رییس سازمان جهادکشاورزی استان؛

۲۶۰ هکتار از باغ‌های گردو آذربایجان شرقی سرشاخه کاری می‌شود

1400/03/07 - 19:00 - کد خبر: 44714 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال طرح سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان گردو در ۲۶۰ هکتار از باغ‌های استان اجرا می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی، روز جمعه در بازدید از طرح تعویض تاج درختان گردو در بخش خسروشاه شهرستان تبریز با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده این باغات برای اجرای این طرح مکان یابی شده است، افزود: طرح تعویض تاج درختان گردو در استان به شکل حرفه‌ای از سال ۹۶ آغاز شده و توفیقات خوبی در توسعه آن کسب شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون تاج و سرشاخه درختان گردو در سطح ۵۶۰ هکتار از باغ های بارور و غیربارور گردوی استان تعویض شده است، اظهار داشت: در طول چهار سال گذشته از ۱۳ هزار و ۹۰۴ هکتار سطح زیرکشت درختان بارور گردو در آذربایجان شرقی در حدود ۳۰۰ هکتار از آن ها مکان یابی و سرشاخه کاری انجام شده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در زمینه توسعه باغهای گردو از گذشته‌های دور اقدامات زیادی در استان انجام شده ولی ارقام استفاده شده ارقام بذری و محلی هستند که به لحاظ کمی و کیفی مطلوبیت نداشته و محصولات تولیدی بازارپسندی مناسبی ندارند.
فتحی، ادامه داد: برای حل این مشکل با استفاده از پیوند، ارقام مرغوب سازگار با شرایط استان اقدام به تعویض تاج درختان شده و در این روش، درختان در سال سوم به باردهی می‌رسند و با استفاده از این روش مبارزه با آفات و بیماری‌ها به دلیل ارتفاع کم درختان آسان تر می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد باغداران با استفاده از این روش ضمن تولید محصول مرغوب و بهبود عملکرد از بروز اتفاقات ناگوار مانند افتادن از درخت در زمان برداشت محصول درختان با تنه و ارتفاع بزرگتر جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا، گردو با سطح زیرکشت حدود ۱۴ هزار هکتار در آذربایجان شرقی جزو محصولات مهم خشکباری و درآمدزای استان است.
 این استان بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر بوده و با برخورداری از ۴.۱۸ درصد از سطح باغات کشور، از نظر وسعت باغ ها رتبه ششم را دارد.
انتهای پیام/
۲۶۰ هکتار از باغ‌های گردو آذربایجان شرقی سرشاخه کاری می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار