وزیر امور خارجه روسیه:

غرب همه اصول دموکراسی را زیر پا گذاشته است

1400/02/17 - 21:18 - کد خبر: 43420 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد کشورهای غربی با زیر پا گذاشتن موازین دموکراسی به دنبال تحمیل خواسته‌های خود به کشورهای دیگر هستند.

به گزارش نصر، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه تصریح کرد کشورهای غربی با زیر پا گذاشتن اصول دموکراسی به دنبال تحمیل تمامیت‌خواهی به کشورهای دیگر در مسائل جهانی هستند.
طبق گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف که جمعه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور داشت گفت کشورهای غربی به منظور تحمیل مواضع خود به دیگران، در حال تحمیل تمامیت‌خواهی به روابط میان کشورها هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: «سیاستمداران غربی بی‌پرده می‌گویند که هدف کلیدی سیاست جهانی مقابله با تلاش‌های روسیه و چین جهت تغییر دادن نظم قانون‌محور است.»
وی اضافه کرد: «چنین اظهاراتی بعد از نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن مطرح شده است. این چیزی غیر از دوگانه‌گویی نیست. غرب دیگر اهمیتی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست و اکنون اصرار دارد که همه‌ از قوانین آنها و نظم برآمده از این قوانین اطاعت کنند.»
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش، این اقدامات کشورهای غربی را «غیرقابل‌قبول» خواند و آن را در راستای تلاش برای تحمیل «تمامیت‌خواهی» به مسائل کشورهای دنیا توصیف کرد. 
لاوروف گفت: «ما فکر می‌کنیم چنین اقداماتی که با هدف تحمیل تمامیت‌خواهی به مسائل جهانی انجام می‌شوند غیرقابل قبولند اما این روش‌ها به طور گسترده توسط همکاران غربی ما- اول از همه ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر متحدانشان- مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها همه اصول دموکراسی و چندجانبه‌گرایی را زیر پا گذاشته و اصرار می‌کنند همه چیز به روش مد نظرشان انجام شود و دیگران را به تنبیه تهدید می‌کنند.»
وزیر امور خارجه روسیه هدف از تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی را «تنبیه کشورهای ناهمسو [با کشورهای غربی] یا حذف کشورهای رقیب» عنوان کرده و تأکید کرد کشورهای غربی علی‌رغم مخالفت دبیر کل سازمان ملل، تنها این تحریم‌ها را تشدید کرده‌اند.
لاوروف همچنین خاطرنشان کرد این تحریم‌ها در تلاش برخی از کشورهای برای مقابله با بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» اخلال ایجاد کرده است.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد کشورهای غربی درخواست‌های رسیه برای رایزنی درباره وضعیت دموکراسی در عرصه بین‌المللی را نادیده گرفته‌اند.  
وی گفت: «هنگام رایزنی با همتایان غربی‌مان، به محض اینکه پیشنهاد می‌دهیم علاوه بر بررسی وضعیت دموکراسی در برخی کشورها درباره وضعیت آن در عرصه بین‌الملل هم گفت‌وگو کنیم آنها علاقه‌شان به بحث در این باره را از دست می‌دهند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که کشورهای غربی گفت‌وگو در تریبون‌های جهانی را رد کرده و در تلاشند مسائل جهانی را در گروه‌های کوچک حل و فصل کنند.
او گفت: «تلاش‌هایی برای دور زدن سازمان ملل و تقویت طرح‌های دیگر که داعیه رهبری جهان را دارند، مثل ایده آلمان و فرانسه با موضوع ""ائتلاف برای چندجانبه‌گرایی" در جریان است.»
در ماههای اخیر روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا دچار تنش‌های جدی شده است. اتحادیه اروپا در یکی از جدیدترین اقدامات خود، تحریم‌هایی را علیه ۳۱ فرد و نهاد در چین، روسیه و میانمار به بهانه نقض حقوق بشر تحمیل کرد که از آن میان ۱۱ فرد و و ۴ نهاد مربوط به روسیه می‌شدند که در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند.
انتهای پیام/
غرب همه اصول دموکراسی را زیر پا گذاشته است خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار