ستاد راهبردی فرش تشکیل می‌شود

1400/02/28 - 15:51 - کد خبر: 44118 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه کارگاههای صنایع جانبی صنعت فرش اعم از رنگرزی، ریسندگی، قالیشویی و سایر حرفه های مرتبط با فرش نیازمند حمایت‌های برنامه محور است، گفت: در برنامه هفتم توسعه تشکیل ستاد راهبری فرش با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش نصر، فرحناز رافع روز سه شنبه در نشست مشترک با مدیران اتحادیه ها ، انجمن ها و تشکل های فرش آذربایجان شرقی، بر تقویت زنجیره تأمین و ارزش و حمایت از توسعه صنایع جانبی فرش در کشور تأکید کرد .
وی با تأکید بر تعامل و همراهی فعالان حوزه فرش استان از طریق انتقال پیشنهادات و مطالبات و همچنین درخواست های قابل حصول، ادامه داد: اهالی فرش در کنار مسئولین باید برای توسعه و رونق هنر – صنعت فرش با نگاهی آینده محور حرکت کنند تا زمینه ارتقای سطح تولیدات و دستیابی به بازارهای جهانی فراهم شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی ، قانون واگذاری بازرسی از کارگاهها به سازمان صمت استان اجرایی خواهد شد و این امر به اتحادیه ها تفویض می شود و از ظرفیت های تخصصی و فنی کارشناسان اتحادیه ها بهره خواهیم برد .
وی از آغاز به کار تلویزیون اینترنتی به چهار زبان خبر داد و افزود: باید از ظرفیت این رسانه و همچنین رسانه ملی و استانی در تبلیغات بین المللی و شناساندن هنر – صنعت فرش به جهانیان استفاده کنیم .
رافع گفت: در آذربایجان شرقی در حوزه تولید ، بازاریابی و اصالت و هویت فرش دستباف اقدامات خوبی انجام شده است و با حضور فعالانه در نمایشگاه های خارجی و رویدادهای مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، زمینه صادرات و تولید کالاهای باکیفیت جهانی فراهم خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی هم گفت : عناوینی همچون پایتخت فرش دستباف جهان و یا پایتخت تابلو فرش، وظیفه مسئولان و فعالان این بخش را سنگین تر کرده است.
وی با تشریح بخشی از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال جاری، از تکمیل زنجیره تولید صنایع مهم و دارای مزیت استان اعم از فولاد، شیرینی و شکلات، صنایع ساختمانی، سرامیک و شیشه و فرش به عنوان مهمترین برنامه های سازمان یاد کرد.
امین زاده تأکید کرد: با حمایت های مرکز ملی فرش ایران در آینده نه چندان دور شاهد رشد خوبی در تمامی بخش های مرتبط با فرش استان خواهیم بود.
وی بر ضرورت و اهمیت برندسازی به منظور حضور در بازارهای جهانی تآکید کرد و ادامه داد: تایید اصالت و صدور شناسنامه فرش در استان آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.
رئیس سازمان صمت استان از اعطای تسهیلات ارزان قیمت ۶ و ۸ درصدی برای فعالان و قالیبافان روستایی و عشایری خبر داد و گفت: در مناطق شهری نیز تسهیلاتی با استراحت ۲ ساله تخصیص داده شده است.
امین زاده همچنین گفت: تأمین مواد اولیه و توسعه واحدها و مجتمع های فرشبافی نیز مشمول دریافت تسهیلات می باشد.
وی سرمایه گذاری در تولید نخ، رنگرزی و نوسازی تجهیزات از محل تسهیلات را اقدامی مهم برشمرد و تاکید کرد: اطلاعات حوزه فرش باید به صورت علمی و دانش محور بروزرسانی شود .
امین زاده پیگیری موضوع بیمه قالیبافان از طریق سایر نهادهای مربوطه به ویژه مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و افزود: با همکاری تمامی مسئولین و تعامل اتحادیه ها و تشکل ها و همراهی مرکز ملی فرش ایران این امر تا حل کامل مسأله با جدیت دنبال خواهد شد.
وی تعریف چرخه فرش از تأمین مواد اولیه تا حضور در بازارهای جهانی و تهیه برنامه زمان بندی شده برای کلیه شاخص ها را الزامی دانست و گفت: حضور در رسانه ملی و استانی با تهیه برنامه های کارشناسی در حوزه فرش و شرکت در نمایشگاهها و بازارهای مجازی نیز بستر مناسبی برای توسعه صادرات و رونق تولید فراهم می کند.
در این نشست مشترک مدیران اتحادیه ها ، تشکل ها و انجمن های فرش استان نظرات و دیدگاههای خود پیرامون مسائل خود در زمینه مالیات ، بیمه ، نوسازی تجهیزات و ماشین آلات ، صادرات مطرح و بر حمایت از هنر – صنعت اصیل فرش دستباف و حمایت از کارگاههای خانگی متمرکز تأکید کردند.
بهره برداری از شرکت ریسندگی تبریز نخ
در سفر رئیس مرکز ملی فرش ایران به آذربایجان شرقی ، شرکت ریسندگی تبریز نخ به بهره برداری رسید .
این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومان و میزان تولید ۷۰۰ کیلو نخ در روز، به بهره برداری رسید .
این شرکت در زمینی به مساحت ۲ هزار متر زمینه اشتغال ۳۰ نفر را فراهم کرده است .
انتهای پیام/
ستاد راهبردی فرش تشکیل می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار