مشاهیر آذربایجان (1)/

خالق " چال ها چال " که بود/ بیوگرافی استاد " یالقیز " + تصاویر

1400/03/08 - 07:58 - کد خبر: 44625 نسخه چاپی

نصر: نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی مجید صباغ ایرانی می پردازیم.

مجید صباغ ایرانی متخلص به یالقیز، سال ۱۳۱۶ هجری‌شمسی در محله منجم متولد شد. این شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل تبریز به زبان ترکی  می‌سرود و می‌نوشت. سبک اشعار وی بیشتر طنز اجتماعی- سیاسی بود و زبانی ساده و گاهی واژه‌ها و اصطلاحات عامیانه را در بر می‌گرفت. هنوز تحصیلات مقدماتی را تمام نکرده بود که مجبور به ترک تحصیل شد و به تهران رفته و در چاپخانه مجله خواندنی‌ها به حروفچینی مشغول شد.
در سال ۱۳۳۷ هجری‌شمسی به استخدام ارتش درآمد و همزمان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از ۱۲ سال خدمت در ارتش، دست از کار کشید و استعفا داد و پس از مدتی  در سال ۱۳۸۳ هجری‌شمسی در روزنامه عصرآزادی صاحب صفحه اختصاصی شد و اشعار و مطالب طنز خود را در ستون سوز آلان سوز ساتیرام به چاپ رساند.


 
از  شادروان یالقیز سه مجموعه شعر طنز به زبان ترکی چاپ شده که با عنوان "جیغان ویغان"، "چال ها چال" و "چیغیر باغیر" برای اغلب مردم آذربایجان شناخته شده است.
وی مردی تمام عیار، نوع دوست، آگاه و شجاع بود و در مهرماه ۱۳۸۴ به‌عنوان استاد و شاعر بزرگ طنز مورد تجلیل اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی قرار گرفت و سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ به دلیلی بیماری دنیا را با تمام داشته‌های فانی‌اش گذاشت و به ابدیت پیوست.
پیکر بی‌جان مرحوم یالقیز پس از تشییع شکوهمند در آرامستان وادی‌رحمت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/
خالق نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار