خبر/

تسهیلات خرید سامانه ضدتگرگ به باغداران مرندی پرداخت می‌شود

1400/02/17 - 13:44 - کد خبر: 43404 نسخه چاپی

نصر: معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند از آمادگی پرداخت تسهیلات برای خرید سامانه ضد تگرگ به متقاضیان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، علی صیادی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: این تسهیلات با نرخ ۱۵ درصدی و از محل اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون پرداخت می‌شود.
وی با ابیان اینکه قیمت هر دستگاه حدود ۹۰ میلیون تومان است و هر دستگاه ۱۰۰ هکتار از باغات را تحت پوشش قرار می‌دهد گفت: در حال حاضر ۲ دستگاه در باغات شهرستان نصب شده است و کشاورزان می توانند با دریافت تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید این سامانه اقدام کنند.
صیادی ادامه داد: با توجه به وسعت پوشش هر دستگاه ضد تگرگ، باغدران و کشاورزان می‌توانند این دستگاه را به صورت گروهی و اشتراکی تهیه کنند.
وی با اشاره به خسارت سنگین سالانه سرمای بهاره و تگرگ به مزارع و باغات کشاورزان، بیان کرد: سامانه ضد بارش تگرگ این امکان را به وجود می‌آورد که قبل از بارش تگرگ و با پیش‌بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران، از خسارات احتمالی پیشگیری کنیم.
 صیادی با بیان اینکه سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری است به تشریح عملکرد این دستگاه پرداخت و گفت: سامانه ضد تگرگ با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا، در محفظه مخصوص به نام محفظه ی انفجار در پائین دستگاه، انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام سالیتون است ایجاد می کند و با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک‌های پی در پی و با ایجاد ارتعاشات صوتی و حرارتی، سلول‌های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران و یا ذرات ریز برف تبدیل می‌کند.
انتهای پیام/
تسهیلات خرید سامانه ضدتگرگ به باغداران مرندی پرداخت می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار