معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی استان:

شرایط برای فرآوری چهار میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی فراهم است

1398/07/21 - 17:58 - کد خبر: 4171 نسخه چاپی

نصر: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت: شرایط برای فرآوری چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان فراهم است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، فیروز باقرزاده در جشنواره سیب شهرستان مراغه اظهار کرد:  19 درصد تولید محصولات باغی کشور را سیب تشکیل می”دهد که این آمار در آذربایجان شرقی ۴۰ درصد محصولات است.

وی افزود: استان”های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و فارس عمده تولید کنندگان سیب در کشور هستند و در آذربایجان شرقی شهرستانهای مراغه، میانه، مرند و اهر از جمله مهمترین تولید کنندگان سیب در استان هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار تن سیب در استان تولید می”شود، گفت: عراق، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهای خریدار سیب استان هستند.

باقرزاده به وضعیت قیمت سیب امسال اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خرید حمایتی به صورت توافقی سیب از تولیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه از صادر کنندگان خوش نام حمایت می”کنیم، ادامه داد: حوزه جنوب استان یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی است و باید با تغییرات اساسی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی به تشویق صادر کنندگان برای ورود به بازار سیب اشاره کرد و گفت: صادر کنندگان می”توانند در ازای صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصد وارد کنند که این تعرفه در حالت عادی ۲۶ درصد است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جشنواره افزود: یکی از مشکلات اساسی حوزه کشاورزی شهرستان فرآوری محصولات کشاورزی است و باید زمینه را فراهم سازیم تا به جای تولید و عرضه یک محصول چندین محصول را فرآوری کنیم.

حمید شکری اضافه کرد: شهرستان مراغه به عنوان باغ شهر در کشور مطرح است و نباید این عنوان را به راحتی از دست بدهیم و باید با برنامه”ریزی در حوزه کشاورزی و توجه به پتانسیل”های این بخش آن را تبدیل به ارزش افزوده بیشتر کنیم.

وی افزود: باید به زنجیره تولید محصولات کشاورزی در شهرستان توجه ویژه”ای داشته باشیم و در این خصوص دولت و مجموعه مدیریت شهرستان از طرحها و برنامه”های علمی و عملی حمایت می”کند.

وی خاطرنشان کرد: کنترل آسیب های طبیعی، توجه به تغییر و تحولات تکنولوژی، استفاده از روش”های نوین کشاورزی، توجه به شاخص”های کلان کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی، برنامه ریزی برای کشت ارگانیک، توجه به صنایع تبدیلی و الگوهای کشت و بازاریابی از جمله مواردی است که باید در حوزه کشاورزی شهرستان لحاظ شود.

شکری گفت: جشنواره سیب فرصتی است مناسب برای تجلیل و تقدیر از زحمات کشاورزان شهرستان مراغه که عمده محصول کشاورزی شهرستان را تولید میکنند.

انتهای پیام/

شرایط برای فرآوری چهار میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی فراهم است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار