استاندار اردبیل؛

پوشش آبیاری نوین در اردبیل از ۵۰۰ هکتار به ۴۵۰۰ هکتار افزایش یافت

1400/03/01 - 11:39 - کد خبر: 44305 نسخه چاپی

نصر: استاندار اردبیل از اقدام جهشی در زمینه طرح‌های آبیاری نوین خبر داده و بیان کرد: در سه سال گذشته پوشش این نوع آبیاری در اراضی زراعی استان از ۵۰۰ هکتار به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

به گزارش نصر، اکبر بهنامجو روز شنبه در بازدید از طرح‌های آبیاری مدرن و صنایع تبدیلی اردبیل افزود: پوشش آبیاری نوین برای ۱۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان هدفگذاری شده است و جهاد کشاورزی تلاش می‌کند امسال دستکم ۶ هزار  هکتار را عملیاتی کند.
وی کاهش آب مورد مصرف اراضی، ایجاد زمینه مناسب برای مبارزه با آفات و ارتقای بهره وری را از جمله مزیت های سامانه آبیاری نوین دانست
به گفته وی،  اجرای طرح های آبیاری نوین نزدیک ۴۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی را صرفه جویی و در بحث بهره وری نیز به افزایش  ۱۵ درصدی منجر می شود.
استاندار اردبیل گفت: با اقدامات انجام گرفته در خصوص آبیاری نوین، این استان در اجرای این سامانه از رتبه‌های آخر کشوری به رتبه های نخست ارتقا پیدا کرده است.
وی از اجرای سیستم آبیاری نوین برای مزارع سیب زمینی در دشت اردبیل خبر داد و گفت: ۱۳ هزار از ۱۶ هزار هکتار مزارع این دشت  به سامانه آبیاری نوین مجهز شده که موجب کاهش قیمت تمام شده تولید این محصول برای کشاورزان می‌شود.
استاندار اردبیل همچنین  از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان خبر داد و گفت: با افزایش ظرفیت سردخانه‌ای  ،کشاورزان می‌توانند با نگهداری محصولات خود به مدت مشخص قیمت عرضه محصولات را کنترل کرده و از فاسد شدن محصول جلوگیری شود.
وی افزود: در ابتدای سالجاری  ۱۷۵ هزار تن ظرفیت سردخانه در استان وجود داشت که اکنون این میزان به ۲۰۰ هزار تن رسیده و تا شهریورماه  به ۳۰۰ هزار تن و تا پایان سال به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.
وی ایجاد صنایع تبدیلی در استان را از دیگر  راهکارهای مدیریت سیب زمینی تولید شده در استان دانست و تشریح کرد: صنایع تبدیلی سیب زمینی به ظرفیت  ۱۴۰ هزار تن در استان وجود داشت  که با برنامه ریزی و تشویق و جذب سرمایه گذاران در حال حاضر سه طرح  دوباره هدفگذاری شده  و امسال این ظرفیت به بیش از  ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید.
استاندار اردبیل با بیان اینکه یکی از این واحدهای صنایع تبدیلی در  شهرک صنعتی شماره یک  اردبیل  با توسعه فاز فعالیت از  ۱۱ هزار به ۶۰ هزار تن  فعالیت دارد ف گفت: برنامه‌ریزی آغاز عملیات اجرایی ۲  واحد صنایع تبدیلی بزرگ در همین ماه انجام شده و با شروع عملیات اجرایی ظرفیت صنایع تبدیلی سیب زمینی تا ۴۰۰ هزار تن  افزایش خواهد یافت.
وی افزود: استان با دعوت از سرمایه گذاران برای اجرای صنایع تبدیلی ویژه محصولات این استان ، جهت حمایت و تامین زمین، آب و تسهیلات بانکی در این خصوص اعلام آمادگی می‌کند.
انتهای پیام/
پوشش آبیاری نوین در اردبیل از ۵۰۰ هکتار به ۴۵۰۰ هکتار افزایش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار