گزارش اختصاصی «نصر» از نبود میدان دام در تبریز/

سازمان میادین شهرداری از وظیفه خود بی خبر است / لزوم ایجاد میدان دام در تبریز

1400/02/20 - 13:03 - کد خبر: 43577 نسخه چاپی

نصر: احداث میدان دام به صورت بهداشتی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های تبریز برای خرید و فروش دام و تامین دام مورد نیاز واحد‌های دامداری است.

به گزارش نصر، شیوع تب برفکی در شهرستان اهر و منطقه ارسباران در چند روز گذشته و از بین رفتن تعداد بسیاری از احشام و دام در این شهرستان، باعث تعطیلی میدان دام اهر به دلیل شیوع این بیماری شده است. سفر مدیران استانی ازجمله معاون استاندار و مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی به شهرستان اهر و تشکیل شورای بحران این شهرستان در شرایطی صورت گرفت که پورمهدی معاون استاندار، خبر از «در صورت نیاز، ارتش برای مقابله با بحران تب برفکی وارد عمل می‌شود» داده است، فرماندار اهر، از تعطیلی میدان دهم اهر و واردکردن ۴۵ هزار دوز واکسن تب برفکی به این شهرستان خبر داد.
یکی از روستائیان اهری اظهار می‌دارد«پس از شیوع بیماری واگیردار تب برفکی ۷۶ رأس از گوسفندان، بره، بز و گاوهای من در مقابل چشمانم تلف شد ولی متأسفانه مسئولین بعد از مرگ احشام ما در روستا حضور یافته و می‌پرسند چه بر سر حیوانات آمده است».
دو بند فوق مربوط به سال 95 است که شیوع تب برفکی در منطقه ارسباران موجب تلفات بسیاری از حیوانات شد، متاسفانه تبریز بعنوان یکی از قطب های دام داری کشور بدون میدان دام است و شاهد آن هستیم که کشتار دام در محل های غیربهداشتی و بدون رعایت جوانب شرعی انجام می شود، بخشی از این کشتار ها در جاده آناخاتون، آخر مارالان و کاروانسرا ها مشاهده می شود، در وضعیتی که بشریت با بیماری بنام کرونا دست و پنجه نرم می کند.
یکی از دام داران تبریزی با گلایه از نبود میدان ثابت دام در تبریز گفت: جایگاه عرضه دام زنده نیازمند تجهیزات و امکانات بهداشتی و همچنین نیروی های دامپزشکی برای نظارت است.
وی ادامه داد: بدلیل نبود میدان، دام توسط دلالان خرید و فروش می شود و کشتار دام در محل هایی انجام می شود که بدون هیچ پروتکل بهداشتی صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: ورود و خروج دام باید با نظارت های دامپزشکی انجام شود چراکه با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، به دلیل وجود بیماری‌های مشترک کشنده بین انسان و دام حتما این نظارت ها باید انجام شود.

ایجاد میدان دام برعهده دامپزشکی است!
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری در مصاحبه با خبرنگار نصر درباره میدان دام شهرستان تبریز گفت: در تبریز میدان دام ثابت نداریم اما به صورت متفرقه میادینی در برخی نقاط تبریز وجود دارد.
وی افزود: آناخاتون و آخرمارالان در تبریز محل هایی که بیشترین آمار میادین موقت دام هستند.
"ابراهیم محمدی" ادامه داد: نظارت بر بهداشت و مسئول دام بر عهده اداره دامپزشکی است طبق قانون و اساسنامه شرکت امور دام وظیفه ایجاد میدان دام برعهده دامپزشکی است.
وی اضافه کرد: در راستای مکان برای میدان دام پیشنهادهای را در ماده ۶۹ مطرح کرده ایم و شهردار فرم‌های ماده ۶۹ را امضا نموده اند، اگر منابع طبیعی محلی را برای ایجاد میدان اختصاص بدهند با همکاری بخش خصوصی اقدام خواهیم کرد.
گزارش نصر می افزاید که مدیرعامل سابق سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری در مصاحبه ای در آذر ٩۶ گفته بود: اقدامات جدی در خصوص ایجاد میدان دام و ساماندهی عرضه دام زنده در شهر درحال پیگیری می باشد.
"جواد صدیقی" با اعلام اینکه اخیراً موافقت نامه اصولی میدان دام از سوی جهاد کشاورزی استان صادر گردیده است ابراز امیدواری نمود که با احداث و راه اندازی میدان دام یکی از دغدغه های مدیریت شهری که همان پراکندگی محل عرضه دام در سطح شهر بوده است برطرف گردد.
مدیرعامل سابق سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری در ادامه وجود میدان متمرکز دام در هر شهری را لازم دانسته و افزود: با احداث این میدان گامی دیگر در جهت ساماندهی مشاغل و ارائه خدمات با کیفیت بهینه برای شهروندان برداشته شده و از بروز برخی مشکلات اساسی در شهر جلوگیری می گردد.
همچنین در شهریور ٩٩ مدیر عامل کنونی سازمان میادین شهرداری در مصاحبه ای با اشاره به ضرورت احداث و راه اندازی میدان دام گفته بود: این طرح با هدف ساماندهی چوبداران و عرضه کنندگان دام زنده و نیز جهت جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک دام و انسان با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد ‌شد.
لازم به ذکر است، در روز های اخیر گزارشی با تیتر پاس کاری میدان دام بین سازمان میادین و دامپزشکی از آژانس خبری تحلیلی نصر منتشر شده بود؛ اکنون واضح است که این پاس کاری از طرف شهرداری و سازمان میادین است، شهرداری وظیفه دارد هر چه زودتر مکانی را برای میدان دام ولو موقت ایجاد کند تا جلو فاجعه ذبح حيوانات در هر کنار و گوشه ای که معلوم نیست چندین مريضی با خود دارد، گرفته شود.

این گزارش تا حصول نتیجه قطعی و رضایت بخش ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/
سازمان میادین شهرداری از وظیفه خود بی خبر است / لزوم ایجاد میدان دام در تبریز محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار