تبریزیم(39)/

نوبار قاپیسی از ورودی های تاریخی تبریز + تصاویر

1400/02/21 - 10:10 - کد خبر: 43598 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به محله درب نوبر می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، یکی از دروازه های قدیمی تبریز که از سال های ۴۰۰ هجری بنا شده و در دوران غازان خان ( ۷۰۳-۶۹۵ هجری قمری) نیز در ردیف 10 دروازه شهر قرار داشت دروازه نوبر بوده است.
این دروازه های شهر همگی در زلزله وحشتناک سال ۱۱۹۳ هجری قمری ویران شده و در مکان قدیمی درب نوبر، دروازه ای ساخته شد به نام نوبار قاپوسی همراه دروازه خیابان، باغمیشه، گجيل، سرخاب، دوه چی، استانبول، قالا قاپیسی که فعلا درب خیابان کماکان سالم مانده است.
 
 
درب و دروازه نوبر در احداث خیابان پهلوی سابق متأسفانه از طرف شهرداری ویران شد و فقط نام و یاد این دروازه به نام « نوبار قاپوسی - درب و دروازه نوبر » باقی مانده است.
 
 
 
 
 
 
 
در گوشه شمال شرقی محله نوبر، گورستانی وجود داشت که در سال ۱۳۱۴ شمسی توسط مرحوم حاج ارفع الملک جلیلی شهردار بسیار تلاشگر و محترم تبریز در این مکان، عالی ترین اثر تاریخی و مدرن و ماندگار کاخ شهرداری تبریز ساخته شد که دارای یک برج ساعت با ۴ صفحه در چهار جهت اصلی به ارتفاع ۳۰/۵ متر، ۹۵۰۰ متر مربع عرصه و اعیانی، ۳۵۰۰ متر مربع اعیانی در سه طبقه است و هزینه کل این بنا در سال ۱۳۱۸ شمسی ۲/۵ میلیون ریال بوده است و با همکاری مهندسان آلمانی و ایرانی ساخته شد.
 
 

نمای این ساختمان وقتی از بالا نگاه می شود به شکل یک عقاب است با بال های گشوده.
 

در محو حوطه و محدوده « نوبار قاپوسی » یا محله نوبر، مسجد کدخداباشی، مسجد میدان و عمارت های بسیار باشکوه و تاریخی دکتر گنجهای زاده، بهنام و قدکی وجود دارد که در حال حاضر به دانشگاه معماری و هنرهای اسلامی آذربایجان واگذار شده است. موزه ادبی شهریار که روزگاری محل زندگانی استاد سید محمدحسین شهریار بوده در این محله قرار دارد.



انتهای پیام/
نوبار قاپیسی از ورودی های تاریخی تبریز + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار