رئیس انستیتو پاستور ایران:

مطالعات واکسن کرونای ایران-کوبا با ۲۴ هزار داوطلب خرداد تمام می‌شود

1400/03/09 - 11:18 - کد خبر: 44803 نسخه چاپی

نصر: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن کرونای مشترک ایران- کوبا در فاز نهایی یا فاز سه مطالعه بالینی قرار دارد، این مطالعات با تزریق واکسن به ۲۴ هزار نفر از مردم ایران در هفت استان و هشت شهر انجام شده و خرداد تمام می شود.

به گزارش نصر، علیرضا بیگلری روز یکشنبه افزود: تزریق اولیه واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که در فاز نهایی یا فاز سه قرار دارد برای ۲۴ هزار نفر از مردم ایران در هفت استان و هشت شهر شامل اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، بابل، همدان و زنجان انجام شده و از هفته گذشته تزریق دوز دوم برای این ۲۴ هزار نفر آغاز شده است.
وی اظهار داشت: امیدواریم با پایان تزریق به افراد داوطلب در فاز سه این واکسن، بتوانیم نتایج اولیه را در اواخر خرداد تحلیل کنیم تا در صورت مثبت بودن نظرات کارشناسان سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف را دریافت کنیم.
بیگلری ادامه داد: علاوه بر دو دوز واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که به فاصله ۲۸ روز در هشت شهر کشور تزریق می شود، در دو شهر زنجان و یزد دوز یادآور بعد از یک ماه نیز به داوطلبان تزریق می شود. سازمان جهانی بهداشت عنوان می کند که همه واکسن ها به دوز یادآور نیاز خواهند داشت اما شاید این واکسن، اولین واکسنی باشد که دوز یادآور دارد و این کمک بسیار خوبی است که بتوانیم در مرحله کارآزمایی بالینی، نتایج را بررسی کنیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: بر اساس شواهد، وجود دوز یادآور واکسن کرونا سبب می شود که سطح ایمنی افزایش بسیار زیادی داشته باشد و امیدواریم، بتوانیم شاهد ایمنی بسیار خوبی از این واکسن در سطح عمومی در کشور داشته باشیم.
بیگلری خاطرنشان کرد: همه واکسن ها وقتی مورد مطالعه قرار می گیرند، از ابتدا کمیته های مستقلی وجود دارند که عوارض آنها را ثبت و پیگیری می کنند اما در جمع بندی که برای ۲۴ هزار تزریق اولیه این واکسن داشته ایم، نگرانی خاصی بابت عوارض واکسن وجود نداشت که بتوانیم آنها را به واکسن، مرتبط بدانیم.
وی افزود: برای همه واکسن هایی که وارد مرحله کارآزمایی بالینی می شوند، با دقت و وسواس بسیار زیاد توسط چندین کمیته مستقل، بررسی های عوارض واکسن انجام می شود و این کمیته ها، خارج از مجموعه های تولید کننده هستند تا عوارض احتمالی را شناسایی و در صورت تایید، برای واکسیناسیون عمومی از آن استفاده کنند. امیدواریم با پایان تزریق واکسن به داوطلبان در فاز سه بالینی و تحلیل نتایج، بتوانیم مجوز استفاده عمومی را در آینده نزدیک دریافت کنیم.
بیگلری یادآور شد: انستیتو پاستور ایران مجموعه ای با قدمت و سابقه درخشان بیش از یک قرن در تولید واکسن است. این موسسه اعتبار بالایی در ساخت و همچنین کنترل کیفی واکسن ها دارد که نشانه آن، وجود اثرات واکسن های انستیتو پاستور ایران در بدن همه ایرانی ها در نسل های مختلف است. نوزادانی که به دنیا می آیند، یکی از اولین واکسن هایی که دریافت می کنند، واکسن های تولیدی انستیتو پاستور ایران است.
رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: با توجه به اعتماد عمومی نسبت به محصولات انستیتو پاستور ایران و دقت بسیار بالایی که در طراحی واکسن مشترک دو موسسه صاحب نام در تولید واکسن یعنی انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا شده، همان گونه که پیش بینی می شد، استقبال بسیار خوبی از حضور در فاز سه کارآزمایی بالینی این واکسن شد و تعداد داوطلبان در تمام شهرها به اندازه کافی بود و خوشبختانه با توجه به ارتباط مردم و بدون عوارض بودن آن، دیگران را تشویش به حضور در این کارآزمایی می کردند و مسلما وقتی این واکسن به تولید انبوه برسد و وارد استفاده عمومی شود با توجه به کیفیت بالایی که دارد، اعتماد بیشتری از سوی مردم را خواهد داشت و مورد استقبال گسترده قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، واکسن کرونای «کنژوگه» محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران فاز یک و دو مطالعه بالینی را در کوبا با موفقیت طی کرده و فاز سوم مطالعه بالینی آن همزمان با کوبا در ایران نیز انجام می شود.
فاز سوم مطالعه بالینی آن با ۲۴ هزار داوطلب در ایران و ۴۴ هزار داوطلب در کوبا در حال انجام است و بر اساس اعلام مسئولان انستیتو پاستور ایران این مرحله از مطالعه بالینی این واکسن تا اواخر خرداد امسال به پایان می رسد و با تایید سازمان غذا و دارو امکان تولید انبوه آن با توجه به زیرساخت های انستیتو پاستور ایران در داخل وجود دارد. بر اساس اعلام مسئولان انستیو پاستور دوز دوم این واکسن ۲۸ روز بعد از دوز اول تزریق می شود.
انتهای پیام/
 مطالعات واکسن کرونای ایران-کوبا با ۲۴ هزار داوطلب خرداد تمام می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار