برگزاری شصت و یکمین نشست تخصصی کانون معماران و شهرسازان /

پوسته معماری شهر تبریز، زیر ذره بین معماران و شهرسازان

1398/07/23 - 17:06 - کد خبر: 4292 نسخه چاپی

نصر: سلسله نشست های تخصصی کانون معماران و شهرسازان خود تلاش می‌کند ضمن ایجاد گفتگو میان کارشناسان، مسئولین و صاحب‌نظران حول مسائل حوزه معماری و شهرسازی شهر تبریز، از طریق رسانه و برگزاری رویدادهای مداوم با زبان عمومی‌تری ارتباط موثری با مردم ایجاد کند.

به گزارش نصر، شصت و یکمین نشست از این سلسله نشست ها، با عنوان "اگزمای شهری" که با هدف واکاوی پوسته”های معماری ایران در نیم قرن اخیر با همکاری معاونت شهرسازی،معماری شهرداری تبریز، معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان ”شرقی و معاونت فرهنگی حوزه هنری آذربایجان” شرقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی، رضا دهقان، مدیر عامل کانون معماران و شهرسازان با تاکید بر اهمیت و لزوم جایگزینی حکم روایی شهری با سیستم مدیریت شهری کنونی برای دستیابی به شهر پایدار به نقش سازمان”های مردم نهاد در ایجاد و تعامل و ارتباط درست میان حلقه”های تاثیرگذار شهری همچون مردم، جامعه معماری، طراحان شهری، و نهادهای دولتی اشاره کرد.

 

وی افزود: پنل گفتگوی این نشست با حضور دکتر شهاب آدم نوهسی معمار و عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ، محمود ارحمی مشاور معماری، فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهرتبریز و محمد عزتی  معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز و با حضور جامعه معماری، مسئولین شهری و مخاطبان دانشگاهی برگزار می شود.

در ادامه نشست، مهدی سلطانی، معمار و عضو هیئت علمی دانشگاه بناب به عنوان دبیر نشست به طرح دلایل انتخاب چنین موضوعی برای این نشست پرداخت و افزود: با وجود اینکه برخی معتقدند "نما" بخشی از معماری و ساختمان است و پرداختن به آن به عنوان موضوعی مستقل چندان درست نمی”نماید.

وی ادامه داد: "نما" امروزه به بحث مهمی در محافل معماری و شهرسازی تبدیل شده”است و همچنان چون وجهی از کلیت معماری است ، می توان بدان پرداخت، اهمیت مضاعف "نما" ، که صورت معماری و مدخل فهم آن است به سبب ارتباط مستقیم آن با شهر و جامعه گسترده مخاطب آن است.

این گزارش می افزاید، محمود ارحمی، مهندس مشاور معماری نیز در این نشست با اشاره به  نقش معمار و طراح در نُمای شهری ، گفت: واژه "نُما" جدا از معماری نیست و نمی”شود فقط به بخشی از معماری توجه کرد و این موضوع کلی شمول است، معماری فرایندمحکمی در بین عوامل اجتماعی و فرهنگی به شمار می”رود بنابراین معمار به پدیده”های مختلفی روبه”رو است و باید پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: معماری نسبت به یک بازده زمانی تعریف می شود که در زمان خود تحمیل شده است، بناهایی که انسان به طبیعت هدیه می”کند، فضای داخلی ساختمان نیز جزو معماری محسوب می”شود بنابراین یک بنای درست بر تمامی رفتار اطرافیان تاثیرگذار خواهد بود.  

وی افزود: تعهد اخلاقی معمار نیز باید در این میان مورد توجه قرار گیرد، اینکه این معیار در جایگاهی قرار دارد که بتواند یک بنایی را خلق کند، اخلاق حرفه”ای است.

وی با اشاره به اینکه  تبریز از پیشینه بسیار محکمی در معماری برخوردار است، اظهار داشت: به هر شهری که سفر می”کنیم تصویری از ساختمان”های آن در ذهن ها باقی می”ماند در جوامع غربی، ساختمان”های جدید همان کار کرد نُماهای قدیمی را دارا هستند ولی این ششرایط در ایران به شکل دیگری است، ساختمان”های  قدیمی نسبت به نُماهای جدید وزنه بهتری دارند.

 

 

این گزارش حاکی است، شهاب آدم نوسی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معتقد است: نُمای ساختمای هیچ”وقت نمی تواند به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد , مسائل اقتصادی تاثیر مستقیمی بر سازه”های شهری دارد بنابراین سرمایه”گذاری مهمترین نقش را در بدنه ساختمان دارد.

وی افزود:معماری فرهنگ منجمد در یک دوره تاریخی و مربوط به یک محدوده زمانی مشخص است.

در ادامه نشست، فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با اشاره به اینکه تشکل”هایی مانند کانون معماران باید در زمینه شهرسازی کمک حال شهرداری باشند ، گفت: متاسفانه در کنترل ساخت و ساز غیر مجاز نتوانستیم موثر واقع شویم، با چه مکانیزمی بر ساخت و ساز غیرمجاز در شهر باید نظارت کرد ، 80 درصد ساخت و سازها در شهر غیرمجاز هستند حال چگونه به یک شهرتاب”آور تبدیل شویم.

وی ادامه داد: الزاماتی در برنامه ریزی و طراحی شهری وجود دارد که برای تحقق آنان باید تغییر رویکرد دهیم. برقراری عدالت اجتماعی و جلوگیری از نابرابری شهری مستلزم تغییر رویکرد است.

این گزارش می افزاید،محمد عزتی، معاون شهرسازی شهرداری تبریز با بیان اینکه کانون به عنوان نهادی مردمی می”تواند با ایجاد بستر اتحاد جامعه معماری، به عنوان حلقه ارتباطی دانشگاه و نهادهای دولتی ایفای نقش کند، گفت: شهرداری تبریز آمادگی همکاری و همراهی در جهت ایجاد اتاق فکری برای هم”اندیشی و مشارکت جامعه معماری و عموم مردم در رابطه با تصمیمات تاثیرگذار شهری را اعلام می”کند.

وی افزود:  تا بافت شهری درست نشود نمی”توان از نُمای زیبا و معماری  سخن گفت، مهندسی عمران، به جای معمار در هیئت چهارنفره امضا می”زند، قبلا بدین گونه بود که بعد از اتمام  ساختمان، شهرداری از سازنده تعهد می”گرفت که نُمای ساختمان را نیز انجام بدهد ولی با گذشت زمان این شیوه منسوخ شد و در حال حاضر شهرداری به ساختمان بدون نُما، پایان کار نمی”دهد. نمای ساختمان بیشتر از سازه برای مسئولان مهم است، چراکه نمای ساختمان شخصیت شهر را شکل می”دهد.

این گزارش حاکی است،مهدی سلطانی در پایان نشست ضمن ابراز امیدواری برای شکل گیری گفتگو هایی اثر گذار، گفت کانون در پی تعریف و اجرای یک طرح گسترده و در سطح ملی است تا بتواند در چارچوب یک مسابقه ، پیشنها دنامه هایی را از معماران در سطوح مختلف پذیرفته و آنها را با بهره گیری از استادان برجسته معماری داوری کرده و نتایج را در اختیار نهادهای قانون گذار و جامعه  حرفه ای و همچنین عموم مردم قرار دهد.

انتهای پیام/

پوسته معماری شهر تبریز، زیر ذره بین معماران و شهرسازان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار