خبر/

واکنش رسانه‌های غربی به خبر استعفای ظریف

1397/12/16 - 16:02 - کد خبر: 415 نسخه چاپی

نصر: خبر استعفای ظریف ناگهانی بود و از طریق شبکه اینستاگرام او به استراک گذاشته شد، اما این خبر به فاصله چند ساعت همه شبکه‌های خبری و رسانه های دنیا را درنوردید.

به گزارش نصر به نقل ازعصر ایران، نمونه‌ای از واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای غرب به خبر استعفای ظریف:

یو‌اس‌ای تودی: استعفای ناگهانی ظریف نشانه‌ای از تندتر شدن سیاست خارجی ایران است

وب سایت روزنامه آمریکایی" یو‌اس‌ای تودی" با انتشار گزارشی درباره استعفای ناگهانی ظریف از وزارت امور خارجه ایران، این اقدام را منجر به تحکیم موقعیت تندروهای مخالف تعامل با غرب و برجام در داخل ایران دانسته است.

این روزنامه آمریکایی نوشته است: هیچ دلیل مشخصی برای استعفای ظریف اعلام نشده است، اما اگر با استعفای او موافقت شود، این حادثه یک پیروزی برای تندروها در ایران محسوب می‌شود. ظریف چهره تعامل‌خواه ایران نسبت به جهان بود و تلاش داشت روابط ایران را غرب عمیق‌تر سازد. استعفای او می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی متقابل تندروها در ایران برای مقابله با  دولت ترامپ باشد.

ظریف در حال مصاحبه با خبرنگار "یو اس ای تودی" در آنتالیا ترکیه/ 3 نوامبر 2018/ عکس آرشیوی "یو اس ای تودی"

جیسون رضاییان" خبرنگار واشنگتن پست:

من از ظریف زیاد خوشم نمیاید اما استعفای او خبر خوبی نیست.

وبگاه "واشنگتن اگزماینر" آمریکا:

علاوه بر دلیلی که طی ساعات گذشته از ناخشنودی ظریف از سفر از پیش هماهنگ نشده بشار اسد به تهران روایت شده، اما ممکن است یکی از دلایل استعفای ظریف، دادن فضا از سوی او به حسن روحانی رییس جمهوری میانه‌رو در برابر فشارهای جناح های تندرو حاکمیت باشد. در این دیدگاه ظریف خود را قربانی می‌کند تا قسمتی از عصبانیت تندروها تخلیه شود و آنها راضی به تحمل ادامه ریاست جمهوری حسن روحانی شوند.

پرواضح است که این استعفا نشانه‌ای هم هست از بالا گرفتن تب التهابات سیاسی در فضای داخلی ایران و همزمان با بالا گرفتن این التهابات، خطر وقوع یک درگیری گسترده منطقه‌ای هم بالا می‌گیرد.

"لیز دوسِت" تحلیلگر ارشد شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی:

گزارش‌هایی منتشر شده که ظریف در اعتراض به سفر از پیش هماهنگ نشده بشار اسد به تهران استعفا کرده است. اما آیا استعفای او یک تاکتیک و بازی سیاسی است؟ و یا اینکه واقعیتی است حاکی از خروج این دیپلمات خندان تحصیلکرده در غرب از بدنه حکومت ایران؟

برخی ناظران معتقدند استعفای ظریف نشانه‌ای از آغاز رویکرد جدید و مقابله جویانه حکومت ایران در برابر فشارهای همه‌جانبه و سیاست تغییر رژیم  دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن علیه ایران است. همان خطر تقابل و جنگی که ظریف چند روز پیش در نشست امنیتی مونیخ در مصاحبه با من درباره آن هشدار داد.

"مایکل سینگ" مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن:

استعفای ظریف خبر شگفت‌انگیزی نیست چون از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، سیاست‌های ظریف درباره تعامل با غرب هم دز داخل ایران و هم از خارج به چالش کشیده شده است.

به گمان من ریشه و دلیل استعفای ظریف بیش از آنکه به مسایل سیاست خارجی مرتبط باشد به سیاست داخلی ایران مربوط می‌شود چون هیچ چشم‌انداز مثبتی از مذاکره و تعامل بر سر موضوعات مورد اختلاف ایران و غرب چه در بحث هسته‌ای و چه در سایر مسایل همچون برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه ای ایران، دیده نمی‌شود. ظریف احتمالا قربانی جنگ قدرت سخت بین اردوگاه میانه روی تحت رهبری حسن روحانی و اردوگاه مخالفان تندروی او در داخل حاکمیت ایران است.

وب سایت خبری"بلومبرگ "آمریکا:

با خروج ظریف از سیاست ایران، شاید کشورهای غربی درباره نیات بدخواهانه رژیم ایران دید واقع‌بینانه‌تری پیدا کنند. ظریف یک دیپلمات افسونگر قهار بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا:

برخی ناظران معتقدند استعفای ظریف می‌تواند پایان تلاش‌ها در داخل ایران برای پیش‌بُرد سیاست خارجی تعامل محور با غرب باشد. این ناظران معتقدند خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال ایران، زمینه‌ساز این استعفا شده است.

انتهای پیام/

واکنش رسانه‌های غربی به خبر استعفای ظریف نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار