انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی/

اولویت جان مردم و سلامت مجریان انتخابات

1400/02/11 - 14:44 - کد خبر: 42096 نسخه چاپی

نصر: همزمان با تلاش‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی جهت رسیدن به نامزد واحد، برگزارکنندگان نیز برای جلوگیری از تجمع در حوزه‌های رای‌گیری و حفظ سلامت مردم و مجریان انتخابات در شرایط اپیدمی، تمهیداتی را اندیشیده‌اند.

به گزارش نصر، روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تحرکات انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.
این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

اعلام نهادهای مسوول در ارتباط با انتخابات
*رییس ستاد انتخابات کشور: برای کاهش تجمع، حدود ۷ الی ۸ هزار افزایش صندوق رأی پیش‌بینی کرده‌ایم
«جمال عرف» معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اصحاب رسانه با تبیین این موضوع که وزارت کشور حفظ جان مردم و سلامت مجریان انتخابات را مهم ترین اولویت خود قرار داده است، گفت: حدود ۷ الی ۸ هزار افزایش صندوق رأی در ۲۸ خرداد ماه برای کاهش تجمع حوزه های شلوغ پیش بینی کردیم.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که برگزاری انتخابات الکترونیک از جمله راهکارهایی است که می تواند به حفظ سلامت شهروندان و کاهش معطلی در محل رأی گیری کمک اساسی کند، گفت: در این دور از انتخابات در بیش از ۳۰ شهر و مرکز استان کشور انتخابات  شوراها به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود و در شهر تهران هم رویکرد وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیک است و در این عرصه هنوز هیأت نظارت مرکزی انتخابات موافقت خود را اعلام نکرده است.

* رییس کمیسیون شوراهای مجلس: ۱۷۱ نماینده از شورای نگهبان برای ابلاغ قانون انتخابات نامه درخواست نوشتند
«محمدصالح جوکار» رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه در قانون فعلی محدودیت سنی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، از درخواست ۱۷۱ نماینده مجلس از شورای نگهبان برای ابلاغ مصوبه مجلس درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. این نمایندگان در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی درخواست کردند که با توجه به اینکه بیش از دو سوم اعضای شورای نگهبان به لحاظ کارشناسی نظر هیات عالی نظارت مجمع را مغایر نظرات اعلامی شورای نگهبان شناختند، قانون مصوب مجلس که به تایید آن شورا رسیده را جهت ابلاغ به مجلس شورای اسلامی ارجاع فرمایند.

*رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی فارس: انگیزه‌های غیر نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها جایگاهی ندارد
«روح‌الله نجابت» رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی فارس در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه تمام مراحل بررسی شکایت‌ها و اعتراضات با وسواس و دقت نظر انجام خواهد شد، گفت: بر خود حرام می‌دانیم که در موضوع بررسی صلاحیت‌ها با نگاه غیر حرفه‌ای و انگیزه‌های غیرنظارتی ورود کنیم.
به گفته نجابت،  روند بررسی صلاحیت‌ها بدون نگاه به دسته، گروه و عقبه سیاسی افراد مورد بررسی قرار گرفتند و هیچ داوطلبی به دلیل گرایش سیاسی رد یا تایید صلاحیت نشده است. با رویکرد  فرمانداران و دقت نظر آنها به سلامت روند برگزاری انتخابات بسیار امیدوار هستیم و مطمئنا با این جهت گیری شاهد برگزاری بهترین و سالمترین انتخابات خواهیم بود.
از احزاب و  تشکل‌های اصولگرا چه خبر؟

*معاون امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: بیش از ۲۵۳ هزار نفر در مجامع عمومی نیروهای انقلاب ثبت نام کردند
«نورالدین قدیمی» معاون امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد: بیش از ۲۵۳ هزار نفر در مجامع عمومی نیروهای انقلاب ثبت نام کرده اند که یک سوم از ثبت نام کنندگان بانوان و بیش از هفتاد درصد، جوانان هستند.
وی با اشاره به اینکه شهر تهران با ثبت نام بیش از ۵۲ هزار نفر در مجامع عمومی رکورد شکنی کرد، اظهار کرد: البته ثبت نام ها ادامه دارد و کلیه ثبت نام کنندگان نیز در مجمع عمومی در کانون های قشری - تخصصی ۳۹ گانه در سطح شهرستانها سازماندهی می‌شوند.
قدیمی گفت: اعضای شوراهای ائتلاف و مجامع منتخب شهرستان ها طی چند روز آینده نمایندگان خود را جهت حضور در مجمع ملی ۳ هزار نفره شورای ائتلاف نیروهای معرفی خواهند کرد که جزئیات آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

*دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی: ۳۱۳ نامزد برای انتخابات شورای شهر تهران برای انتخاب به مردم معرفی شدند
«وهاب عزیزی» در مصاحبه با ایرنا درباره لیست جبهه جهادگران ایران اسلامی برای انتخابات شورای شهر تهران، گفت: در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ یک فراخوان عمومی از نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران انجام گرفت که قریب به ۶۰۰ رزومه و درخواست حضور در لیست جهادگران واصل شد. پس از بررسی‌های اولیه تعداد ۳۱۳ نامزد برای معرفی به مردم انتخاب شدند. هدف از انتشار این لیست گرم کردن تنور انتخابات و ایجاد شور در مردم بویژه فعالان سیاسی اجتماعی کشور است. فهرست نهایی با رای شهروندان انتخاب می‌شود.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب
*سخنگوی حزب ندای ایرانیان: کاندیداهای اختصاصی ما ظریف و خرازی هستند

«شهاب طباطبایی»، سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: کاندیداهای اختصاصی ما همچنان که قبلا اعلام کردیم آقایان محمد جواد ظریف و صادق خرازی هستند. البته کاندیداهای مرحله اول مورد نظر حزب را شنبه به جبهه معرفی می‌کنیم و پس از آن برنامه کامل و عملیاتی ندا را هم در هفته آینده ارایه خواهیم کرد.
او ادامه داد: رایزنی‌هایی نیز برای معرفی کاندیداهای جوان‌تر داریم. در نهایت مانند دیگر اعضا جبهه اصلاحات ایران برای رسیدن به کاندیدای اجماعی و البته به منظور شرکت در انتخابات تلاش می‌کنیم. ضمن آنکه استفاده از ظرفیت جبهه عقلای کشور را بدون در نظر گرفتن گرایش و جناح در نظر داریم.
طباطبایی افزود: در حوزه انتخابات شورای شهر هم فهرست کاندیداهای حزب را آماده کرده ایم.  در حال رایزنی با باقی گروه های اصلاح طلب و نسل دومی های اصلاح طلب برای تهیه لیست جوان و کارآمد در انتخابات شوراها هستیم. متاسفانه تا این لحظه خبرهای خوبی از تایید صلاحیت‌ها نمی‌رسد. صحبت‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم با رد صلاحیت در انتخابات شوراها، به فضای سرد و ناامیدی دامن زده نشود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: هفته آینده تحولات چشمگیر و اتفاقات جدیدی در انتظار صحنه انتخابات کشور خواهد بود. به نظرم بهترین گزینه کسی است که در نهایت مردم انتخاب می‌کنند به شرط آنکه بتوانیم قانعشان کنیم؛ هنوز انتخابات یگانه راه اصلاح امور است.

*دبیرکل حزب اسلامی کار: خنده‌دار است که اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات بدانند
«حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار در مصاحبه‌ای گفت: اینکه اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات می دانند، خنده دار است در مسابقه بدون رقیب جدی برنده شدن خیلی افتخار آفرین نیست و پیروزی تلقی نمی شود. جایی که همه رقبا را زمین گیر کنند و با مقررات و ضوابطی که خودشان وضع کرده اند رقبا را از صحنه خارج کنند بعد هم بیایند به تنهایی در میدان تاخت و تاز کنند و بگویند که ما برنده شدیم این برنده شدن نیست. من به چهره کسانی که می خواهند قیافه پیروزی به خود بگیرند می خندم.
کمالی در خصوص شرایط پیش روی اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان از حدود ۶ ماه پیش تصمیم قاطع خود را گرفته اند که در انتخابات شرکت موثر و فعال و نقش آفرینی سیاسی اجتماعی داشته باشند و بتوانند در این صحنه حضور پیدا کنند و به جمعیت خاموش و بی تفاوت اضافه نشوند و در حقیقت یک نقش موثر و سازنده ای را ایفا کنند. اینکه کسانی که برگزار کننده انتخابات هستند احساس کنند که به چنین نقشی جامعه و حاکمیت نیازمند است و اصلاح طلبان می توانند چنین نقشی را عهده دار شوند تعیین کننده برنامه های بعدی انتخاباتی اصلاح طلبان است.
انتهای پیام/
 اولویت جان مردم و سلامت مجریان انتخابات خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار