رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان؛

شهروندانی زنجانی در زمان مقرر به محل واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند

1400/03/04 - 11:43 - کد خبر: 44527 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: شهروندان زنجانی به محض دریافت پیامک یا فراخوان برای تزریق واکسیناسیون در موعد مقرر به محل مراجعه کنند و این کار را با تعویق انجام ندهند چراکه برنامه ریزی‌ها برای گروه‌های سنی بعدی با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش نصر، محمود حریری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به وضعیت واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی در شهر زنجان افزود: فاز یک این کار مهم از بهمن سال گذشته تا اواخر فروردین سال جاری شامل گروه های بهداشت و درمان، بیماران خاص، جانبازان بالای ۷۰ درصد و دیابتی‌ها انجام شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس از اردیبهشت امسال فاز جدید گروه های هدف با واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال در سطح شهر و روستا تداوم یافت که ابتدا در پایگاه‌های سلامت و خانه های بهداشت انجام می گرفت که این مراکز همچنان در سه گروه سنی جدید اعلام شده نیز فعال هستند.
 این مسوول ادامه داد: در شهر زنجان و از همان روزهای نخستین واکسیناسیون گروههای سنی سالمندان این نیاز در سطح ملی دیده شد که باید رویکرد به سمت ایجاد مراکز تجمیعی باشد تا علاوه بر تحت پوشش قرار گرفتن گروههای هدف در زمان کوتاه، هدر رفت واکسن را نیز کاهش داد.
وی با بیان اینکه همزمان با رهگیری بیماران، به کار گیری نیروهای با تجربه به موفقیت کار کمک می کند، اضافه کرد: بر این اساس نسبت به راه اندازی مرکز واکسیناسیون پیام شهر زنجان اقدام شد که با بررسی نقاط ضعف و قوت آن و با الگوی مناسبتری مرکز دوم با همکاری شرکت توزیع برق سالن ورزشی تجهیز، آماده سازی و در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفت.
حریری با اشاره به اینکه در امر واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال مشکلاتی وجود داشت، افزود: این گروه سنی به علت کهولت محدودیت های خاصی دارند و بر این مبنا حضور آنان در مراکز تجمیعی با دشواری انجام می گیرد و برخی نیز به علت ناتوانی امکان حضور نداشتند که با همکاری ۲ ارگان حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پوشش این گروه‌ها در حال انجام است.
 رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان ادامه داد: علاوه بر ۲ مرکز یاد شده، مرکز سیار خوردویی و پیاده تجمیع نیز در سایت پردیس علوم پزشکی زنجان واقع در منطقه گاوازنگ راه اندازی شده که در مجموع به چهار پایگاه فعال در شهر زنجان افزایش یافته است.
طی ۱۰ روز آینده هشت پایگاه دیگر در زنجان راه اندازی می شود
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی انجام گرفته در سطح  شهرستان زنجان باید ۱۲ پایگاه تجمعی واکسیناسیون کرونایی راه اندازی شود، گفت: این مراکز مکان یابی شده اند و در زمان حاضر رایزنی هایی با دستگاههای مسوول و متولی در حال انجام است که تجهیز، تامین نیروی انسانی خدماتی و نگهبانی را عهده دار هستند و از طرفی برخی ادارات شهرستانی نیز به عنوان معین در نظر گرفته شده اند.
این مسوول ادامه داد: بکارگیری نیروی ثابت نیز در امر مستندسازی، کنترل و شناسایی واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد تا پوشش خوبی بر گروه‌های هدف در مقایسه با سطح ملی انجام گیرد که  بصورت آنلاین رصد می شود در سطح ملی چه میزان مراجعه کرده اند.
وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته تا ۱۰ روز آینده تمامی پایگاه‌های واکسیناسیون در شهرستان زنجان با هدف دسترسی مردم و کاهش صف انتظار راه اندازی خواهد شد، که در زمان حاضر چهار پایگاه دیگر نیز توسط دستگاه‌های مسوول در حال تجهیز بوده و چهار پایگاه دیگر مکان یابی شده و در حال پیگیری است.
حریری افزود: این در حالی است که طی روزها و هفته های آینده واکسیناسیون گروههای هدف شتاب بیشتری خواهد یافت و بر این مبنا راه  اندازی مکان های تجمعی جدید از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوان به اهداف تعیین شده دست یافت.
وی با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از ۹۰ درصد واکسن های تحویلی در شهرستان مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی انجام می گیرد و بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت نیز فراخوان هایی ازطریق تماس های تلفنی و ارسال پیامک برای تزریق واکسن در محل مورد نظر به افراد ارسال می شود.  
این مسوول با تاکید بر اینکه افراد خارج از گروههای سنی اعلامی به پایگاه تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکنند، گفت: برخی گروههای سنی با مراجعه اصرار بر تزریق واکسن داشتند که این کار مقدور نیست چرا که میزان دریافت واکسن بر حسب گروههای سنی اعلامی است و تقسیم بندی واکسن ها بر حسب گروه‌های سنی پرخطر و پایین تر انجام می گیرد.
تزریق واکسن به معنی عادی انگاری شرایط نیست 
حریری افزود: تزریق واکسن به معنای پایان و رهایی از بیماری نیست و تا زمانیکه ۷۰ درصد جمعیت مشمول واکسینه نشوند، رهمچنان رعایت پروتکل های بهداشتی باید در اولویت باشد.
رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به اینکه تا زمانیکه در سطح ملی الزام به رعایت پروتکل ها اعلام شود باید به این امر توجه کرد، گفت: اجتناب از دورهمی ها و تجمعات باید در دستور کار باشد چرا که شرکت در مراسم‌ها احتمال ابتلا را افزایش می دهد، چرا که واکسن ها پوشش ۱۰۰ درصدی ندارند و درصدی احتمال آسیب هم دور از ذهن نیست.
وی اضافه کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری مهم و ضروری است و برخی ها به دلیل تزریق واکسن تصور می کنند که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست درحالیکه احتمال ابتلا به بیماری با توجه به گردش بالای ویروس در جامعه وجود دارد.
این مسوول با تاکید بر اینکه استان و کشور به تازگی موج چهارم بیماری را پشت سر گذاشته است، گفت: همین عادی انگاری ها در صورت تزریق واکسن می تواند احتمال بروز موج پنجم بیماری را افزایش دهد و بر این مبنا از عموم تقاضا می شود تا زمانیکه ایمنی بالا بوجود نیامده است به نکات بهداشتی کرونایی پایبند باشند.
وی خاطرنشان کرد: مقایسه کنونی با اوایل ماه اردیبهشت نشان می دهد اطلاعات و آگاه زنجانی ها در خصوص واکسیناسیون کرونا افزایش یافته به عبارتی دیگر از باورهای غلط ترویج یافته کاسته شده   و در مجموع استقبال از تزریق واکسن به مراتب افزایش یافته است.
انتهای پیام/
شهروندانی زنجانی در زمان مقرر به محل واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار