار بیمار جلوگیری کنیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: ما ۱۴۰ هزار تخت داشتیم و اگر قرار بود ۱۵۰ هزارنفر مجدد بستری شوند و به حدود ۴۷ هزار بیمار قبلی اضافه شوند و بیماران دیگر هم وجود داشتند، شرایط سخت می‌شد. ما نمی‌توانستیم اگر بیمار مرگ مغزی داشتیم بگوییم جا نداریم و بیمار کرونا را در ICU بخوابانیم. بنابراین با برنامه ریزی که انجام شد و با لطف خداوند در پیک چهارم همیشه تخت خالی داشتیم؛ این درحالیست که دیدید در اروپا مردم در چه شرایطی روی چمن‌ها آواره شدند و چنین لحظه‌ای را در جمهوری اسلامی ایران ندیدید. گرچه یک مرگ هم زیاد است ولی در این پیک میزان مرگ و میر ما که باید حداقل سه یا چهار برابر پیک سوم می بود، به نصف پیک سوم به نسبت جمعیت مبتلا و مثبت رسید. این دستاورد بسیار مثبتی است که به عنوان رکورد جمهوری اسلامی ایران  به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود. همه انتظار داشتند این کرونا تیر خلاص ما باشد اما با سرافرازی بیرون آمدیم.
نمکی در آیین پویش ره سلامت در استان گیلان درباره واکسن کرونا تولید داخل گفت: خوشبختانه مطالعات فاز دوم واکسن کرونا در مجموعه انستیتو پاستور کشور به عنوان اولین پایگاه و همچنین مجموعه برکت کاملا تایید شد و فاز سوم دارد به خوبی پیش می رود.
وی افزود: قرارمان این بود اگر فاز یک و دو انسانی را به خوبی پاس کنند و فاز سه را شروع کنند و مقداری پیش رویم، مانند همان کاری که چینی ها، روسها، آمریکا و انگلیس و هند انجام دادند و فاز سه را برای مطالعات بالینی بردند در کشورهایی مثل امارات و غیره، چرا ما این کار را برای واکسن خودمان در کشور خودمان انجام ندهیم.
وی گفت: بنابراین همانطور که قول داده بودم که در خردادماه و پایان بهار واکسن ایرانی روی میز است و برای تزریق در مردم آماده است، ان شاءالله این کار را تا هفته دیگر آغاز خواهیم کرد. اما برای رعایت برخی پروتکلها این کار را داوطلبانه خواهیم کرد و خودم و همکارانم داوطلب این اقدام هستیم.
وزیر بهداشت گفت: امروزسالم ترین و بی ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم؛ چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت و .... بنابراین توانستیم در کمتر از یک سال بپیوندیم به مجموعه های با عظمت واکسن ساز دنیا و راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کنیم. همانطور که رمدسیویر را ۶۰ روزه بچه های ما ساختند.
انتهای پیام/
آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار