رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

چرخش ریالی بازار دارو به نفع تولید داخل / رشد ۲۱۳ درصدی تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی

1400/02/11 - 11:41 - کد خبر: 42070 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در بازار ریالی، به نفع تولید داخل قدم‌های بلندی را برداشتیم، گفت: در حوزه ریالی دارو و مواد تحت کنترل ۸۲ درصد بازارمان به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته است و محصولات وارداتی‌مان ۲۶ درصد کاهش یافته است. تجهیزات و ملزومات پزشکی ۲۱۳ درصد تولید داخلی رشد داشته و واردات‌مان در این حوزه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است که البته از نظر بحث شرایط خاص کرونا این افزایش‌ها قابل توجیه است.

به گزارش نصر، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به عنوان یکی از حوزه هایی که در طول سال‌های قبل از شیوع بیماری کرونا با پدیده شوم و ظالمانه تحریم‌های تحمیلی از سوی اجانب و دشمنان این مردم مواجه بوده، هم در خط مقدم در حال خدمت‌رسانی به مردم بود و هم در حین و ایام شیوع کرونا وظیفه تامین و تدارک و پشتیبانی از مردم و کادر بهداشت و درمان را برعهده داشت، همواره تلاش داشته که در تبدیل تهدیدها به فرصت با مدیریتی جدی اقدام کند. وزیر بهداشت خودشان مستقیما به این حوزه نظارت داشتند و با تشکیل قرارگاه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در زمینه تامین و تدارک و در عین حال تحقق شعارهای سال حضور و نظارت مستقیم داشتند.
وی با بیان اینکه ما روال معمول‌مان در کاهش ارزبری و حمایت از تولید در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ دستخوش تغییراتی شد، افزود: زیرا به هر حال کرونا بسیاری از معادلات ما را بهم زد و در تهیه و تدارک اقلام و تجهیزات پزشکی، دارو و مکمل‌ها و ... مجبور بودیم برنامه‌ریزی خاص خودمان را داشته باشیم. با این حال در اداره دارو در حوزه مواد اولیه در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ در مجموع ارز نیمایی، بانکی و اشخاص شاهد دو درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی ۳۱ درصد کاهش واردات را داشتیم.
شانه ساز افزود: در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی ۴۵ درصد تغییر مثبت داشتیم. در زمینه ماسک، ونتیلاتور، کیت‌ها و... ۴۵ درصد افزایش ارزبری مواد اولیه و متقابلا ۲۲ درصد کاهش واردات را داشتیم. در حوزه مکمل و اقلام طبیعی و سنتی و شیرخشک در حوزه مواد اولیه ۴۸ درصد شاهد تغییرات مثبت بوده و ۷۴ درصد کاهش واردات را انجام دادیم. در مجموع در بحث غذا و آرایشی و بهداشتی با اینکه ارزبری و تامین ارز و نیازهای ارزی مستقیما برعهده سازمان غذا و دارو نبوده، در آن محدوده‌ای که قانون به ما اجازه می‌داد همین رویکرد را ادامه دادیم. با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که کردیم مدت صدور IRC هایی که مجوز واردات بود را توانستیم از بالای ۴۵ روز تا دو ماه به ۲۴ ساعت کاهش دهیم که به نوعی پشتیبانی و حذف موانع تولید است.
شانه‌ساز گفت: در بازار ریالی ما به نفع تولید داخل قدم‌های بلندی را برداشتیم. در حوزه ریالی دارو و مواد تحت کنترل ۸۲ درصد بازارمان به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته است و محصولات وارداتی‌مان ۲۶ درصد کاهش یافته است. تجهیزات و ملزومات پزشکی ۲۱۳ درصد تولید داخلی رشد داشته و واردات‌مان در این حوزه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است که البته از نظر بحث شرایط خاص کرونا این افزایش‌ها قابل توجیه است.
وی ادامه داد: در حوزه مکمل‌ها نیز ۵۱ درصد شاهد رشد شرکت‌ها و بازار تولیدات داخلی بودیم و محصولات وارداتی‌مان۹۲ درصد کاهش یافت. در مجموع تولید داخلی ما ۹۲ درصد رشد نشان داده و وارداتمان نیز کاهش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.
شانه ساز افزود: در حوزه مجوزهای صادراتی هم شاهد تغییرات به نفع تولید داخلی بودیم و به هر حال همه این اعداد و ارقام مبین تحقق شعارهای سالی بود که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و نشان از برنامه‌ریزی‌هایی بود که در وزارت بهداشت انجام شد. در حوزه آرایشی و بهداشتی تعداد پروانه‌های تولید داخلی ما ۹.۳ رصد رشد داشت؛ در حالی که واردات ۴۷.۵ درصد کاهش را نشان داد یا در حوزه غذا در تولید ۹۶.۴ درصد رشد و واردات تنها ۳.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: در مجموع در حوزه دارو و تجهیزات و داروهای طبیعی و مکمل و آرایشی و بهداشتی و... ۷۶ درصد شاهد رشد تعدادی پروانه‌های تولید داخل و ۴۱ درصد کاهش پروانه‌های وارداتی هستیم.
وی تاکید کرد: در زمینه مبارزه با کرونا هم همین جهش‌ها را داشتیم. همه شاهد بودند که ظرف ۴۵ روز موفق شدیم از حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تولید عددی ماسک سه لایه به حدود ۴۵ میلیون عدد ماسک برسانیم. در زمینه ونتیلاتور نیز همین اتفاق افتاد و پیش از این حدود ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد که امسال به ۱۵۰۰ رسیده است. در زمینه کیت تولیدمان صفر بود، اما اکنون خودکفا هستیم. در زمینه داروهای مقابله با کرونا توانستیم همه این داروها را در کمتر از سه ماه در داخل تولید کنیم و حتی مواد اولیه آن را هم تولید کردیم. زیرا می‌دانستیم که دنیا با ما بازی خواهد کرد و تلاش می‌کند که مردم ما در سایه تحریم‌ها صدمه ببینند که خوشبختانه به برنامه ریزی  و تلاش تولیدکنندگان اجازه ندادیم این اتفاق رخ دهد و امروز هم در زمینه واکسن می‌بینید که جمهوری اسلامی توانسته همه پلتفرم‌های واکسن در دنیا را دنبال و راه‌اندازی کند. این اتفاقات مجموعه‌ای از تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی است که از فروردین ۱۳۹۹ آغاز شد.
وی افزود: ما از ابتدا چشمداشتی به واردات نداشتیم؛ گرچه که در زمینه واردات واکسن سریع‌تر هم از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم. از بحث کوواکس علی رغم همه مشکلاتی که زاییده تحریم است و در زمینه انتقال ارز انجام شد با کمک بانک مرکزی زمینه‌ را فراهم کردیم و امروز امیدواریم که در خرداد ماه بتوانیم اولین مجموعه میلیونی واکسن تولید داخل را داشته باشیم و به تبع آن در ماه‌های بعدی اعداد به رقمی بالای ۱۰ میلیون افزایش خواهد داشت و این بیانگر این است که می‌توانیم تا پایان سال نگرانی تامین واکسن را علاوه بر جمعیت اولویت‌دار خودمان، برای سایر گروه‌های جمعیتی‌مان برطرف کنیم.
شانه ساز ادامه داد: سازمان غذا و دارو از حدود ۱۰ سال قبل موفق شده بود که گواهی نظارت بر تولید و عرضه واکسن را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کند و توانست رجیستر شود. به این معنی است که هر واکسنی را که سازمان غذا و داروی ایران تایید می‌کند، از نظر سازمان جهانی بهداشت می‌تواند در لیست تامین واکسن قرار گیرد. با تلاشی که در سال گذشته شد و با تغییر ضوابط و آیین نامه های معمول، علاوه بر اینکه در کوران تامین تجهیزات پزشکی بودیم، داروهای مختلفی را هم داشتیم که همه آنها را تولید کردیم و در عین حال از بحث کیفیت هم غافل نبودیم.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما بحث برچسب‌گذاری است، گفت: در زمینه تی‌تک و برچسب اصالت که همه اقلام وارداتی در حوزه ما را شامل می‌شود و اقدام بی نظیری بود که در این سال‌ها انجام شد و در حوزه محصولات سلامت محور همه اقلام وارداتی را برچسب‌گذاری کردیم و از مردم می‌خواهم که ما را یاری کنند و مطمئن باشند که اقلام وارداتی که تهیه می‌کنند، برچسب داشته باشند.
شانه ساز افزود: کمتر کشوری در دنیا این امکان را فراهم کرده است. این تلاش حدود ۱۰ سال است. از سال گذشته محصولات تولید داخلی را هم برای شناسه‌گذاری آغاز کردیم. مثلا در حوزه دارو و مواد تحت کنترل در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۷ به میزان ۴۱ درصد افزایش برچسب‌گذاری را داشتیم. مردم می‌توانند به عنوان بازرسین وزارت بهداشت روی این موضوع نظارت کرده و جلوی قاچاق و تولید فیک را بگیرند. همه ماحصل این برچسب‌ها  مبارزه با پدیده شوم قاچاق است.
وی گفت: در زمینه ملزومات دارویی ضدعفونی کننده و ژل‌ها ۳۳ درصد رشد برچسب‌گذاری داشتیم. در زمینه مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی که از بخش‌های آسیب‌پذیر است و این اقلام در بسیاری از سالن‌های بدنسازی و فروشگاه‌هایی که مجاز به عرضه اینها نیستند به قیمت گزاف به جوانان ما داده می‌شود، ۸۱ درصد رشد برچسب‌گذاری داشته‌ایم. برای سلامت خودتان به این موضوع دقت کنید. در زمینه تجهیزات و ملزومات ۲۵۹ درصد رشد برچسب‌گذاری داشتیم. در حوزه غذا و آشامیدنی شش درصد در تولید داخل و در آرایشی بهداشتی تولید داخل چهار درصد رشد برچسب‌گذاری را شاهدیم.
وی گفت: ما در زمینه تامین و تدارک دارو برنامه‌مان این است که با برنامه ریزی و رصد و پایش مداوم بازار مانع از بروز هرگونه کمبودی شویم و تلاش‌مان این است که همکاران بتوانند در حداقل زمان مجوزهای لازم را برای تولید دریافت کنند.
شانه‌ساز ادامه داد: از نظر ریالی در بازار دارو ۷۵ درصد بازارمان در سال ۱۳۹۷ تولید و ۲۵ درصد واردات بود که در سال ۱۳۹۹ به سهم بازار تولید داخل به ۸۸ درصد ارتقاء پیدا کرده است و واردات هم به ۱۲ درصد تقلیل پیدا کرده است. از نظر عددی هم تولید داروی ما از ۹۵ درصد به بالای ۹۷ درصد افزایش داشته و وارداتمان از پنج درصد به سه درصد کاهش یافته است. ما نمی‌گوییم که کارمان بی نقص است، اما تلاش‌مان بر این بوده که در جهت شعارهای کلان نظام وظایفمان را به عنوان سرباز خط مقدم تولید اقلام سلامت محور انجام دهیم.
انتهای پیام/
 چرخش ریالی بازار دارو به نفع تولید داخل / رشد ۲۱۳ درصدی تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار