فرماندار اردبیل؛

بحران آب در کمین اردبیلی‌هاست

1400/02/13 - 12:01 - کد خبر: 42199 نسخه چاپی

نصر: فرماندار اردبیل گفت: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته و احتمال بحران کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در این شهرستان بیشتر شده است.

به گزارش نصر، مسعود امامی یگانه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود:کاهش بارندگی‌ها  منجر به کاهش ذخایر سدها شده و در صورت نبود مدیریت صحیح مصرف آب با مشکل کمبود آب در این شهرستان مواجه خواهیم شد.
وی خواستار استفاده بهینه آب توسط شهروندان شد و گفت:شهروندان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و از هدررفت آب جلوگیری کنند.
فرماندار اردبیل با بیان اینکه خشکسالی بخش کشاورزی را تهدید می‌کند افزود:کشاورزان ضمن استفاده بهینه از آب در اراضی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا در صورت احتمال خشکسالی  بخشی از خسارت ها از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.
 امامی یگانه کیفیت آب آشامیدنی اردبیل را یادآور شد و گفت:کیفیت آب اردبیل به صورت شبانه روزی کنترل می‌شود و هم اکنون آب مورد استفاده شهروندان بهداشتی و سالم است.
وی ادامه داد: کیفیت آب اردبیل با استفاده از سیستم‌های خودکار و پیشرفته 24ساعته کنترل می‌شود و شبکه آب این شهر دارای یکی از تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کشور است.
امامی یگانه با اشاره به چرخه طولانی تصفیه و تامین آب برای شهروندان و هزینه بالای تامین آن برای دولت بیان کرد: : تنها 15 درصد از هزینه آب آشامیدنی از مردم دریافت می شود و ضروری است با فرهنگ‌سازی و آموزش از هدررفت آب سالم جلوگیری کرد.
فرماندار اردبیل با بیان اینکه  اجرای طرح‌های آبیاری مدرن علاوه بر تغییر شیوه کشت و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی  زمینه مصرف بهینه آب در روستاهای اردبیل را فراهم می‌کند افزود: تامین آب سالم و پایدار اردبیل در دستور کار است که با جذب اعتبارات لازم این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.
وی از اختصاص هفت میلیارد ریال اعتبار برای آب شرب روستایی در شهرستان اردبیل خبر داد و افزود: هفت میلیارد ریال برای آب آشامیدنی روستاها  و ۱۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی پروژه‌های عمرانی روستاهای اردبیل اختصاص یافته است.
امامی یگانه از لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بکارگیری نیروهای جوان تحصیل کرده ، مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و استفاده از آب و خاک برای رونق بخش کشاورزی منطقه خبر داد و گفت:در حوزه شهرستان اردبیل ۸۹۹ هکتار آبیاری تحت فشار قبل از سال ۹۸ اجرا شده بود که از سال گذشته تاکنون هم هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و بیش از ۲۰ هزار هکتار در دست مطالعه و یا در وضعیت تشکیل پرونده برای معرفی به بانک قرار دارد.
بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ  اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد.
انتهای پیام/
بحران آب در کمین اردبیلی‌هاست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار