رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه سه شهرستان خبر داد:

تثبیت یک منطقه ویژه صنعتی در اراضی اوقافی تبریز

1400/02/09 - 15:34 - کد خبر: 41991 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه سه شهرستان تبریز گفت: اقداماتی برای تثبیت یک منطقه ویژه صنعتی در اراضی اوقافی تبریز برای حمایت و جذب مشارکت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان به خصوص تولیدات دانش بنیان انجام می‌گیرد که بعد از نهایی شدن آن، مراحل واگذاری به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش نصر، طاهر مهتابی زیناب با اشاره به تصویب منطقه ویژه صنعتی تبریز در اراضی اوقافی، اظهار کرد: این امر علاوه بر تحقق افزایش بهره وری اقتصادی موقوفات، زمینه فعالیت بدون واسطه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در اراضی اوقافی را فراهم می‌آورد.
وی با بیان این‌که ادارات اوقاف و امور خیریه و موقوفات در هیچ زمانی مانع تولید و سرمایه گذاری نبوده و نیستند، گفت: ادارات اوقاف همواره یکی از عوامل موثر برای رونق و توسعه سرمایه‌گذاری هستند، چرا که در سطح ایران اسلامی و استان، شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری تولیدی در اراضی اوقافی فعالیت می‌کنند.
وی متذکر شد: اداره اوقاف و امور خیریه نه به صورت اداری، بلکه به صورت قرارگاهی در راستای تسهیل و رفع موانع تولید با هم افزایی دستگاه‌های دیگر، آمادگی خود را اعلام می‌کند.
مهتابی با اشاره به آغاز فعالیت این اداره اوقاف از ابتدای سال ۹۹، گفت: با تلاش و تدابیر مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان، اقدامات اساسی در راستای شناسایی رقبات متعدد موقوفات انجام گرفته و امسال نیز ضمن بهبود و تقویت نقاط ضعف، رویکرد خود را در راستای تحقق شعار فرمایشی مقام معظم رهبری در امر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها قرار می‌دهیم.
وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه سه تبریز با گستره وسیع جغرافیایی شامل شش‌ قریه و شهر به صورت شش دانگ موقوفه ویژه موقوفات قائم مقام فراهانی است که هدف از ایجاد این اداره نیز در اولویت اول خدمت‌رسانی بهتر و موثرتر به مردم و مراجعان به خصوص سرمایه گذاران و تولیدکنندگان است. شناسایی رقبات این موقوفات با توجه به گستردگی ۴۸ هزار هکتاری موقوفه نیز در اولویت بعدی و کاری ویژه قرار دارد
وی ادامه داد: اداره اوقاف ناحیه سه تبریز با همکاری مجموعه همکاران اداره کل استان، در سال ۹۹ اقدامات اساسی در تنظیم و و تجدید اجاره نامه اراضی و املاک وقفی انجام داده و هم‌چنین جهت ساماندهی اراضی و املاک و برنامه ریزی دقیق برای سال‌های آتی اقدام به تهیه نقشه در قالب بانک کاداستر رقبات موقوفات کرده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه سه تبریز با تاکید بر این‌که تعطیلی یا رکود فعالیت بنگاه‌های تولیدی و توقف روند تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری باید آسیب شناسی شود، افزود: باید با حذف برخی واسطه‌ها غیرمهم از مداخله غیرضروری برخی دستگاه‌ها و عوامل زاید جلوگیری شود. خواسته اداره اوقاف نیز حذف این نوع واسطه‌ها در امر سرمایه‌گذاری و تولید است تا سرمایه‌گذار و تولید کننده با موقوفه به صورت مستقیم وارد مذاکره و اقدام شود.
وی متذکر شد: امیدواریم در سال جدید با پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها و افزایش نظارت دستگاه‌های ناظر بر این امر، اقدامی موثر را در امر تولید داشته باشیم و این مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به جای اقتصاد فردی و گروه خاص، در راستای رشد و تعالی اقتصاد عمومی کشور و معیشت مردم باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات این اداره در حوزه کرونایی نیز گفت: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در روزهای کرونایی، موقوفات قائم مقام فراهانی در راستای محرومیت زدایی با کمک عوامل فرهنگی امامزادگان استان و شهر تبریز، خانواده‌های فقیر، مستمند، آسیب دیده و آسیب پذیر از کرونا را شناسایی کرده و طی سال گذشته و از آغار سال جدید و ایام ماه مبارک رمضان اقدام به تهیه و توزیع بیش از ۱۲۰۰ بسته معیشتی کرده است.

پرداخت کمک هزینه ازدواج برای ۱۰۰ زوج جوان
مهتابی افزود: در سال ۹۹ از محل نیت واقفان نیک اندیش، طی دو مرحله در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سالروز ولادت حضرت زینب (س) برای بیش از ۱۰۰ زوج جوان کمک هزینه ازدواج پرداخته شده است.
وی ادامه داد: در امر تعزیه داری پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نیز همانند سال‌های گذشته در اکثر ایام شهادت‌ها در امامزادگان و اماکن متبرکه تبریز، مراسم تعزیه داری و سوگواری برگزار شده که این امور در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
وی متذکر شد: یکی از کارهای اساسی این اداره اوقاف در سال‌های اخیر، شناسایی افراد و خانواده‌های مستمند واقعی توسط عوامل فرهنگی امام‌زادگان در قالب مراکز افق بود که با شناسایی آن دسته از مردم مساعدت‌های مالی و معیشتی از محل نیت‌های مرتبط موقوفات انجام گرفته و انجام خواهد گرفت.
انتهای پیام/
 تثبیت یک منطقه ویژه صنعتی در اراضی اوقافی تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار