بهبودی مطرح کرد:

وجود ضعف‌هاي جدي در محتواي برنامه‌هاي توسعه در کشور

1400/02/06 - 11:43 - کد خبر: 41715 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: صرفنظر از مشكلات اجرايي و ضعف نظام برنامه‌نويسي توسعه يكي از دلايل توسعه نیافتگی کشور، وجود ضعف‌هاي جدي در محتواي برنامه‌هاي توسعه است.

به گزارش نصر، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در نشست علمی- تخصصی رویکردها، روش‌ها و تجارب موفق برنامه‌ریزی به تشرح بايسته‌هاي برنامه‌ريزي توسعه با توجه به تجربه برنامه‌ريزي برخی کشورها پرداخت و گفت: برنامه ریزی، شرط لازم برای قرارگرفتن در مسیر توسعه است اما در ایران با وجود بیش از 70 سال برنامه ریزی، این امر به نحوه شایسته اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: ایران 8 سال زودتر از ژاپن، 14 سال زودتر از کره جنوبی، 5 سال زودتر از چین و 3 سال زودتر از هند تدوین قانون برنامه برای توسعه ملی را آغاز کرده اما هنوز برخی از مهمترین اهداف توسعه ملی مثل رشد صنعتی پایدار، صادرات کالاهای صنعتی، رفاه عمومی و عدالت اجتماعی، محقق نشده اند.
بهبودی تصریح کرد: سنت طولانی‌تر برنامه‌نویسی توسعه در ایران در مقایسه با اغلب کشورهای تازه صنعتی شده، نتوانسته به حل چالش توسعه نیافتگی کمک چندانی کند؛ صرفنظر از مشكلات اجرايي و ضعف نظام برنامه نويسي توسعه به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اين امر، وجود ضعف‌‎هاي جدي در محتواي برنامه‌هاي توسعه بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی آذربایجان شرقی، تجدید نظر در فرایند و ساختار نظام برنامه‌ریزی در ایران را ضروری دانست و گفت: تجربه موفق و ناموفق سایر کشورها می‌تواند راهگشا باشد.
وی با اشاره به تجارب موفق برنامه ریزی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و مالزی ابراز داشت: هيچ کشور پيشرفته‌اي در جهان وجود ندارد که با پياده سازي اقتصاد، بازار آزاد و حذف مديريت دولتي بر بازار به پيشرفت رسيده باشد.
بهبودی توضیح داد: پيشرفت فرايندي است که طي شدن آن مستلزم داشتن برنامه مشخص و دقيق درباره وضع مطلوب، اشراف کامل دولت بر وضع موجود و برقراري يک رابطه هوشمند بين دولت و بخش خصوصي براي انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب است.  
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: طرح‌هاي توسعه در ايران به دليل تكيه بيش از حد بر فرايند برنامه‌ريزي سنتي دچار فرسايش محتوا شده‌اند و پشتوانه علمي و اجرايي مطمئني ندارند و در نتیجه کمتر توانسته‌اند در دستيابي به هدف‌هاي خود موفق باشند و اين خود دليلي بر الزام بازتعريف مجدد از فرايند برنامه‌ريزي است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین تاکید کرد: اولين و مهم‌ترين مولفه توسعه، توسعه اجرايي و مهمترين نهاد ضروري براي توسعه کشورها، دستگاه اداري لايق است.
انتهای پیام/
وجود ضعف‌هاي جدي در محتواي برنامه‌هاي توسعه در کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار