گفت و گوی اختصاصی نصر با رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی کلانشهر تبریز/

تامین معاش گران بها تر از مدال های رنگارنگ قهرمانی

1400/02/28 - 11:28 - کد خبر: 44083 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی کلانشهر تبریز گفت: وقتی فشار ضرورت تامین معاش، تصویری جز رنچ و مشقت در ذهن یک قهرمان از مدال های رنگارنگش پدیدار نمی کند، لذا قانون گذاران باید به فکر تغذیه مالی قهرمانان مدال آور باشند. ارتقاء علم ورزش از طریق دانش افزایی بین مربیان و بازیکنان، بیمه مربیان و بازیکنان، کسب سهم المپیک جزو اهداف اصلی ما محسوب می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، "علی تاروردی" (استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز و دارای دانشنامه جهانی تربیت بدنی از فدراسیون و کمربند مشکی دان ۵ کونگ فو وهنرهای رزمی) با حضور در تحریریه نصر به اقدامات و مشکلات هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی در استان اشاره کرد و گفت: نصر یکی از رسانه های قوی ورزشی است و بسیار خرسندیم که چنین رسانه ای هست تا صدای ورزشکارانی که مظلوم واقع شدند باشد.
هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی آذربایجان شرقی، یکی از فعال ترین هیئت های فدراسیون است که رتبه سوم کشوری را ازان خود کرده است و کلانشهر تبریز نیز در استان رتبه اول را دارد.

 
وی با بیان اینکه با تقلیل یافتن کلاس های کونگ فو در شرایط کرونایی، بزرگترین آسیب را مربیانی دیدند که صرفا کارشان ورزش و مربیگری است، افزود: مربیانی که کارشان صرفا باشگاه داری و مربیگری است و از آن طریق معیشت زندگی خود را می گذراند، بعد از تعطیلی باشگاه ها بسیار متضرر شدند، لذا سعی کرده ایم که این بحران را در باشگاه ها با بهره گیری از علم دانش افزایی مدیریت کنیم.
 
*نبود قانون بیمه مربیان، بزرگترین چالش و ضعف اداره ورزش و جوانان
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی کلانشهر تبریز به بزرگترین و اصلی ترین دغدغه مربیان کونگ فو اشاره کرد و گفت: نبود بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی برای مربیان که صرفا شغلشان مربیگری است، اصلی ترین ضعف سیستم ورزشی محسوب می شود؛ این در حالیست که رئیس ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در حد و توان خود حمایت می کند ولی از قانون گذاران و نمایندگان مجلس می خواهیم تا ورزش کاران و مربیان را مورد حمایت ویژه تری قرار دهند چرا که اصلی ترین ارگانی که از جوانان حمایت کرده و شادابی جامعه را تامین می کند، ورزش و مربیان ورزشی هستند.


 
وی ادامه داد: مربیانی که نگران آینده و سلامتی خود باشند، کارایی مفید تری برای جامعه ورزشی نیز نخواهند داشت.
 تاروردی اذعان کرد: از 35  باشگاه فعال در کلانشهر تبریز، تنها 25 باشگاه نیمه فعال با 5 سبک متفاوت زیر نظر هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز در حال فعالیت هستند که از فروردین ماه سال جاری به دلیل وضعیت قرمز با تعطیل شدنشان، شاگردانشان را از دست داده اند. متاسفانه درحال حاضر حتی به دلیل برگزار نشدن مسابقات، اسپانسری هم وجود ندارد و تا کنون به جز لیست گرفتن از باشگاه ها، هیچ حمایتی از باشگاه ها و مربیان در دوران کرونا انجام نگرفته است.
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی کلانشهر تبریز به تعداد کونگ فو کاران استانی اشاره کرد و گفت: در استان بالای هزار بازیکن کونگ فو کار داریم که این تعداد طبق آخرین آمار بیمه شدگان ورزشی در سال 99 به 600 نفر رسیده است، این درحالی است که کونگ فو کاران به دلیل جان سخت بودن و علاقه شان به این رشته ورزشی، دوام و پایداری زیادتری در این رشته داشته اند؛ طبق آماری که از سایر رشته های ورزشی گرفته ایم، به جرعت می توان گفت که آمار کونگ فو کاران نسبت به سایر رشته های ورزشی حتی سبک های دیگر رشته های رزمی، پایدار تربوده و این آمار بسیار جای خوشحالی و امیدواری دارد چرا که مابقی رشته ها با یک سوم ظرفیت فعالیت می کنند.
 
*تنها حسن کرونا این بود که توانستیم دانش افزایی مربیان را افزایش دهیم/ ورزش بدون علم قطعا آسیب دیدگی به همراه دارد
تاروردی به برگزاری مسابقات مجازی در دوران کرونا خاطرنشان کرد و گفت: نزدیک یک سال و نیم است که مسابقاتمان به صورت مجازی برگزار می شود؛ در این شرایط سعی داشتیم تا پل ارتباطی بین دانشگاه و ورزش را برقرار سازیم تا برای گذر از این دوران بحرانی کمکی محسوب شود.


 
وی عنوان کرد: در طول چندین سال فدراسیون کونگ فو آذربایجان شرقی، سال 99 برابر تمامی سال ها، تنها 50 نفر مربیگری درجه سه و 18 نفر مربیگری درجه 2 گرفته و 92 نفر در دوره های استاژ سال 99 شرکت کردند. این میزان مشارک کونگ فو کاران برای اخذ مدارک مربی گری در 10 سال اخیر استان یک رکورد محسوب می شود. به جرعت میگویم از سال 90 تا 98 حتی 50 نفر مربی نداشته ایم. البته ارتقاء درجه مربیگری و داوری متفاوت از بحث دانش افزایی است و درحال حاضر 5 نفر داور بین المللی داریم که امیدواریم این تعداد از داوران بین المللی را به کمک علم دانش افزایی ارتقاء دهیم.
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز تصریح کرد: دانش افزایی به این معنی است که هر مربی باید از علم آناتومی، آسیب شناسی و تغذیه متناسب روز دنیا آشنا باشد و این علم را به مرور زمان ارتقا و هر سه سال بروزرسانی کنند.
تاروردی به تعداد مدال آوران کونگ فو کار استانی در مسابقات کشوری اشاره کرد و گفت: در شرایط حاکم کرونایی، 8 نفر مدال آور طلا و نقره در مسابقات کشوری داشتیم. علی رغم نا مناسب بودن وضعیت مالی هیئت کونگ فو، از قهرمانان استانی که بالای 20 نفر هستند نیز تجلیل بعمل آورده ایم.
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز به اقدامات فرهنگی هیئت کونگ فو و هنر های رزمی کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد و گفت: همچنین با خانواده شهدای حرم و نماینده ولی فقیه در استان دیدار کرده ایم و هر سال در تمامی اعیاد و مناسبت های راه پیمایی مثل 22 بهمن و روز قدس حضور فعال و پررنگ داشتیم و چند بار به صورت جمع های 30 و 50 نفری طی مراسمات مختلف اهدای خون کردیم.


 
وی اظهار کرد: هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز از سال 99، با 2 طلا و 5 نقره در وزن های کشوری در صدد حفظ مقام های قهرمانی بوده است؛ همچنین در مسابقات قرآنی و فرهنگی استان مقام اول را کسب کرده است.
 
*در صدد کسب سهمیه المپیک کونگ فو هستیم
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز با بیان اینکه آرزویمان این است که سبک هایمان به کمک فدراسیون جهانی این رشته به سمت المپیکی شدن پیش برود، اذعان کرد: متاسفانه هنوز کونگ فو به المپیک راه نیافته است، اما مسابقات بین المللی داشتیم که شیراز میزبان شده بود. کاراته تکواندو و جودو در المپیک سهم دارند ولی رشته کونگ فو که پایه و اساس سایر رشته های رزمی است هنوز در المپیک ندرخشیده است.
تاروردی به اهداف و برنامه های سال جاری هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: باتوجه به وضعیت کنونی جامعه ما، علی رغم برنامه کوتاه مدت و بلند مدت باید یک برنامه با توجه به وضعیت کرونایی نیز داشته باشیم. اگر در وضعیتی قرار بگیریم که نیاز به تداوم تعطیلی باشگاه ها باشد، باید افسار دانش افزایی را در دست بگیریم؛ مثلا با برنامه ای که به مربیان داده می شود، مربیان نیز به کونگ فو کاران برنامه میدهند و از آنها می خواهند آن ها را در منزل یا فضای باز انجام دهند تا برای مسابقات بتوانیم فرم بدنی ورزشکاران را حفظ کنیم و آن ها را برای آماده شدن در مسابقات مجازی تشویق کنیم. سپس ابتدا توسط هیئت وبعد فدراسیون به زیباترین حرکات رزمی و انفرادی مانند کاتا که ضبط و ارسال شده است، جوایز اهدا می کنند.
وی افزود: ماهانه با کوهپیمایی و یا همایش در فضای باز مانند ائلگلی در صدد حفظ روحیه ورزشکاران کونگ فو کار هستیم.
 استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: ارتقاء علم ورزش در بین مربیان و بازیکنان، بیمه مربیان و بازیکنان، کسب سهم المپیک جزو اهداف اصلی ما محسوب می شود.
 
*ورزش کونگ فو یک ورزش پهلوانی است
وی با بیان اینکه تمام عصاره های رشته های رزمی در رشته کونگ فو وجود دارد، اظهار کرد: کونگ فو سبکی است که با فنون یوگای شرقی و دیدگاه فنون ایرانی ادغام شده است و محصول این ادغام ها، ورزشی با جلای روحی است.
تاروردی تاکید کرد: کونگ فو علی رغم نگاه های ظاهری یک رشته بسیار هنری است نه خشن؛ چرا که هر کونگ فو کار باید تعادل بین جسم و ذهن را بتواند حفظ کند تا چهار هزار و 600 تکنین رزمی را پشت سرهم تکرار نماید.
وی افزود: رزمی کاران آرامترین افراد روی زمین هستند و اصلا قبول نداریم که یک رشته خشن است. چون رزمی کاران تمام خشم و انرژی خود را بر روی تشک ورزشی خالی می کنند و به دنبال هیچ شرارتی نیستند.
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز ادامه داد: ما می خواهیم با سوق یافتن جوانان در اوج انرزژیشان به سمت ورزش آن ها را از بزه کاری به دور کنیم.
 
*وقتی تامین معاش گران بها تر از مدال های رنگارنگ قهرمانی است
وی با بیان اینکه کونگ فو کاران بسیار مظلوم واقع شدند و باید آنها را به عنوان هنرمند معرفی کنیم، تاکید کرد: وقتی فشار ضرورت تامین معاش، تصویری جز رنچ و مشقت در ذهن یک قهرمان از مدال های رنگارنگش پدیدار نمی کند، لذا قانون گذاران باید به فکر تغذیه مالی قهرمانان مدال آور باشند تا بخاطر دغدغه مالی و یا بیمه ای هنر خود را رها نکنند چرا که این اتفاق یک فاجعه ورزشی است. بیمه ورزشی نیز تا یک حد محدودی ورزشکار آسیب دیده را ساپورت می کند چرا که هیئت کونگ فو همانند هیئت فوتبال قراردادهای چند صد میلیونی ندارد.
وی افزود: یکی از ضعف های هیئت کونگ فو این است که اغلب اوقات ما ورزشکارانمان را با اتوبوس به مسابقات کشوری اعزام می کنیم و به دنبال کمک های مردمی هستیم.
 
*بانوان کونگ فو کار استانی از نظر مدال آوری‌و قهرمانی پرافتخارتر از آقایان عمل کردند
رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی تبریز به فعالیت بانوان کونگ‌فو کار اشاره کرد و تاکید کرد: از 600 نفر کونگ فو کار در استان، نزدیک به 170 نفر در حوزه بانوان فعال هستند که اکثریت قهرمانان در حوزه بانوان است؛ یعنی هرساله بانوان کونگ فو کار استانی از نظر مدال آوری‌و قهرمانی پرافتخارتر از آقایان عمل کردند.
تاروردی با بیان اینکه مربیان ازمناطق مختلف شهر استعدادیابی می کنند، افزود: پزشکان و یا قالی بافانی داریم که جزو بهترین کونگ فو کارانمان هستند. همچنین در جمع کونگ فو کاران، آقای گردش زادع رئیس هیئت شهرستان مرند هستند که رکورد گینس را به ثبت رساندند.
وی ابراز کرد: از نظر رتبه بندی، هیئت و مدال آوری کردستان کرج و تبریز جزو بهترین های فدراسیون کونگ فو و هنرهای محسوب می شوند.
تاروردی عنوان کرد: در حال حاضر استاد پور اسد، باهوش، گوگانی، عباس زاده و بقیه زیرمجموعه آنها ادامه راه شهیدان کونگ فو کارانی را می روند در دوران جنگ به نام کونگ فو، جنگنده بودند.
وی در پایان افزود: از آن جایی که 70 درصد برنامه های استان در تبریز برنامه ریزی و اجرا می شود، از آقای بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان، آقای مقصودی متولی ورزش استان و تبریز و همچنین آقای هدایی رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی استان که در این راه با حمایت های ویژه شان دستمان را باز گذاشتند تا مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی این هیئت را انجام دهیم، تشکر و قدر دانی می نمایم.
انتهای پیام/
 تامین معاش گران بها تر از مدال های رنگارنگ قهرمانی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 5 نظر

  مسعود طوفانی   3 سالها پیش  

افتخار آذربایجان و ایران جناب دکتر تارویردی

  طیبه   3 سالها پیش  

عالی‌‌بود‌زنده‌باد

  هادی   3 سالها پیش  

گردش زادع نه
قارداش زاده درسته فکر کنم

  رضا کارزار   3 سالها پیش  

باسلام و احترام،
سربلندی و نشاط برای استاد عریز، جناب آقای تاروردی عزیز را آرزومندم.

  ليلي رضوي   3 سالها پیش  

ياشاسين استاد تاروردي
پژوهشیار