گزارش نصر/

پرستارانی که چشمی به آسودگی نبستند

1400/02/26 - 13:09 - کد خبر: 43887 نسخه چاپی

نصر: از همان روزهای اول شیوع کرونا، پرستاران در مواجهه مستقیم با ویروس کرونا بودند، حالا بیش از 15 ماه است که این نبرد نابرابر ادامه دارد و به‌ تازگی وارد موج جدیدی شده است که بسیاری آن را خطرناکتر از موج‌ های گذشته می ‌دانند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، روز  جهانی پرستار که می ‌رسد، به یکباره موجی از مصاحبه‌ ها و نقل ‌قول ‌های مسئولان نظام سلامت باعث خوشحالی پرستاران می‌شود و گویی که فردای روز پرستار همه مشکلات این حرفه و رشته حل شده و می‌بایست در انتظار حضور با انگیزه نیروهای پرستاری بر بالین بیماران باشیم.

اما، همه این وعده‌ها در فردای روز پرستار به بایگانی می‌رود و لاجرم، پرستاران باید همچنان با مشکلات این حرفه، دست و پنجه نرم کنند. در چنین شرایطی، می‌بایست اضافه‌کاری اجباری داشته باشند و در دو یا سه شیفت کار کنند. همه این مشکلات دست به دست هم داده تا شاهد افت کیفی خدمات پرستاری باشیم و در این بین، مردم و بیماران از توقعات خود نه تنها کوتاه نمی‌آیند، بلکه از پرستاران، خواسته‌ ها و انتظاراتی دارند که شاید همه آن ها در حیطه وظایف پرستاری نباشد.

جامعه پرستاری کشور به عنوان پیشقراول سلامت کشور، در این سال ها بیشتر از هر زمان دیگری، درگیر مسائل و مشکلاتی بوده است که باعث شده کیفیت مراقبت های پرستاری نیز تحت ‌الشعاع آن قرار بگیرد. در این گزارش با چند نفر از پرستارانی که شبانه روز جان خود را در مقابل ویروس منحوس سپر کرده اند گفت و گویی خواهیم داشت.

لازمه مدیریت چنین بحرانی، جنگ نیست بلکه تدبیر است/ کووید ۱۹ تبعیض ‌های جنسیتی ما را بیش از گذشته تشدید کرده است
"ویدا" یکی از پرستاران بیمارستان های خصوصی در تبریز است که 6 سال سابقه پرستاری دارد. او به بی برنامگی وزارت بهداشت از همان اوایل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و به خبرنگار نصر گفت: برخی مسئولین ما در وزارت بهداشت بیان می کنند که ما فکر می کردیم کرونا سه ماهه تمام می شود! و برای همین اقدام به جذب پرستار ۸۹ روزه کرده اند؛ این دیگر چه توجیهی است؟! اگر تمام پیش بینی ها و برنامه ریزی ها در وزارت بهداشت از این سنخ بوده است، پس ما باید دریابیم‌ که علت تداوم این بدبختی (پیشرفت کووید – ۱۹) در کشور ما چیست!

وی افزود: اینکه مرتبا انگشت اتهام را به سوی مردم ببریم که شما رعایت نمی کنید، شما ماسک نمی زنید، شما دورهمی برگزار می کنید، شما مسافرت می روید پس شما مقصرید، این ابدا راه حل ما برای مقابله و مدیریت با این‌پاندمی جهانی نمی تواند باشد. اینکه برخی منتقدان بیان می کنند از ابتدای شیوع این پاندمی در کشور ما، آمار دقیقی درباره تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در اختیار مراجع علمی مستقل قرار نگرفته، باید مورد توجه قرار بگیرد و اصولا وزارت بهداشت باید در مورد سرنوشت جامعه آماری که از حدود یکسال قبل در این موارد جمع آوری کرده پاسخگو باشد. زیرا داشتن یک سیستم آماری درست و بدون پنهان کاری به ما کمک می کند که مسیر آینده خود را برای مقابله با این ویروس مشخص کنیم. مدیریت چنین بحرانی جنگ نیست که بخواهیم مثلا ویروس کرونا را شکست دهیم بلکه لازمه آن تدبیر است.

این پرستار گفت: کووید ۱۹ به طور کلی ناعدالتی های اقتصادی، کژکاری های مدیریتی، شکاف های طبقاتی و انواع مشکلات و چالش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما را به شکل کم سابقه ای روشن تر نموده است و این البته می تواند شامل کشورهای دیگر جهان نیز شود. بطور مثال در انگلستان علی رغم آنکه در هفته اول پس از شروع کرونا از حضور زنان باردار شاغل در کارهای درمانی به دلیل آسیب پذیر بودن جلوگیری بعمل آمد، ولی خیلی زود فراخوان حضور آن ها در بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی علیرغم حساسیتی که بوده است را داده ‌اند و این نشان می ‌دهد که کووید ۱۹ تبعیض ‌های جنسیتی ما را بیش از گذشته تشدید کرده است.

نان پرستاران در سفره پزشکان
"مهدی" با ۱۶ سال سابقه کار پرستاری در بیمارستان‌ های دولتی تبریز، به خبرنگار نصر، گفت: پرستاری در کشور ما آن طور که باید و شاید در جایگاه واقعی خودش قرار نگرفته و پرستاران هنوز که هنوز است باید به واسطه جریان پزشک سالاری حاکم بر نظام سلامت، از حقوق واقعی خود محروم بمانند.

وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۳ به یکباره شاهد افزایش مراجعات مردم و بیماران به بیمارستان‌ های دولتی بودیم. این وضعیت باعث شد که کمبود نیروی پرستاری خودش را بیش از پیش نشان دهد، به طوری که پرستاران مجبور شدند اضافه‌ کاری‌ های اجباری داشته باشند و در شیفت ‌های متعدد حاضر شوند.

وی افزود: متاسفانه پرستاری هنوز که هنوز است تحت سیطره جریان پزشک سالاری حاکم بر نظام سلامت کشور قرار دارد و همین جریان اجازه نمی ‌دهد پرستاری به حق و حقوق واقعی خودش برسد.

مهدی ادامه می دهد: چرا خدمات پزشکی باید تعرفه داشته باشد، اما پرستاران باید از اجرای قانونی که ۱۳ سال قبل به خاطر رسیدن به حق و حقوق قانونی آنها تصویب شده است، محروم بمانند و همین مسئله باعث شود تا ثمره خدمات پرستاری، به جیب پزشک برود؟!

وی گفت: این موضوعی است که وزیر بهداشت، در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی نظام پرستاری، به آن اذعان داشته و گفته است که دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می ‌شود که باید اصلاح گردد و سیستم فی فور سرویس تغییر نماید و به سمت DRG پیش رویم تا سایر گروه ‌ها نیز بتوانند از منافع آن سهیم شوند.

این کادر بهداشت و درمان افزود: متاسفانه از زمانی که کارانه ‌ها وارد نظام سلامت شد، به یکباره دیدگاه ‌های مادی نیز فزونی یافت و گروه‌ های پزشکی در صدد دریافت کارانه بیشتر از محل خدماتی بودند که بعضا آن ها را گروه پرستاری انجام می ‌دهد، اما فقط به دلیل اینکه خدمات پرستاری تعرفه ندارد، در نتیجه سهمی از کار پرستاران به جیب پزشکان می‌ رود.

فقط یک پرستار می‌تواند ۱۶ ساعت کار طاقت ‌فرسا انجام دهد/ دردها، مصیبتها، عفونتها و ویروسها تقریبا تنها چیزی هستند که تحریم نشدند و راحت وارد کشور ما می شوند
"فرحناز" فارغ التحصیل رشته پرستاری است و هم اکنون به عنوان پرستار بخش عفونی یکی از بیمارستان ‌های دولتی در تبریز مشغول خدمت است. این پرستار، در گفتگو با خبرنگار نصر، از خطرات و آسیب‌ های حرفه پرستاری به دلیل مواجهه مستقیم با بیمارانی سخن گفت که بیماری آن ها بعضا می ‌تواند منجر به تهدید سلامت پرستاران شود.

وی گفت: چه کسی می ‌تواند ادعا کند که ۱۶ ساعت کار در بخش عفونی مشکل نیست؟ فقط یک پرستار، این شرایط را درک می‌ کند، اما نمی‌ دانم چرا مسئولان، مشکلات ما را باور نمی‌ کنند و نمی‌ خواهند قبول کنند که شرایط پرستاری در کشور بحرانی است.

فرحناز تاکید کرد: امروز بیمارستان ‌ها واقعا شلوغ هستند، آزادسازی ایام عید هیچ توجیحی نداشت و باعث شد امروز همه مردم تلفات بدهند، و با توجه به این‌که تعداد نیروهای پرستاری کم است، مطمئنا پرستار علی‌ رغم تلاش خسته می ‌شود، خسته که شد خطا می کند، خطایی که ایجاد شود ممکن است خودش درگیر کرونا شود یا که بیمارش فوت کند، چرا که با وجود خستگی مداوم نمی ‌تواند به بیماران رسیدگی خوبی داشته باشد. نتیجه این کارها زیان سرسام ‌آوری است که سبب می ‌شود خانواده ‌ای پدر، مادر، فرزند یا همسرش را از دست بدهد.

وی ادامه داد: این روزا من کوچکترین گلایه ‌ای از ویروسی که دنیا رو فتح کرده ندارم. بالاخره دردها و مصیبت ها و عفونتها و ویروسها تقریبا تنها چیزی هستند که تحریم نشدند و راحت وارد کشور ما می شوند! من و همکارام هم الان موظف به استفاده از علم بر علیه کرونا هستیم، یعنس شاید بتوانیم با علم مان شکستش بدهیم ولی با جانمان نمیتوانیم! ما هم ریه داریم، بدن داریم. آسیب ریه از دردناک ‌ترین و تدریجی‌ ترین انواع مرگ است. خفگی در آب استخر را تصور کنید؟! این حال بیماران کروناست. حال همکارانم. الان که با شما صحبت می کنم، کلیشه ی اسکن ریه‌های درگیرم با کرونا را بررسی می کند.

سرنوشت نظام تعرفه گذاری پرستاری/ وزارت بهداشت از ابتدا با مسئله تعرفه ‌گذاری پرستاری مخالف بود
"بابک" سرپرستار بخش عفونی یکی از بیمارستان های دولتی در تبریز از سرنوشت نظام تعرفه گذاری پرستاری به خبرنگار نصر گفت: وزارت بهداشت از ابتدا با مسئله تعرفه‌گذاری پرستاری مخالف بود به ‌همین دلیل از ابتدا به ‌انحای مختلف با آن مخالفت کرد. این درحالی‌ است که در باره تعرفه ‌گذاری نظام سلامت درعرض یک ماه موضوع طراحی شد، در هیات دولت مصوبه گرفت و بعد عملیاتی هم شد، چراکه آن را می ‌خواستند، اما همیشه نسبت به پرستاری موضع مخالف داشتند، می ‌خواستند پرستاری همیشه تضعیف شده باشد.

وی افزود: در هر صورت بعد از قانونی شدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، سال گذشته بود که شخص مقام معظم رهبری ورود کردند و صراحتا گفتند که این قانون بعد از سال ‌ها باید اجرایی شود. الان حدوداً چهار ماه از آن روز گذشته اما هیچ اقدام عملی در راستای اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری علی ‌رغم این‌که هم قانون مجلس هست، هم در قانون ششم قانون ‌گذار روی اجزای آن تاکید کرده است، هم رئیس قوه قضائیه در خصوص قوانین روی زمین مانده پرستاری به دیوان دستور بررسی داده است، بنابراین می ‌خواهم بگویم با وجود اینکه سران قوا و مقام رهبری روی اجرای این قانون تاکید داشتند، اما ببینید چه سیستمی از نظام منافع پشت این ماجرا وجود دارد که اجازه نمی ‌دهد این قانون اجرایی شود.

گزارش از سحر مغفرت

انتهای پیام/
پرستارانی که چشمی به آسودگی نبستند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار