یادداشت نصر/

میدان و دیپلماسی، دو بال قدرت

1400/02/07 - 17:34 - کد خبر: 41840 نسخه چاپی

نصر: در ورای این دنیای شیک و مجلسی، قانون جنگل حاکم است و همیشه دیده ایم این کشورهای قدرتمندتر بوده اند که منافع خود را در دنیا پیش رانده اند. همین شورای امنیت سازمان ملل بهترین نمونه است که بدانیم کشورهایی امروز برای دنیا تصمیم می گیرند که در میدان جنگ جهانی دوم دست بلندتر را داشتند!

ساده لوحانه است که فکر کنیم با دیپلماسی صِرف می توان منافع ملی کشور را در این دنیای به هم ریخته که پشت نقاب زیبای آن گرگ های درنده زیادی پنهان شده اند، تامین کرد.

«میدان» و میزان قدرت نمایی در آن تعیین کننده میزان بُرش دیپلماسی کشورها در دنیای امروز است. کسی که در میدان دست خالی است، هیچ چیزی برای چانه زنی و امتیازگیری در میز دیپلماسی ندارد، مگر چانه زنی در میان انتخاب استعمارگران نوین و غلطیدن در میدان قدرت های بزرگ جهان!

خاورمیانه به عنوان «قلب جهان» میدان تاخت و تاز قدرت های جهانی برای بیشترین بهره برداری از منابع سرشار و شاهراه های انرژی و ترانزیتی زمین است و ایران تنها قدرتی است که توانسته معادلات قدرت های شرق و غرب در خاورمیانه را بر هم بزند و می دانیم ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی در جهت تلاش برای تضعیف نقش میدانی جمهوری اسلامی ایران بود.

«میدان» و «دیپلماسی» دو بال قدرت هستند و تلاش برای دوقطبی سازی از این دو، خواسته یا ناخواسته و با هر هدفی صورت گرفته باشد در جهت قربانی کردن منافع ملی به پای منافع گروهی و شخصی افراد است.

در شرایطی که مذاکرات هسته ای دوباره در وین جریان پیدا کرده است، آسیب پذیر کردن کشور در میدان به منزله تضعیف و خالی کردن زیر پای دیپلمات های مذاکره کننده در وین است و مشخص است که در چنین شرایطی توافق قابل قبولی حاصل نخواهد شد.

کسانی که فایل صوتی سخنان وزیر امور خارجه را از صندوقچه اسرار دولت خارج کرده و به رسانه های بیگانه رسانده اند، چه اهداف انتخاباتی داشته باشند و چه با هدف ضربه به منافع ملی کشور در «میدان» چنین خیانتی کرده باشند، بدانند مردم از دو قطبی سازی های قبلی درس گرفته اند و دیگر در دام شیطانی دو قطبی سازی های جعلی گرفتار نمی شوند.

مردم خوب می دانند برای تامین منافع ملی هم ارتش و سپاه می خواهند و هم وزارت خارجه ای می خواهند که سرلوحه اش «نه شرقی، نه غربی» باشد!

دو قطبی سازی «میدان» و «دیپلماسی» به شکست خواهند انجامید، چرا که می دانیم مشت آهنین و لبخندهای دیپلماتیک به سان دو خط موازی برای تامین منافع ملی هستند.

محمد سهرابی

انتهای پیام/
میدان و دیپلماسی، دو بال قدرت محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  Husin   3 سالها پیش  

این مهم است که به ارائه پشتیبانی پزشکی به وزرای.. سلول های بنیادی. برای فعال نگه داشتن آنها.
پژوهشیار