رییس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی؛

واحدهای تولیدی تحت تملک بانک‌ها نباید تعطیل شود

1400/02/18 - 20:41 - کد خبر: 43497 نسخه چاپی

نصر: رییس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: واحدهای تولیدی که به علت مشکلات مالی به تملک بانک‌ها درآمده‌اند، نباید تعطیل شوند.

به گزارش نصر، موسی خلیل الهی، روز شنبه در نشست ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با اشاره به تملک برخی واحدهای مشکل‌دار توسط بانک‌ها، افزود: متاسفانه برخی واحدها در طول زمان به حال خود رها شده‌ و به عبارتی به آهن‌قراضه‌ ای تبدیل شده اند که نه برای مردم و نه برای بانک‌ها سودآوری دارد و باید روشی ارائه شود تا این واحدها از تولید بازنمانند.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد حتی یک واحد تولیدی تعطیل شود، اظهار داشت: بانک‌ها امانت‌دار دارایی مردم هستند بر همین اساس در کنار مطالبات بانک‌ها باید راهی برای این کار پیدا کرد تا هیچ واحدی تعطیل نشود.
رییس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهم بانک‌ها در تولید و اشتغال استان، گفت: در کنار حمایت از بانک‌ها برای وصول مطالبات به حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری مشروع مکلف هستیم چراکه اکثر واحدها با مشکلات مالی روبه‌رو هستند.
خلیل الهی، با تاکید بر اینکه منابع بانک‌ها باید در خود استان هزینه شود و جمع‌آوری منابع از استان و مصرف آن در خارج از استان کار درستی نیست، ادامه داد: مردم و صنعتگران سرمایه‌های خود را به بانک‌ها می‌سپارند و منابع بانک‌ها را تامین می‌کنند و این منابع باید صرف رونق تولید و اشتغال در این استان شود.
وی یادآوری کرد: متاسفانه گلایه‌ای که صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی دارند این است که بانک‌ها و موسسات خصوصی بخش عمده‌ اعتبارات خود را از استان خارج می‌کنند.
خلیل الهی، افزود: متاسفانه در توزیع تسهیلات بانکی انحرافی وجود دارد و تسهیلات جایی رفته که نباید می‌رفته است و باید در بحث اعتبارسنجی دقت شود به افرادی باید تسهیلات داده شود که واقعا تولیدکننده و کارآفرین هستند.
بانک ها زمینه استمرار فعالیت بدون وقفه واحد تولیدی تحت تملک خود را فراهم کنند
دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در این جلسه گفت: واحدهای تولیدی تحت تملک بانک ها نباید تعطیل شود و بانک‌ها باید باید قبل از تملک زمینه استمرار واحد تولیدی را بدون ایجاد وقفه در تولید و تعطیلی برنامه‌ریزی و فراهم کنند.
بابک محبوب علیلو، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال های اخیر در خصوص حمایت از تولید داخلی افزود: تحقق شعار سال و سیاست‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب جزو برنامه‌های اصلی قوه قضائیه است.
وی اظهار داشت: از سیاست‌های اصلی دستگاه قضایی در استان ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی تحت هر شرایطی بوده و با توجه به تاکیدات انجام شده نباید واحد صنعتی و تولیدی در استان تعطیل شود.
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز با بیان اینکه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از واحدهایی هستند که می‌توانند نقش پررنگی در راستای تحقق این موضوع ایفا کنند، گفت: هر چند بانک‌ها در سال‌های گذشته در راستای حمایت از تولید گام‌های مناسبی برداشته‌اند اما آنچنان‌که باید کافی نبوده و می‌توان از ظرفیت استان بیش‌ از پیش استفاده کرد.
علیلو، ادامه داد: از برنامه‌های اصلی ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان، شناسایی، پیگیری و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی است که در گذشته توسط بانک‌ها تملک شده و از روند تولید بازمانده و تعطیل شده‌ اند.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به رای وحدت رویه صادر شده از دیوان عالی کشور، یادآوری کرد: این رای در حکم قانون بوده و عدم توجه به آن در هر مرحله از اجرای کارها تخلف و تخطی از قانون تلقی شده و مستوجب تعقیب است.
علیلو، با بیان اینکه به‌ هیچ‌ وجه سود مازاد مصوب بانک مرکزی از سوی بانک‌ها قابل وصول نیست، افزود: اگر بانکی خارج از مصوبه بانک مرکزی اقدام به دریافت سود مازاد کند هرچند با توافق تسهیلات گیرنده باشد این سود تحت هیچ شرایطی مورد حمایت قانون قرار نخواهد گرفت.
انتهای پیام/
واحدهای تولیدی تحت تملک بانک‌ها نباید تعطیل شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار