کاهش هشت برابری آمار واحدهای تولیدی بحرانی در آذربایجان‌شرقی

1400/02/13 - 16:13 - کد خبر: 42226 نسخه چاپی

نصر: فضای کسب و کار آذربایجان‌شرقی در هشت سال اخیر با کاهش شمار تعدادهای واحدهای تولیدی بحرانی از ۸۰ مورد به حدود ۱۰ مورد، چشم‌انداز روشنی را تجربه کرده که تداوم آن نیازمند اتخاذ تدابیر کاربردی برای صیانت از فرصت های شغلی موجود در تنگنای ناشی از تشدید تحریم هاست.

به گزارش نصر، هر چند واقعیت بروز مشکلات ناخواسته در واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی، به ویژه در مقاطع زمانی تشدید تحریم ها و به تبع آن دشواری مضاعف نقل و انتقالات پولی تولیدکنندگان و صنعتگران با شرکای خارجی شان، قابل کتمان نیست، اما در سایه همدلی و هم افزایی مدیریت ارشد استان با دیگر نهادها، به ویژه تشکیلات قضایی، شمار واحدهای کارگری بحرانی این خطه در هشت سال اخیر کاهش حدود هشت برابری را شاهد بوده است.
مدیریت همدلانه مسایل کارگری آذربایجان شرقی در سال های گذشته، باعث شده که جامعه کارگری استان با حداقل مشکلات، به خصوص در موضوع دریافت حقوق دستمزد، مواجه شود؛ البته این گفته بدان معنا نیست که در آذربایجان شرقی هیچ واحد تولیدی یا صنعتی مشکل دار وجود ندارد. 
در تبیین پایداری اشتغال و حیات واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی، به رغم کاهش ناخواسته ظرفیت تولید، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بنا بر اعلام مقام های ارشد استانی، در ۱۴ ماه سپری شده از شیوع کرونا و تبعات اقتصادی زیان بار آن، فعالان اقتصادی این خطه با تمام توان از نیروی کار خود به عنوان سرمایه انسانی حمایت کرده اند و هیچ واحدی به این دلیل تعطیل نشده است. 
بررسی فضای کسب و کار آذربایجان شرقی در سال های اخیر همچنین نشانگر این واقعیت است که در این مدت با هم افزایی و همدلی مدیریت ارشد استان با تشکیلات قضایی، حدود ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی ورشکسته یا تعطیل شده به چرخه تولید بازگشته و بیش از سه هزار نفر از این محل به سر کار خود بازگشته اند. 
برآیند این اقدامات باعث شده است که آمار اشتغالزایی در آذربایجان شرقی، بر مبنای آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی، نه تنها کاهش نیابد، بلکه ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید نیز در سال ۱۳۹۹ در این استان ایجاد شود. 
البته ذکر این آمار دلیلی بر قرار داشتن فضای کسب و کار آذربایجان شرقی و جامعه کارگری آن در شرایط مطلوب نیست، بلکه هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی است، اما تلاش های انجام گرفته برای صیانت از واحدهای تولیدی فعال و بازگرداندن واحدهای ورشکسته به چرخه تولید در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز قابل کتمان نیست. 
یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر از مردم آذربایجان شرقی شاغل هستند
بررسی امار و اطلاعات منتشر شده از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نشان می دهد که نرخ بیکاری در این استان حدود ۱۱ درصد بوده و یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر از جمعیت چهار میلیون نفری آن را شاغلان تشکیل می دهند.
بر اساس این آمار، حدود ۱۴۵ هزار نفری از جمعیت آذربایجان شرقی بیکار هستند، ضمن اینکه نرخ بیکاری در میان جوانان استان به حدود ۲۸ درصد می رسد؛  همچنین جمعیت فعال دانش آموخته و یا در حال تحصیل استان برابر ۲۶۵ هزار و ۹۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۷۹ نفر، بیکار بوده و نرخ بیکاری  این قشر  ۱۸.۷ درصد است.
بنا بر اطلاعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، سهم بخش خدمات در اقتصاد استان ۴۰.۸ درصد، بخش صنعت ۳۹.۴ درصد و بخش کشاورزی ۱۹.۷ درصد است.
آذربایجان شرقی دارای ۳۶ شهرک صنعتی، ۱۷ ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است و با داشتن ۴۸ هزار و ۵۰۰ هزار کارگاه فعال و کددار تامین اجتماعی و کارخانه‌های مادر شامل پالایشگاه، پتروشیمی و تراکتورسازی، قطب شکلات کشور، مجتمع های صنعتی، کشاورزی و واحدهای فولادی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است؛ در این خطه همچنین ۲۵ هزار و ۷۵۹ واحد فعال صنعتی و ۲۶۸ معادن در حال بهره برداری وجود دارد.
در زمان حاضر پنج هزار تعاونی در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۲۹۲ مورد آن فعال بوده و حدود ۳ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در آن‌ها عضو هستند که بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و برای بیش از ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است؛ میزان سرمایه‌گذاری اولیه این تعاونی‌ها به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
در هشت سال اخیر به بیش از ۷۰ واحد مشکل دار با بیش از ۱۵ هزار  کارگر  در آذربایجان شرقی تسهیلات لازم برای خروج از رکود ارایه شده است.

۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشت
استاندار آذربایجان شرقی  با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای حفظ تولید به رغم فشارهای ناشی از تحریم و ضیق مالی دولت گفت: در سال های اخیر ۱۰۰ واحد تولیدی راکد و غیرفعال آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند.
محمدرضا پورمحمدی افزود: با اینکه شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم و مشکلات تحریمی نیز واحدهای صنعتی و تولیدی را با چالش‌هایی مواجه کرده است ولی طی دو سال گذشته هیچ واحد تولیدی استان تعطیل نشده است.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا هیچ نیرویی در واحدهای تولیدی استان تعدیل نشده است، گفت: آذربایجان شرقی از نظر طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی در رتبه دوم و سوم کشور قرار دارد.
پورمحمدی به رونق صادرات غیرنفتی از این استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی بالایی دارد، گفت: در سال‌های گذشته صادرات غیرنفتی این استان ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی از تولید ۳۵ درصد قطعات خودرو کشور در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی، یکی از مهمترین استان‌های کشور به لحاظ قابلیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات است.
استاندار آذربایجان شرقی به وجود واحدهای صنعتی مختلف در این استان اشاره داشت و افزود: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی عمده در این استان فعال است.
پورمحمدی آذربایجان شرقی را قطب شیرینی و شکلات کشور اعلام کرد و گفت: تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات ایران نامگذاری شده و محصولات آن به ۸۰ کشور صادرات انجام می‌گیرد.

امام جمعه تبریز: رعایت حقوق کارگران یکی از مسایل مهم جامعه است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز نیز پایداری و تحرک واحدهای تولیدی را مرهون تلاش‌های کارگران دانست و گفت: رعایت حقوق کارگران یکی از مسایل مهم جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی آل هاشم اظهار کرد: نقش کارگران و جوانان در عرصه‌های مختلف و حفاظت از کیان نظام اسلامی درعرصه‌های کار و تلاش علمی، ورزشی و هسته‌ای بی بدیل است.
وی توجه به رعایت حقوق کارگران را یکی از مسایل مهم و ضروری جامعه دانست و گفت: مسئله حقوق یکی از موضوعات مهم در تامین زیر ساخت‌های نظام اجتماعی است و باید اصول و قواعد آن همواره مورد توجه جدی قرار گیرد.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: دین اسلام به دلیل اینکه یک نظام و برنامه الهی در زندگی انسان تنظیم کرده است، اهمیت فراوانی به حل مشکلات کارگر و ارزش فراوانی برای کار قائل شده است.
وی با اشاره به اهمیت ارتبا ط بین کارگر و کارفرما گفت: کارگر و کارفرما دو عضو یک جامعه و شریک در روند تولید به حساب می‌آیند و ارتباط بین این دو بر اصل برادری و تعاون استوار است.
 
افزایش ۱۰ هزار نفری اشتغال در آذربایجان‌شرقی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تلاش و هم افزایی همه نهادهای مسوول برای صیانت از جامعه کارگری و فرصت های شغلی آنان اعلام کرد: با تلاش های انجام گرفته میزان اشتغال در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.
حسین فتحی با اشاره به عملکرد مثبت مجموعه ادارات استان در حمایت از بخش تولید افزود: با همکاری و همراهی مجموعه ادارات تعداد مستمر بگیران بیمه بیکاری نیز به میزان ۲ هزار نفر کاهش یافته است.
فتحی با تشریح ابعاد مختلف بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو، خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال باید با وحدت و همدلی و هم افزایی شورای هماهنگی، نیازها و انتظارات جامعه هدف احصا و برنامه ریزی لازم برای پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در قوانین و مقررات در حوزه عملکرد به عمل آید.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی یکی از مولفه‌های پشتیبانی از تولید را صیانت از سرمایه‌های انسانی و رشد فضای امید برای نخبگان صنعتی و تولیدی دانست.
فتحی افزود: با همت و تلاش جمعی کارگران و کارفرمایان و با وجود محدودیت‌ها کمترین میزان تعدیل نیروی کار و بیشترین میزان اشتغال را در سال ۹۹ در استان داشتیم.

وجود بیش از ۶۹۷ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، مجموع بیمه شدگان این نهاد را در استان ۶۹۷ هزار و ۲۰۴ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد، ۳۹۱ هزار نفر بیمه شده اجباری، ۵۷ هزار و ۵۸۶ نفر بیمه رانندگان، ۴۴ هزار و ۹۵۳ نفر بیمه قالیباف و مابقی بیمه‌شدگان اختیاری هستند.
جعفر سمساری با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، تعداد بیکاران استان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن رشد چندانی نداشته است، افزود: هم اکنون ۱۱ هزار نفر در استان مقرری بیکاری دریافت می‌کنند.
وی مجموع مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی آذربایجان شرقی را ۱۹۲ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته ۸ درصد رشد بازنشستگی داشتیم، در حالی که رشد بیمه‌شدگان استان فقط ۲ درصد بوده است.
وی به اجرای طرح‌های دولت الکترونیک در تامین اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، ۹۵ درصد از ۵۰ هزار کارگاه فعال استان لیست‌های ماهانه بیمه خود را به صورت غیرحضوری ارسال کرده اند و طرح تبدیل ️یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده کاغذی تامین اجتماعی استان به پرونده الکترونیکی نیز در حال انجام است.
سمساری با بیان اینکه پارسال ۴۲ میلیارد تومان بخشودگی جرایم توسط تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به ثبت رسید، ابراز امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی قانون بخشودگی جرایم در جهت حمایت از کارگاه‌ها بار دیگر برقرار شود.
انتهای پیام/
کاهش هشت برابری آمار واحدهای تولیدی بحرانی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار