یادداشت نصر/

خرمشهر، سمبل مقاومت و پیروزی

1400/03/04 - 11:28 - کد خبر: 44525 نسخه چاپی

نصر: بزرگداشت روزها وحوادث مهم در دوران دفاع مقدس فرصت مناسبی است تا مردم بزرگ ایران این مقطع با ارزش و حساس از تاریخ پرافتخار خود را به فراموشی نسپرد و یاد وخاطره سترگ مردان این سرزمین پهناور را در ذهن وحافظه تاریخی خود ثبت و ضبط نماید و با افتخار وسربلندی به نسل آینده و امروز منتقل نماید تا نسل های آینده بدانند و آگاه باشند که در مقطعی حساس از تاریخ این مرز وبوم، چگونه اسلافشان بر علیه تجاوزی نابرابر و ناجوانمردانه مقابله و ایستادگی کردند و با خلق ارزنده ترین حماسه های دفاعی و افندی، اقتدار، عزت و سربلندی را برای کشور به ارمغان آوردند .

تاریخ ملت ها در ساختن آینده روشن  جایگاه والایی دارد، زیرا اگر گذشته ملتی با روزهای پرافتخاری همراه باشد به طور طبیعی نسل های آینده نیز با احساس غرور در پی ساختن آینده خواهند بود پس بازشناسی هویت تاریخی یک ملت راه آینده را هموار می سازد .
 
 نام خرمشهر در ادبیات گفتاری و نوشتاری دفاع مقدس با دو حادثه سترگ همراه است.یکم، مقاومت بی بدیل و تاریخ ساز ۳۴ روزه و دوم  حماسه ۲۵ روزه آزاد سازی خرمشهر . در یک نگاه کوتاه و مقایسه مقاومت ۳۴ روزه مدافعین سترگ خرمشهر در برابر لشکر ۳ زرهی و تیپ ۳۳ نیرو مخصوص ارتش بعث عراق با اشغال ۲ روزه کشور کویت توسط همین ارتش در تیر ماه سال ۱۳۶۹ این واقعیت ملموس آشکار می شود که  کشوری  با تشکیلات نطامی، انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی خود تنها ۲ روز قادر به مقاومت در برابر آن ارتش است و مدافعین سخت کوش، خستگی ناپذیر و دلاور اندک ایرانی ۳۴ روز در رزمی نابرابر در مقابل هجوم سرسختانه یک لشکر زرهی قدر و یک تیپ نیرو مخصوص مقاومتی بی بدیل را نمایش می دهند که برای همیشه تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد بود .
 
برخی افراد، جوامع و تشکیلات در طول زمان با امواج تاریخ به جلو می روند، ولی گاهی انسانها و مجموعه ها و جوامعی هستند که در برخی حوزه ها و به ویژه دفاع از حقوق خود، بستر تاریخ را خود رقم می زنند و می سازند و تاریخ ساز می شوند! بله این مدافعان راستین، سرفرازان همیشه ایران و جذبه تاریخ  این مرز و بوم هستند .
 
صدام مدتی بعد از اشغال کویت و حضور در یکی از کاخ های حاکم کویت با لباس شخصی و ظاهری آرام مورد پرسش خبرنگاران قرار می گیرد که چرا در جنگ با ایرانیان هرگاه در جبهه ها و یا محافل خاص با لباس نظامی ظاهر می شدی ولی حالا شما را با لباس شخصی می بینیم؟! او با پاسخی ژرف گفت: آنها (ایرانی ها) مرد جنگ بودند، من در اینجا مردی را نمی بینم که لباس نظامی بپوشم! واقعا سعدی چه نیکو گفت: خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته اید در حدیث دیگران
 
حماسه عملیات بزرگ بیت المقدس
اجرای این  عملیات که به آزادی سازی  شهر بندری خرمشهر منجر گردید، نقطه عطفی است در تاریخ جنگ و کشور که به اعتقاد همه کارشناسان نظامی این عملیات، بزرگترین، طولانی ترین، وسیعترین و پر دست آورترین عملیات آفندی نیروهای مسلح ایران است که در بسیاری از جنبه های تاکتیکی، عملیاتی، روانی، سیاسی و تحمیل اراده خودی به دشمن حایز اهمیت است .
 
 نیروهای مسلح ایران در طول جنگ طی دو عملیات بیت المقدس و والفجر ۸ با نبوغ و ابتکار و ریسک بالای عملیاتی از دو رودخانه پر آب و خروشان کارون و اروند عبور کردند، معمولا در رهنامه های آفندی برگرفته از اصول و قواعد رزم افندی و پدافندی، عبور از رودخانه های پر آب  غیر قابل عبور که یک مانع عمده محسوب می گردند و دشمن در اولین زمین مناسب در ساحل دور آن پدافند منطقه ای جدی را آرایش داده و مسقر گردیده کاری بسیار دشوار و التهاب آور است که نیروی آفندی قادر به تصرف سرپل و توسعه وضعیت آن گردد، این عملیات آفندی پیچیده با شناسایی های دقیق، طرح ریزی های تخصصی وحرفه ای منطبق با رهنامه و اصول و قواعد رزم آفندی و با روانه کردن ۴ دستگاه پل شناور پی ام پی توسط یگان های مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش در مناطق مارد، حلفاییه و قصبه، پشتیبانی هوایی بی نظیر نهاجا و هوانیروز ارتش، پوشش  خوب پدافند هوایی قهرمان، بخشی از قایق های نداجا، تلفیق بسیار ارزشمند سپاه پاسداران و نیروهای داوطلب مردمی، اقدامات ارزشمند جهادگران دلاور و اتحاد و انسجام مطلوب و رعایت اصل وحدت فرماندهی با رشادت و سلحشوری بی نظیری اجرا گردید که حاصل این اتحاد و یکپارچگی ملی منجر به آزادسازی بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی گردید .
 
لازم است هم زمان با توصیف عملیات بیت المقدس نگاهی دقیق به ۷ ماه پیش از آن و نتیجه ۳ عملیات قبلی که هر کدام زمینه ساز و تسهیل کننده عملیات بعدی شدند داشته باشیم تا بیشتر  به عظمت و بزرگی این عملیات ها واقف شویم. از سه مهر ماه سال ۶۰ تا ۳ خرداد سال ۶۱ به مدت ۸ ماه  ۴ عملیات (ثامن الائمه- طریق القدس- فتح المبین و بیت المقدس) با میانگین هر دو ماه یک عملیات اجرا گردید که به اعتقاد بنده و هر کارشناس خبره نظامی این ۴ عملیات جزو عملیات های افندی سرنوشت ساز، تاثیر گذار، ارزشمند و پر دستاورد کل دوران دفاع مقدس می باشند .
 
اگر با نگاه تخصصی وحرفه ای و بر مبنای مولفه های پیروزی وشکست این ۴ عملیات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، این حقیقت مسلم آشکار خواهد شد که اگر طول زمان ۸ ساله جنگ را به دو قسمت نامساوی ۷سال و۴ ماه در یک طرف و ۸ ماه در طرف دیگر تقسیم کنیم،  بدرستی این مطلب واقف خواهید شد که آنچه به عنوان دستاورد ملموس و فیزیکی این عملیات ها در اسناد تاریخی ثبت و مندرج می باشد، بیش از ۵۵ درصد از کل دستاوردهای ۸ سال جنگ در این ۴ عملیات محقق شده است (از ۷۲ هزار اسیر عراقی در ایران بیش از ۳۷ هزار نفر در این ۴ عملیات که ۱۹ هزار مربوط به این عملیات است به اسارت گرفته شده و از ۱۵ هزار کیلومتر مربع سرزمین های اشغالی بیش از ۸ هزار کیلومتر مربع آزادسازی گردیده است)  و در وضعیت ارتقا روحی و روانی و ایجاد انگیزه مضاعف در رزم آوران ایرانی و همچنین در حوزه سیاست خارجی و تغییر رویکرد کشورهای منطقه وجهان به ایران را می توان از دیگر دستاوردهای غیر فیزیکی برترساز این عملیات و سه عملیات فوق الاشاره  دانست.
 
نگارنده که در واپسین ماه های آغاز تهاجم به عنوان درجه دار وظیفه و دیدبان خمپاره انداز ۸۱ م م در معیت رزمندگان لشکر ۲۱ حمزه در این عملیات افتخار حضور داشتم، آنچنان صحنه هایی از دلاوری و جسارت رزمندگان شاهد بودم که حتی درک آن صحنه ها برایمان دشوار بود و خاطرات زیادی در حافظه دارم که به علت طولانی شدن نوشتار از بازگویی آنها معذورم. نکته ای که در ساعت ۲ بعد از ظهر سوم خرداد سال ۶۱ در ورود به خرمشهر از مسیر پل نو و محور شلمچه برایم جالب بود دیدن شعارهای عربی بر روی دیوارهای شهر بود که همرزمان عرب زبان بنده یک نوشته را در چندین خیابان وکوچه تکرار شده بود. ترجمه کردن با این مضمون (آمده ایم که بمانیم) و آنها هم در مقابلش نوشتند : آمدیم نبودید!
 
 بدون تردید این حماسه عظیم و اقدامات ارزشمند نقطه عطفی است از نتیجه اتحاد، انسجام، وحدت و دشمن ستیزی ایرانیان با حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور که میثاق سترگ همه مردم ایران است حاصل گردید .
 
آیندگان بدانند و آگاه باشند که نبرد دلیرانه و حماسه آفرینی های جسورانه فرزندان رشید این مرز و بوم در دشت های تفتیده جنوب، کوهستان های بلند و صعب العبور غرب و شمال غرب و پهنه های نیلگون خلیج همیشه فارس شاهد رشادت ها و پایمردی های نسلی از ایرانیان پاک نهاد و نیک سرشت بوده که خود بستر تاریخ را رقم زدند و افتخار کشور شدند تا هیچ گاه مورد سرزنش و تحقیر آیندگان قرار نگیرند.
 
درود و سپاس فراوان بر پدران و مادرانی که چنین سترگ مردان و شیر زنانی شایسته تربیت نمودند و بلاشک صفحات رنگین تاریخ این کشور جانفشانی، سلحشوری و حماسه آفرینی های آنان در نبردهای میدانی و دفاع از سرزمینشان را به نیکی ضبط وثبت خواهد کرد.
 
درود و رحمت واسعه الهی بر روح بلند و تابناک همه شهدا دفاع مقدس به ویژه شهیدان ارزشمند عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر .در فراز پایانی یادی کنیم از سرود حماسی خواننده نام آشنای کشور، جناب اقای گلریز که پس از آزادی خرمشهر خواندند و یکی از آواهای ماندگار زمان شد و هست: این پیروزی... خجسته باد این پیروزی...
 
بیا عاشقی را رعایت کنیم/ ز یاران عاشق حکایت کنیم
به انان که خونین سفر کرده اند/ سفر بر مصاف خطر کرده اند
 
سرفرازی وطن، عزت و سربلندی مردم این مرز وبوم و درخشش، پویایی و مهرورزی همه ایرانیان   آرزوی من است.
 
سرتیپ دوم بازنشسته رحمان اکبرآبادی
 
انتهای پیام/
 
خرمشهر، سمبل مقاومت و پیروزی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار