استاندار اردبیل؛

منطقه آزاد تجاری مزیتی مهم برای توسعه اردبیل است

1400/02/18 - 15:10 - کد خبر: 43478 نسخه چاپی

نصر: استاندار اردبیل گفت:تصویب منطقه آزاد تجاری از جمله مزیت‌های مهم برای توسعه استان بود و استان اردبیل از ظرفیت‌های لازم برای ایجاد این منطقه برخوردار است.

به گزارش نصر، اکبر بهنامجو در گفت و گویی خبری سابقه درخواست ایجاد منطقه آزاد اردبیل را سال ۹۲ اعلام کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور در این سال به استان اردبیل یکی از درخواست‌های مردم از ایشان بحث ایجاد منطقه ازاد  بود که مورد موافقت قرار گرفت.
وی بیان کرد: استان اردبیل با  ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، تولید  پنج میلیون تن محصولات کشاورزی ، نیروی انسانی متعهد و  معتقد توجیه اقتصادی لازم برای ایجاد این منطقه را دارد.
استاندار اردبیل وجود ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان، معادن ، امکان ارتباط زمینی با روسیه و قفقاز و مزیت‌های طبیعی را از دیگر ظرفیت‌های استان برای توجیه  تصویب منطقه آزاد تجاری و اقتصادی بر شمرد.
بهنامجو اظهار کرد:  همه این توجیه‌های اقتصادی لازم بود تا از سال ۹۲  کارها شروع و از سوی مسوولان و نمایندگان وقت مجلس در استان پیگیری شود.
وی بیان کرد: این درخواست از سوی دولت  به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد تا مصوب شود و در مجلس چند سال منتظر تصویب بود تا اینکه  از سال ۹۶ به بعد هم پیگیری نمایندگان و مسئولان استان با همراهی آنان جدی تر شد و اکنون به نتیجه رسید.
بهنامجو افزود: در ابتدا ۲۰۹ هزار هکتار از  اراضی استان از شمال تا جنوب  برای منطقه آزاد شدن انتخاب شده بود که این مساحت بعد به ۴۱ هزار هکتار  و سپس به ۹۱ هزار هکتار رسید .
استاندار اردبیل افزود: بر اساس قانون مناطق آزاد تجاری ، این مناطق نباید جاده‌های بین شهری و روستایی را قطع کند و نباید از زمین‌های مردم  عبور کند ،  چون منطقه آزاد باید محصور و محدود شود تا قوانین خاص منطقه آزاد  و امکانات مورد نظر در آن مستقر شود.
وی به برگزاری نشست‌های خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها توانستیم این اراضی را  کم کنیم و در نهایت  از ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۰ هزار هکتار برسانیم تا  شرایط تصویب را داشته باشد.
بهنامجو اظهار کرد: با تلاش نمایندگان لایحه منطقه آزاد در مجلس  مصوب شد و به شورای نگهبان رفت که در شورای نگهبان ایراداتی گرفته شد و  به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و یکسال در مجمع بود .
وی ادامه داد:  کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان آمدند و ظرفیت استان را که در حال صنعتی شدن است از نزدیک مشاهده کردند.
او ادامه داد:جلسه‌ای هم  در این خصوص  در سالجاری با حضور کمیسیون اقتصادی و زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام  و مسوولان استان برگزار و دفاع های لازم انجام شد و در نهایت 
مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
استاندار اردبیل اظهار کرد:آنچه که در مجمع تشخیص تصویب شده این است که استان اردبیل دارای ظرفیت لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و اقتصادی است.
انتهای پیام/
منطقه آزاد تجاری مزیتی مهم برای توسعه اردبیل است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار