نمایندگان بهداشت جهانی در سهند حاضر شدند

سهند در آستانه جهانی شدن / ورود سهند به باشگاه شهرهای سالم جهان

1400/03/03 - 11:36 - کد خبر: 44420 نسخه چاپی

نصر: جلسه ارزیابی نهایی برنامه شهر سالم توسط سازمان جهانی بهداشت EMRO در سهند برگزار شد.

به گزارش نصر، بابک رضی منش فرماندار اسکو در جلسه ارزیابی نهایی برنامه شهر سالم توسط سازمان جهانی بهداشت EMRO گفت: شهر سهند بعد از ۶ سال برنامه ریزی و تشکیل کارگروه های مختلف در زمینه های مختلف توانست با ایجاد برنامه پایدار و برقراری عدالت بستر های شهر سالم را فراهم کند.
 وی ادامه داد: در این مسیر همدلی مردم و مسیولین یکی از مهم‌ترین عوامل برقراری شهر سالم بود که به لطف خداوند توانستیم این مسیر را هموار سازیم و با تغییرات مدیریت در استان بازهم هدف تحقق شهر سالم تعطیل نشد.
رضی منش تصریح کرد: برای رسیدن به شاخص های شهر سالم پروتکل های بسیاری را باید رعایت می کردیم که با جلب مشارکت های مردمی این روند برایمان تحصیل شد.
وی ادامه داد: توسعه مدیریت استان با رویارویی مشکلات اجتماعی چالش های این روند بود که این مسئله نیز با مشارکت مردمی به نحو احسنت برطرف شد.
فرماندار اسکو استفاده از ظرفیت NGO ها و سمن ها را که کمک بسیاری در این مسیر یاری کردند تاکید کرد و گفت:  برای اولین بار در ایران شهر سالم و ایمن به صورت تلفیقی است و شهر سالم سهند موظف است تمام برنامه های خود را حول محور سلامت تنظیم کند و به سمت توسعه سلامت حرکت کند.
وی ادامه داد: آب و هوای متناسب و زیبای سهند که یکی از مناطق خوش آب و هوای آذربایجان شرقی است یکی از پروتکل های شهر سالم است.
فرماندار اسکو تاکید کرد: تمام برنامه های اجتماعی در این ۶سال بر اساس اجتماع شاد و با اقدامات فرهنگی مختلف صورت گرفته است که متناسب با مشکلات اجتماعی به روز جامعه بود.
رضی منش ادامه داد: همکاری بین بخش های مختلف مدیریت توانست ۷۵ درصد خلع سلامت را  در شهر رفع کند و این نقطه عطف شهر سالم بود.
وی گفت: تمرکز بر موضوعات شهری و رفع مسایل اجتماعی بیشترین عملکرد کارگروه ها بوده است که با شناسایی و به کار گیری سمن ها این مسئله نیز برای شهر سالم نیاز و حیاطی بود.
رضی منش ادامه داد: سمن های مختلف و موفق شهر را در کنار هم قرار دادیم تا با به کار گیری ظرفیت های همدیگر روند شهر سالم را تسرعت بخشند، سمن هایی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و معلولین بیشترین کار کرد را در این سمت و سو داشته اند.
وی ادامه داد: کارگروه آموزش که با مدیریت آموزش و پرورش شهر صورت گرفت دیگر کارگروهی است که نقش بسزایی در نقش آفرینی آموزش به شهروندان در شهر سالم داشته است.
وی با بیان اینکه دولت به عنوان تسهیلات کننده امور و مردم در نقش تصمیم گیری و ولی نعمتان جامعه در این هدف بزرگ نقش آفرینی کردند؛ ادامه داد:  نگاه علمی و تغییر نگرش و همگرایی از اهداف دیگر عامل موفقیت در این حوزه بوده است.
 نتیجه 6 سال تلاش بی وقفه
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، دکتر تبریزی مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت کشور نیز در این جلسه گفت: امروز شاهد به نتیجه نشستن ۶سال تلاش و مطالعه برای سهند می باشیم و باید این تلاش و پشتکار و همت را تهسین نمود.
وی ادامه داد: باید قدردان زحماتی باشیم که در این راستا کشیده شده است تا سهند امروز شاهد حضور کسانی باشد که شهر سهند را به عنوان اولین شهر سالم کشور ملقب می کنند.
وی اضافه کرد: برای تقویت شبکه در وزارت بهداشت بسیار برنامه ریزی شده تا پروژه پزشک خانواده یا هرخانه یک پایگاه سلامت ارتقا یابد ؛ هر خانه یک پایگاه سلامت جزئی از شهر سالم و همچنین تقویت شبکه در وزارت بهداشت است.
دکتر تبریزی تصریح کرد: در مدل هر خانه یک پایگاه سلامت که به صورت آموزش به یک نفر هر خانواده یکی از مواردی است که جدیت در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در تلاشیم تا با آموزش های لازم هر شهروند ایرانی یک نفر به عنوان سفیر سلامت باشد تا کشوری با شهرهای سالم داشته باشیم، شهر سالم ملزم به ارتباط مستقیم مردم با مسئولان است که این امر در شهر سهند به خوبی اجرا شده است.
وی افزود: هشت شهر از جمله شهرهایی چون اردکان کاشان، اصفهان و تهران جز شهرهای سالم است که هنوز هم در این عرصه فعال می باشند.
وی اضافخ کرد: به غیر از سهند نیز شهرهایی جلفا و مراغه نیز در تلاش برای ریجستر شدن در لیست شهرهای سالم هستند؛ سهند به عنوان اولین شهر ایمن و سالم در کشور است  که توانسته به ارزیابی نهایی در لیست شهرهای سالم برسد.
مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت کشور گفت: در این مسیر پنج  کمیته در سهند برای کسب نقاط ضعف و قوت پروتکل های شهر سالم انجام شد که توانستند با رفع نواقص سهند را برای اولین بار شهر ایمن و سالم کنند.
وی در پایان تاکید کرد: وزارت بهداشت در اهداف خود به دنبال تبدیل کردن کل ایران برای ریجستر شدن در شبکه سلامت کل ایران است.
 
 سهند در آستانه جهانی شدن
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، دکتر ماهاالاداوی رئیس حفاظت بهداشت و ارتقا سلامت دفتر مدیریت شرقی سازمان بهداشت جهانی در این نشست گفت: در شبکه منطقه ای سلامت حدودا  ۹۹شهر ثبت نام کرده اند که فقط ۱۴شهر توانسته اند گواهینامه شهر سالم دریافت کنند و این نشان از حساسیت موضوع و سخت بودن پروتکل های شهر سالم است.
وی ادامه داد: شهر سهند به امید خدا  اولین شهر سالمی خواهد بود که  می خواهیم بیشترین تمرکز را داشته باشیم تا به صورت نمونه برای هدایت بقیه شهرها استفاده کنیم.
دکتر ماهاالاداوی  اضافه کرد: سهند با دریافت این گواهینامه در مدیترانه می تواند ایران را به صورت برجسته در این امر در منطقه برجسته کند؛ ایران در تلاش است تا بتواند اولین کشور در منطقه باشد که به صورت برجسته کشور سلامت شناخته شود که اولین قدم برای این امر برنامه پایدار خواهد بود.
وی تاکید کرد: گواهی شهر سالم یک شروع بزرگ است که امکان تمدید کردن این گواهی نامه بعد از سه سال وجود دارد و شرط آن پایداری و فعال بودن برنامه ها است.
 گزارش خبرنگار نصر می افزاید، در این جلسه دکتر سمر الفلکی مسئول ابتکارات و برنامه های بهداشتی مبتنی بر جامعه دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی نیز بر امر مهم شهر سالم تاکید کرد.
انتهای پیام/
سهند در آستانه جهانی شدن / ورود سهند به باشگاه شهرهای سالم جهان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار