خبر/

ایجاد گذر فرهنگی با رویکرد رونق گردشگری در محدوده های تاریخی تبریز

1398/07/24 - 14:44 - کد خبر: 4334 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ایجاد گذر فرهنگی در محدوده های تاریخی در تبریز برای گسترش فعالیت­های عمومی فرهنگی و رونق گردشگری خبر داد.

به گزارش نصر، "مرتضی آبدار" با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی حوزه مدیریت شهری خصوصاً در محدوده های تاریخی تعریف گذرهای فرهنگی است، گفت: محدوده های تاریخی شهر و مسیرهای مشخص داخل بافت که اماکن شاخص را به یکدیگر متصل می”کردند، دارای هویت تاریخی هستند و عمدتاً اتفاقات و رویدادهای تاثیرگذار در آنها رخ داده است، از همین رو هم به عنوان "مکان رویداد" دارای اهمیت هستند، هم می توانند مکان برگزاری رویدادهای فرهنگی باشند.

 آبدار افزود: تبریز به عنوان شهری با هویت تاریخی چند هزار ساله، غنی از چنین معابر و گذرهای تاریخی است که می توان با برنامه ریزی در زمینه کالبدی و نرم افزاری از ظرفیت آنها برای بیان مفاهیم فرهنگی و هنری و در کنار آن برای رونق و توسعه گردشگری پایدار در محدوده­های تاریخی بهره جست.

او با بیان اینکه خیابان تربیت و راسته های اصلی بازار به عنوان نمونه هایی از معابری هستند که ظرفیت تبدیل شدن به گذر فرهنگ و هنر را دارند، ادامه داد: این مسیر ها در طول تاریخ به عنوان مرکز تجارت، همواره پویا بوده­اند، اما این ظرفیت را دارند که با اعمال برخی تغییرات تبدیل به مکان­هایی برای تجربیات جدید فرهنگی و هنری برای گردشگران شوند.

آبدار اظهار داشت: گذرهای فرهنگ و هنر که شامل خانه­های تاریخی، موزه ها، گالری ها، فروشگاه­های صنایع دستی و ... خواهد بود، در واقع محل­هایی هستند برای مجموعه­ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری، از جمله هنر خیابانی، تئاتر، هنرهای آئینی و ... که مدت زمان ایستایی گردشگر، به تبع آن ارتقای رضایت ایشان، ایجاد اشتغال و درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: با هدف هماهنگی و هم­افزایی در راستای ایجاد گذرهای فرهنگی، تفاهم”نامه همکاری مشترکی نیز فی مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر تبریز به امضا رسیده است و در گام اول پیاده گذر ارک، در جوار ارک شکوهمند و تاریخی تبریز به عنوان محل مورد توافق این نهادها برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد.

آبدار در خاتمه گفت: به همت شهرداری تبریز، طرح شهر امن نیز در محدوده بافت تاریخی اجرا خواهد شد، که از ملزومات آن می توان به مکلف شدن کلیه نهادها و دستگاه های مرتبط با بافت تاریخی به صیانت و تلاش در راستای احیا بافت تاریخی، همچنین فضاسازی، مناسب و آرام سازی ترافیک در این محدوده ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

ایجاد گذر فرهنگی با رویکرد رونق گردشگری در محدوده های تاریخی تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار