گزارش نصر از تلخی و شیرینی های واکسن کرونا/

آغاز واکسیناسیون عمومی نویدبخش بازگشت به روزهای عادی

1400/03/01 - 11:00 - کد خبر: 44198 نسخه چاپی

نصر: واکسیناسیون همگانی علیه کرونا در آذربایجان ‌شرقی در هفته ‌های اخیر هر چند به آرامی پیش می ‌رود، اما خبر خوشی است که غلبه بر این بیماری مرگبار و فرا رسیدن روزهای خوش را نوید می ‌دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، در آخرین روزهای واکسیناسیون سالمندان بالای 75 سال و در حالی که روند واکسیناسیون عمومی در کشور سرعت گرفته است، همچنین روز به روز به تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تبریز اضافه می‌ شود تا زین پس سالمندان رده‌ های سنی 64 تا 80 سال بدون ایستادن در صف ‌های طولانی و به دور از خطر احتمالی آلودگی به کرونا واکسن تزریق کنند.


مراکز بهداشت روزانه سهمیه محدودی واکسن دریافت می ‌کنند/ توزیع واکسن در قالب زنجیره سرما است
یکی از مسئولان پایگاه های بهداشت شهر تبریز به خبرنگار نصر گفت: مراکز بهداشت روزانه سهمیه محدودی واکسن دریافت می ‌کنند؛ در چنین اوضاعی مسئولان پایگاه ‌های بهداشت مجبورند واکسن ‌های مازاد را به کسانی تزریق کنند که بدون پیامک و تماس تلفنی مراجعه کرده ‌اند. گاهی که تعداد واکسن از تعداد مراجعه‌ کننده ‌ها کمتر باشد، آن ها از پایگاه ‌های دیگر استعلام می‌ گیرند و سالمندان را به آنجا ارجاع می ‌دهند.

مسئول شبکه بهداشت در حالی از معطلی سالمندان و مراجعه بدون فراخوان افراد در صف ‌های طویل گلایه می‌ کند که وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی دستور داد که چنانچه افراد بالای 80 سال بدون اطلاع و هماهنگی به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند، واکسن تزریق شده و اسامی این افراد در سامانه ثبت شود تا سالمندان دچار زحمت مضاعف نشوند. بازتاب چنین دستورالعملی در رسانه ‌ها گاها به ایجاد صف ‌های عریض و طویل مقابل خانه‌ های بهداشت تبریز منجر می شود.

وی درباره نحوه نگهداری واکسن در مراکز تجمیعی و زنجیره سرما هم می‌ گوید: در همه مراکز تجمیعی یخچال و فریزر داریم و زنجیره سرما برقرار است. توزیع واکسن در قالب زنجیره سرما است و واکسن با وسیله مخصوص حمل واکسن از محل دپوی اصلی حمل می‌شود و در این مراکز در یخچال نگهداری می‌ شود.


تزریق واکسن کرونا با نوبت دهی مراکز بهداشت خواهد بود
"سیمین خیاط زاده" رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خبرنگار نصر گفت: از تاریخ 7 اردیبهشت واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم شروع شده است که گام اول آن در حال حاضر برای سالمندان معزز بالاتر از 80 سال در شهرستان تبریز در سه پایگاه مجهز مشخص شده است. در شهرستان تبریز در حال حاضر واکسیناسیون برای  گروه سنی 80سال و بالاتر توسط پرسنل زحمتکش و همیشه در صحنه مرکز بهداشت شهرستان تبریز در حال تزریق است. بعداز اتمام این گروه سنی، متعاقبا برای گروههای سنی بعدی توسط مراقبین سلامت مراکز بهداشتی درمانی از طریق پیامک و نیز رسانه های عمومی اعلام خواهدشد.

وی اظهار کرد: هیچ کس بدون نوبت و نام نویسی نمی تواند واکسن کرونا دریافت کند مگر اینکه برخی سالمندان در همان گروه سنی و یا از خانواده و فامیلان کادر سیستم بهداشت و درمان باشند که بدون اطلاع و هماهنگی به مراکز تزریق واکسن مراجعه می کنند، به دلیل کهولت سنی و سختی رفت و آمدشان، واکسن تزریق می کنیم و اسامی این افراد در سامانه ثبت می کنیم تا سالمندان دچار زحمت مضاعف نشوند.

وی افزود: در حال حاضر واکسن گروه سنی متولدان 1320 و پایین تر را تزریق کرده و این نوبت  قرار است به گروه سنی متولدان 1325 و پایین تر تزریق کنیم. در ضمن اگر کسی از گروه سنی 1320 به هر دلایلی موفق به دریافت و تزریق واکس نشده باشد هم در همین دوره می توانند با ثبت نام و دریافت نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

خیاط زاده ابراز کرد: مراکز ما به ترتیب به افرادی که از طریق سیستم برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کرده اند، از طریق سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) برای مراجعه به مراکز دعوت می کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره نحوه اطلاع ‌رسانی برای مراجعین تزریق واکسن افزود: مردم به سه روش به این مراکز تجمیعی مراجعه می ‌کنند یکی اینکه مردم خودشان بر اساس اطلاع ‌رسانی‌ های رسانه مراجعه می‌ کنند، افرادی که پرونده الکترونیک سلامت دارند با آن ها تماس گرفته می ‌شود سپس بعد از تعیین نوبت نشانی این مراکز به آن ها داده می شود؛ از طرفی عده ‌ای هم از طریق سایت سلامت ثبت ‌نام کرده و بعد از آنکه محل سکونتشان را مشخص کردند بر اساس محل سکونتشان به مراکز تجمیعی معرفی می‌ شوند.


خیاط زاده به آدرس سه مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در تبریز اشاره کرد و گفت: از سالمندان محترم شهرستان تبریز درخواست می گردد با توجه به محل سکونت خود به این سه مرکز که آدرس های آنها در ذیل میباشد مراجعه نمایند:

تبریز. میدان جهاد (نصف راه)، روبروی مسجد مهدیه، مرکز بهداشت شهرستان تبریز
تبریز. انتهای خیابان ثقه الاسلام، منبع آب، ساختمان مرکز بهداشت استان سابق
تبریز. خیابان عطار نیشابوری، خیابان ملاصدرا (ساری زمی)، به طرف شهرک آزمایش، بالاتر از مرکز بهداشت استان جدید، خوابگاه گلستان، سالن استاد شهریار

وی ادامه داد: در زمان حاضر در سه پایگاه در بیمارستان های امام رضا (ع)، سینا و الزهرا (س) تبریز و نیز در تمامی بیمارستان های شهرستان های آذربایجان شرقی واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت انجام می شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار نصر از حضور سالمندان و همراهان آن ها در مقابل مراکز بهداشت منتخب شهر تبریز برای تزریق واکسن حکایت از این دارد مراجعه ‌کنندگان مرکز بهداشت تبریز، از طریق ثبت ‌نام در سامانه سلامت و گاها بدون نام نویسی به مرکز بهداشت شهر تبریز آمده ‌اند و منتظرند تا نوبتشان برسد.

اگر در فضای باز واکسیناسیون را انجام دهند، نتیجه مطلوب تری خواهد داشت
"علی" 84 ساله و همسر 82 ساله‌ اش زن و شوهری هستند که روز گذشته از منطقه خطیب به مرکز بهداشت تبریز آمده بودند و واکسینه شدند. فرزند علی آقا به ما می‌گوید: «پدر و مادرم را از طریق سایت سلامت ثبت ‌نام کردیم و دیروز پیامک آمد که برای تزریق واکسن باید به این محل مراجعه کنیم. خیلی خوب است که مکان ‌های بزرگ را برای واکسیناسیون سالمندان در نظر می‌گیرند؛ به نظرم اگر در فضای باز واکسیناسیون را انجام دهند، نتیجه مطلوب تری خواهد داشت. در چند روز گذشته که صف و ازدحام را در مراکز بهداشت دیدم ترسیدم که مبادا پدر و مادرم آلوده شوند، اما فضایی که امروز دیدم بسیار مناسب تر از عکس هایی بود که در فضای مجازی دیده بودم.

در خبرها شنیده بودم که قرار است پارک ‌ها و سالن ‌های ورزشی را برای تزریق واکسن سالمندان اختصاص دهند بعد از آنکه در سامانه سلامت ثبت‌ نام کردیم آدرس اینجا را دادند».

"عدیله" 85 ساله نفر بعدی است که برای تزریق واکسن همراه با پسرش به مرکز بهداشت تبریز آمده و دخترش به خبرنگار نصر می گوید: «همین که در فضای آرام و با حوصله و با رعایت پروتکل های بهداشتی به مادرم واکسن می ‌زند، خیالم راحت است که امن است و کرونا نمی ‌گیرد. ما هم در سامانه سلامت ثبت‌ نام کردیم و بعد از آن پیامک ارسال شد و اینجا را به ‌عنوان نشانی محل تزریق واکسن معرفی کردند».


خلوت بود واکسن زدم
در میان مراجعه ‌کننده ‌ها همچنین برخی از سالمندان رهگذری را می شد دید که بر اساس شنیده ‌ها از اطرافیانشان از اجرای این طرح باخبر شده بودند. سرهنگ بازنشسته‌ای که در حال گذر از روبروی مرکز بهداشت تبریز درباره تزریق واکسن باخبر شده است، می گوید: «اینجا اول ما فرم ثبت ‌نام را پر کردیم؛ کارشناسان توضیحات اولیه و علائم احتمالی را قبل از تزریق واکسن به ما اعلام کردند حتی گفتند بعد از تزریق چکار باید بکنیم. چند روزی است که واکسن سالمندان اعلام شده بود اما جرأت نداشتم در آن صف‌ های طویل بایستم. امروز که از اینجا عبور می ‌کردم متوجه شدم واکسیناسیون در محیطی ایمن تر انجام می ‌شود. خیلی خوب است هم پرستار و هم پزشک و هم آمبولانس اینجا مستقر است و همه این ها خاطر ما را جمع می‌ کند».

به گزارش نصر، برخی از کاربران در فضای مجازی نسبت به ضعف اطلاع ‌رسانی ‌های وزارت بهداشت گلایه کرده و می ‌گویند: «از هفته بعد واکسیناسیون گروه بعدی آغاز می ‌شود و هنوز از سامانه سلامت وزارت بهداشت خبری نیست و با وجود گذشت نزدیک به 20 روز از آغاز واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال بیش از این نمی ‌توانند منتظر پیامک یا تماس تلفنی وزارت بهداشت بمانند».

کاش با برنامه ریزی درست تر، حداقل برای دریافت واکسن در صف نایستیم
"امیر" یکی از کارمندان بانک که به اتفاق پدرش برای تزریق واکسن مراجعه کرده، می گوید: «باعث تعجب است که برخی از بیماران از ساعت 7 صبح مقابل خانه بهداشت ایستاده اند تا واکسن بزنند، زمانی که ما آمدیم سی و هشتمین نفر بودیم و همچنان سالمندان بالای 80 سال می آمدند؛ ای کاش مسولان برنامه‌ ریزی بهتری را انجام می دادند تا حداقل برای واکسن هم در صف نایستیم».

وی افزود: اینجا هم به سالمندانی که پیامک زدند آمده و هم سالمندی که بدون اینکه پیامک از وزارت بهداشت داشته باشند حضور دارند. خب این بهم ریختگی باید تصحیح شود. امیدوارم کسی در این صف ها به کرونا مبتلا نشود و زودتر این افراد بتوانند واکسن بزنند.

متأسفانه تعداد کسانی که برای دریافت واکسن کرونا به خانه های بهداشت آمده اند بیشتر از آنچه که پیامک زده اند هست و به همین دلیل مازاد مراجعه‌کنندگان نه تنها نرفتند بلکه به جمعیت در صف واکسن هم اضافه کردند».


پیامک نیامد خودمان برای واکسن زدن اقدام کردیم
 "کریم" یکی از بازنشستگانی که بالای 80 سال سن دارد، در این باره به خبرنگار نصر می گوید: «متاسفانه روند اطلاع رسانی درست انجام نشده و خیلی از افراد بدون پیامک به خانه های بهداشت آمدند و منتظر تزریق واکسن هستند. این در حالی است که شرایط جسمانی بیشتر سالمندان خوب نیست و توان ایستادن در صف واکسن را ندارند. البته برخی می گفتند که وزیر بهداشت در رسانه ها گفته بود که هرکس ٱمد حتی به او پیامک هم نداده بودند پذیرش شوند. بنابراین فکر می کنم این ازدحام به خاطر حرف‌ های مسئولان بهداشت است که باعث شد تا خیلی ها برای تزریق واکسن به خانه های بهداشت بیایند.

وی گفت: «چون به ما پیامک نزدند، خودمان آمدیم برخی هم از ترس تمام شدن واکسن و اینکه دیگر نتوانند واکسن بزنند به اتفاق بچه ها و یا نوه هایشان به خانه های بهداشت مراجعه کردند».

انتهای پیام/
آغاز واکسیناسیون عمومی نویدبخش بازگشت به روزهای عادی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  علی   3 سالها پیش  

اطلاعات گزارش بروز نیست و در حال حاضر متولدین 1330 و پایین تر را واکسینه میکنند.
پژوهشیار