معاون آموزشی دانشگاه خبر داد:

تحصیل ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی

1400/02/29 - 22:00 - کد خبر: 44218 نسخه چاپی

نصر: معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که در حال حاضر این دانشگاه دارای ۲۲۰ هزار دانشجو است، گفت: ۲۵ هزار مدرس در ۵۹۵ مرکز سراسر کشور توزیع شده‌اند، ماموریت و مسئولیت اصلی ما، پذیرش دانشجویان است.

به گزارش نصر، محمد جلالی جواران در نشست خبری در تبریز اظهار کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور را به مدرسان می‌سپاریم و این عزیزان در طول سال با تمام توان فرزندان ما را در دانشگاه و مدرسه تربیت می‌کنند. 
وی با بیان این‌که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور دارای شش کمیته‌ی تخصصی است، گفت: کمیته‌ی تخصصی صنعت، مدیریت، فرهنگ و هنر، علوم پایه و کشاورزی جزو کمیته‌های این دانشگاه است.
 وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار مدرس دارای کد در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور وجود دارد که  ۲۵ هزار نفر از آن‌ها در سراسر کشور با مراکز دانشگاه همکاری می‌کنند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را، مهارتی کردن ۴۰ درصد از دانشجویان عنوان کرد و گفت: ماموریت داریم تا ۴۰ درصد از دانشجویان را مهارتی کنیم که باید تلاش‌ها برای تحقق این امر تداوم داشته باشد.
وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم امسال مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی را در سطوح یک، دوم، سوم و چهارم رتبه بندی کنیم تا براساس رتبه بندی از حقوق مادی و معنوی برخوردار شوند.
جلالی با بیان این‌که هر سال اصرار داریم پذیرش جدید در مراکز انجام شود، افزود: با پذیرش جدید خون تازه‌ای بر پیکر آموزش علمی کاربردی جریان دارد،  فراخوان جدید ثبت نام دانشجویان نیز در مراکز طی شهریور ماه سال جاری اعلام خواهد شد.
وی با بیان این‌که ماموریت مهارتی کردن دانشجویان به دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای سپرده شده است، ادامه داد: در حال حاضر مجموع مهارتی شدن دانشجویان این دو دانشگاه حدود ۱۵ درصد است و ما هنوز ۲۵ درصد از برنامه‌ی مهارتی کردن دانشجویان عقب هستیم، قطعا یکی از راه‌های مهارتی کردن دانشجویان، وجود زیرساخت‌های مناسب است که خوشبختانه از نظر ظرفیت سازی زیر ساخت‌ها را داریم.
وی خاطرنشان کرد: هر سال می‌توانیم حدود ۱۰۰۰ نفر در مراکز فنی حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش داشته باشیم ولی تعداد داوطلبان کم است برهمین اساس می‌توان دانش آموخته‌های دیپلم فنی و حرفه‌ای را به سمت دانشگاه‌های مهارتی هدایت کرد.
جلالی با بیان این‌که در گذشته اعتقادی بر استفاده از آموزش مجازی در دانشگاه علمی کاربردی نبود، گفت: در گذشته زمانی که مدرسی خوب در استان گیلان و آذربایجان شرقی یا هر نقطه ای از کشور تدریس می‌کرد، به دلیل محدودیت‌ها و عدم دسترسی‌ها محدود می‌شد، ولی اکنون می‌تواند تولید محتوا کند و در اختیار همه قرار دهد.
وی ادامه داد: اکنون تولید محتوا به صورت آفلاین و آنلاین در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و این یکی از مزایای آموزش مجازی است که حتی کمک می کند برای بین المللی شدن از مرزها فراتر برویم.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این‌که حدود ۱۰ هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در مراکز علمی کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: عمده دانشجویان غیرایرانی از کشورهای همجوار از جمله افغانستان و عراق هستند.
وی افزود: در شرایط کرونایی کلاس‌های نظری از طریق سامانه و تولید محتوا به خوبی انجام شد در بخش عملی نیز، مقرر شد در اولین فرصت کلاس‌ها براساس وضعیت زرد و آبی اعلام شده‌ی کرونا در مراکز برگزار شود به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم درس عملی بدون کیفیت پاس شود حتی اگر لازم به گذراندن ترم 
اضافی باشد.
وی افزود: برای دانشگاه علمی کاربردی ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پذیرش داشته‌ایم و همواره تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با ارتقای کیفیت دانشجویان و خانواده‌ها از تحصیل در مراکز علمی کاربردی کشور استقبال کنند، با قاطعیت می‌توانم بگویم برخی از مراکز علمی کاربردی از لحظات تجهیزات و زیرساخت‌های عملی از دانشگاه‌ سطح اول کشور بالاتر است.
فرزان قالیچی - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این‌که طبق گزارش وزارت علوم بالاترین نرخ اشتغال در بین دانش آموختگان مربوط به دانش اموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی است، گفت: دانشجویان مراکز علمی کاربردی مهارت لازم را برای ورود به بازار کار دارند،  ۷۰ درصد دروس دانش آموختگان مراکز شامل دروس عملی و ۳۰ درصد آن نظری است.
وی با اشاره به مزیت‌های تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی، تشریح کرد: شهریه‌ی دانشگاه علمی کاربردی نسبت به بقیه‌ی مراکز آموزشی قابل قبول تر است، اکنون اگر دانشجویی بخواهد دوره‌ی مهارتی را در سایر مراکز سپری کند قطعا باید هزینه‌ی زیادی را پرداخت کند، اما خوشبختانه با توجه به امکانات عملی مراکز علمی کاربردی افراد می‌توانند با حداقل هزینه، مهارت‌ها را کسب کنند.
وی ادامه داد: تمهیدات لازم مراکز برای پرداخت شهریه در نظر گرفته می‌شود و معمولا برای پرداخت شهریه تا انتهای ترم به دانشجویان فرصت داده می‌شود.
قالیچی خاطرنشان کرد: وام صندوق رفاه نیز از دیگر امکانات دانشگاه علمی کاربردی است که دانشجو می‌تواند برای پرداخت شهریه از وام استفاده کند.
وی بیان کرد: دانشجویان معمولا در سایر دانشگاه‌ها چندین واحد کارگاهی و آزمایشگاهی می‌گذرانند که برای یادگیری مهارت خیلی محدودیت وجود دارد چرا که هزینه انجام آزمایشگاه‌ها بالاست، در حالی که مراکز علمی کاربردی آدربایجان شرقی دارای امکانات لازم و محیط کار مناسبی هستند، یکی دیگر از ویژگی های دانشگاه علمی کاربردی تدریس دروس کارآموزی و کارورزی برای دانشجویان است که باعث آشنایی بیشتر دانشجویان با محیط کار است.
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی آذربایجان شرقی با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجویان غیر ایرانی فراهم است، گفت: پذیرش دانشجویان غیر ایرانی به دلیل مشکلات سیاسی کم شده است، طی جلسات گذشته مراوداتی با کشور ترکیه و اقلیم کردستان برای جذب دانشجو داشتیم که مذاکرات با کردستان نهایی شده بود که با پیش آمدن جریان استقلال کردستان با مشکل مواجه شدیم.
براساس این گزارش سه نفر از مدرسان دانشگاه علمی‌کاربردی آذربایجان شرقی دکتر میر نریمان یوزباشی، دکتر صمد بدبدک و دکتر مریم خوش منظر در جشنواره انتخاب هیئت علمی و مدرسان برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه در سطح کشوری انتخاب شدند.
انتهای پیام/
تحصیل ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار