خبر/

اردبیل به جمع استان‌های دارای مناطق آزاد کشور پیوست

1400/02/16 - 11:00 - کد خبر: 43351 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل اعلام کرد: ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل که در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان رد شده بود، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید رسید.

به گزارش نصر، صدیف بدری روز چهارشنبه به خبرنگار گفت: مصوبه مجلس دهم در خصوص ایجاد مناطق آزاد در کشور که شامل منطقه آزاد اردبیل نیز می‌شود، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید رسید.
لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری صنعتی، اصلاح محدوده ۲ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی پس از چندین بار رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان، تبدیل به لایحه اختلافی شده و در ۳۱ اردیبهشت ماه پارسال با امضای رییس مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم افزود: این لایحه طی ماه‌های گذشته در کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص نظام بررسی شده و برای تصمیم گیری نهایی به جلسه امروز ارجاع شد که با تایید مصوبه مجلس، قابلیت اجرایی پیدا کرد.
وی اظهار کرد: تصویب نهایی این لایحه مطالبه اصلی مردم استان بود و همه مسئولان استان در هر رده‌ای برای تصویب نهایی آن تلاش کردند.
بدری بیان کرد: زیر ساخت‌های لازم برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری در استان فراهم شده و امید است راه‌اندازی آن در سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه منجر شود.
بدری با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری توان صادرات محصولات کشاورزی به میزان سه میلون تن در استان اردبیل افزایش خواهد یافت، افزود: منطقه آزاد تجاری، صنعتی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان اردبیل بوده و با ایجاد آن شاهد توسعه همه‌ جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود.
وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری، صنعتی برای استان ‌های مرزی و کمتر توسعه‌ یافته به عنوان یک محرک قوی رشد و توسعه است و امیدواریم با اجرایی شدن آن شاهد پیشرفت استان اردبیل باشیم.
بدری با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی افزود: بهره‌گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص در منطقه آزاد و عدم نیاز به صدور روادید (ویزا) برای ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی مجاز منطقه از مزایای مناطق آزاد محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: همچنین برخورداری از انواع معافیت‌های مالیاتی، امکان ورود ماشین‌آلات و قطعات و مواد اولیه برای صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی از دیگر مزایای چشمگیر ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل است.
استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان است.
انتهای پیام/
اردبیل به جمع استان‌های دارای مناطق آزاد کشور پیوست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار