گزارش نصر/

کرونا با خال هندی/ واریانت هندی کووید-۱۹ چه جهشی یافته است؟

1400/02/05 - 14:35 - کد خبر: 41650 نسخه چاپی

نصر: هنوز چالش بزرگ کشورمان در موج چهارم همزمان با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به پایان نرسیده و آمار قربانیان نسبت به اواخر سال 99، سه برابر شده است، که نگرانی‌ ها در رابطه با ویروس کرونای جهش یافته که به «کرونای هندی» مشهور است، ایران را در آستانه خطر جدی قرار داده است.

به گزارش نصر، ویروس ‌ها همیشه تغییر می ‌کنند و ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می‌ شود، تاکنون چندین بار جهش داشته است، اما تنها چند مورد این جهش ‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرد که این روزها کرونای هندی ترسناک ترین آن هااست.

نظام سلامت هند در آستانه فروپاشی
هند از رکورد آمریکا و جهان در موارد ابتلای روزانه یعنی 297 هزار و 430 مورد ابتلا در یک روز عبور کرد و اکنون تبدیل به کانون شیوع کرونا در جهان تبدیل شده است. این در حالی است که کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در حال فروکش است.

هند اکنون با موج جدید و بی سابقه شیوع کرونا مواجه است و به گفته وزرات بهداشت هند، هر 4 دقیقه یک نفر جان خود را دهلی پایتخت این کشور در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهد. هند با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفر تا کنون 16.6 میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده است که از این تعداد 189هزار و 544 مورد جان خود را از دست دادند.

وضعیت در این کشور به ‌حدی وخیم گزارش شده که نظام سلامت هند در حال فروپاشی است، چرا که رکورد بی ‌سابقه موارد ابتلا به کروناویروس موجب کمبود شدید تخت ‌های بیمارستانی و ذخایر اکسیژن شده است. آمارهای منتشر شده توسط مقامات دولتی هند نشان می ‌دهد که موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-19 طی 24 ساعت گذشته 346 هزار و 786 نفر بوده و آمار فوتی ها 2624 مورد گزارش شده است، همچنین این ویروس در کشور پاکستان هم شیوع پیدا کرده و وضعیت این کشور را در آستانه بحران قرار داده است.

متاسفانه شمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا، هندوها را در مدیریت اجساد قربانیان و به جای آوردن مراسم مذهبی به هنگام تدفین، به زحمت انداخته و دشوار کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، ویروس هندی دو جهش کرومزومی دارد و به عنوان ویروس جهش یافته هندی قلمداد می ‌شود که می‌ تواند در کشور ما فاجعه ‌ای به فاجعه ‌های قبلی اضافه کند.

بر اساس گفته هندی‌ ها سرایت این نوع جهش یافته از ویروس بسیار سریع است. این در حالی است که نمی ‌دانیم واکسن ‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌ کنیم یا کسانی که پیش ‌تر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید با خال هندی هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.

این صحبت‌ ها را رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تایید کرده و معتقد است که «ویروس هندی از ویروس انگلیسی و برزیلی بدتر است»؛ روحانی همچنین در ادامه هشدار داده که «اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود، ما مشکل بزرگ پیدا می ‌کنیم».

وضعیت فعلی کشور در بحران کرونا
اما آنچه که ویروس کرونای جهش یافته این روزها بر سر کشور آورده است، باعث شده از 31 استان 25 استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت وخیم قرار دارند.

301 شهر کشور نیز در وضعیت قرمز، 95  شهر در وضعیت نارنجی، 45 شهر در وضعیت زرد و 7 شهر در وضعیت آبی هستند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از جمعه (3 فروردین) تا شنبه (4 فروردین) 374 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌ اند ‌که با احتساب آن، شمار قربانیان کرونا در کشور از 69 هزار نفر عبور کرد؛ همچنین 18 هزار و 230 بیمار جدید مبتلا به کووید_19 در کشور شناسایی شد که 2912 نفر از آن ها بستری شدند.

وضعیت آذربایجان شرقی و تبریز در بحران کرونا
"خیاط زاده"، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی، اعلام کرده که روزانه 280 نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری می‌ شوند.

از این تعداد 150 نفر کرونایی بدحال هستند و زیر تنفس مکانیکی (ونتیلاتور) قرار گرفته اند و این موضوع نشان دهنده این است که تعداد افراد مبتلا به کرونا و بیماران کرونایی در حال افزایش است.

هم اکنون حدود یک هزار و 600 کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند، زیرا مردم شیوع ویروس منحوس کرونا را جدی نگرفته اند و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مناطق مختلف استان کاهش چشمگیری یافته است.

همچنین خیاط زاده از آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کرونا خبرداد و گفت: حدود 25 هزار واکسن در آذربایجان شرقی تزریق شده است و تا دو روز آینده همه کادر درمان استان واکسینه خواهند شد.

انتهای پیام/
کرونا با خال هندی/ واریانت هندی کووید-۱۹ چه جهشی یافته است؟ سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار