مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی؛

مرمت موزه ادب و عرفان اهر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

1398/07/22 - 11:31 - کد خبر: 4188 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به انجام مراحل تکمیلی مرمت باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری، گفت: مرمت و ساماندهی موزه ادب و عرفان اهر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، "مرتضی آبدار" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بررسی و پایش مستمر وضعیت موزه های استان در دستور کار اداره کل قرار دارد، اظهار کرد: تکمیل مرمت و ساماندهی باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری (موزه ادب و عرفان) یکی از مهمترین طرح های اداره کل در حوزه موزه هاست.

وی با اشاره به اینکه این باغ مزار از عناصر هویتی بسیار ارزنده استان محسوب می شود، افزود: ادامه استحکام بخشی و مقاوم سازی دیوارهای گنبدخانه، ایوان و سردر ورودی و اجرای اندود دیوارهای داخلی و رنگ آمیزی از اقدامات اولیه در راستای مرمت و ساماندهی باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری بود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه این پروژه  ۵۰ درصد پیشرفت دارد، گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت و سامان دهی باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری ۲۲۰ میلیون تومان است.

آبدار گفت: با توجه به ارزش و اهمیت تاریخی این باغ مزار، کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل استان برای مرمت و ساماندهی آن همچنان در تلاش هستند.

براسا این گزارش، نخستین موزه ادب و عرفان کشور که پس از زلزله ورزقان به دلیل خسارات عمده کالبدی تعطیل شده بود، در اردیبهشت سال جاری همزمان با هفته میراث فرهنگی به همت اداره کل میراث فرهنگی استان بازگشایی شد.

شیخ شهاب الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری بود. مجموعه شیخ شهاب الدین اهری شامل ساختمان” های خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره” ها و تعدادی غرفه است. این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران است. آرامگاه حضرت اینک در اهر داخل محوطه پارک شیخ شهاب الدین قرار دارد  که میان مردم به شیخ معروف است و زیارتگاه اهل دل می” باشد.

بقعه شیخ شهاب” الدین اهری در شهر اهر در استان آذربایجان شرقی، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب”الدین اهری می”باشد. این مجموعه شامل ساختمانهای خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره”ها، و تعدادی غرفه است. این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران است.

این بقعه در دوره صفویه به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب”الدین اهری، در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره” های قبل (دوره ایلخانی) نیز در آن وجود دارد. مسجد شیخ شهاب” الدین اهری در ضلع شرقی صحن این بقعه ساخته شده است و دارای گچبری” ها و تزئینات نقاشی است. دور تا دور دیوار مسجد دستخط” هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته” هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی تشخیص داده” اند.

انتهای پیام/

مرمت موزه ادب و عرفان اهر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار